Hierarchiczność Kościoła
Hierarchiczność Kościoła
- Rodzaje władzy – czyli sposoby utrzymywania porządku.
- Monarchia – król ma władzę absolutną, władza przechodzi z pokolenia na pokolenie drogą naturalnego dziedziczenia.
- Komunizm – w założeniu władzę stanowi lud w praktyce jest to totalitaryzm – czyli narzucana siłą jedna opcja polityczna i ideologiczna przez partię i system policyjny.
- DEMOKRACJA wybrany przez wiele państw jako najlepszy sposób sprawowania rządów, ponieważ zakłada równość wszystkich we władzy – WOLA WIĘKSZOŚCI STAJE SIĘ RACJĄ OBOWIĄZUJĄCĄ WSZYSTKICH.
Czy ten sposób sprawowania władzy – demokrację – moglibyśmy przenieść do Kościoła i zastąpić HIERARCHICZNOŚĆ?
Czy hierarchia Kościoła jest niesprawiedliwym, bo nierównym podziałem władzy w Kościele?
Jaki jest sens hierarchii skoro z jednej strony:
WSZYSCY JESTEŚMY RÓWNI W OCZACH BOGA bo „Bóg nie ma względu na osobę” a z drugiej strony NIE WSZYSCY JESTEŚMY RÓWNI W FUNKCJACH, KTÓRE PEŁNIMY W KOŚCIELE ?
Porządek natury a porządek łaski.
Hierarchiczność dostrzegamy już w dziele Stwórczym: Aniołowie, człowiek, materia ożywiona i nieożywiona. Istoty duchowe i rozumne świadomie uczestniczą w życiu Boga, inne zaś zawdzięczają Mu swe istnienie. Świat jest zhierarchizowany w swoim istnieniu bez woli człowieka – TO BÓG DECYDUJE O SPOSOBIE ISTNIENIA KOSMOSU = PRZĄDKU.
KOSMOS – porządek natury – małpa nie ma poważnych argumentów, żeby przekonać człowieka, iż stoi w hierarchii wyżej od niego;
KOŚCIÓŁ – porządek łaski danej przez Ducha Świętego
Podobnie występuje hierarchiczność w procesie i pośrednictwie zbawczym. Wszystko pochodzi od Boga i On też ustanowił środki zbawienia, które otrzymaliśmy w Jezusie Chrystusie. Chrystus powołał Kościół, który jest Jego ciałem i poszczególnymi członkami: „i tak Bóg ustanowił w Kościele najprzód apostołów, po wtóre proroków, po trzecie nauczycieli, następnie tych, co mają dar czynienia cudów, wspierania pomocą rządzenia oraz przemawiania rozmaitymi językami” (1Kor 12,28). Dary Boga, które spływają do Kościoła przez Jezusa Chrystusa, są udzielane przez pełnione różne funkcje dla dobra zbawienia i pełnej jedności w Bogu.
Hierarchiczność to posługa zbawcza uzależniająca człowieka od powołania i udzielonych darów Ducha Świętego.
3. Hierarchia jest stała i konieczna w przekazie darów zbawienia.
Konieczność dotyczy:
- stałości łaski – obietnica stałej obecności i pomocy Ducha Św. dla Kościoła
stopień udziału w hierarchii Kościoła zależy przede wszystkim od udziału w darach nadprzyrodzonych danych przez Ducha Świętego
- b) stałość nauki – misja nauczania Kościoła ( np. Kongregacja Wiary, Sobory)
Gdybyśmy chcieli przenieść demokrację do Kościoła tak, żeby ISTNIAŁA RÓWNOŚĆ WSZYSTKICH W USTANAWIANIU PRAWDY I MORALNOŚCI DOSZLIBYŚMY DO ABSURDU – PONIEWAŻ PRAWDĘ UCHWALANOBY WIĘKSZOŚCIĄ GŁOSÓW!
- Wyobraźmy sobie demokratyczne stado, w którym ci z przodu zauważyli przepaść i chcieliby zrobić zwrot w prawo, ale większość w stadzie mają aktualnie zwolennicy ruchu do przodu.
- Wyobraźmy sobie, że Kościół byłby demokratyczny od samego początku – do czego by to doprowadziło?
Załóżmy że św. Piotr założył PARTIĘ JEROZOLIMSKĄ a św. Paweł PARTIĘ RZYMSKĄ – Piotr i jego zwolennicy uważaliby, że Jezus jest Bogiem, partia Pawła uważałaby, ze Jezus był nieprzeciętnym człowiekiem, ale nie Bogiem – w zależności OD WIĘKSZOŚCI GŁOSÓW zmienialibyśmy co kilka lat ISTOTNĄ TREŚĆ NASZEJ WIARY.
- c) stałość więzi wspólnotowej – misja pasterzowania (papież, biskupi, kapłani, świeccy)
skoro hierarchia opiera się na służeniu sobie nawzajem darami otrzymanymi od Ducha Świętego to wszyscy jesteśmy sobie nawzajem potrzebni w drodze do zbawienia.