Jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół
Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Lektura Tagi: Cechy Kościołą, Kościół, Kościół apostolski, Kościół jeden, Kościół powszechny, Kościół święty
W symbolu wiary wyznajemy wiarę w Kościół, w to, że jest on jeden, święty, powszechny i apostolski. Kościół jednak nie posiada tych przymiotów sam z siebie.
To Chrystus przez Ducha Świętego sprawia, że Jego Kościół jest je-den, święty, powszechny i apostolski. Spróbujmy rozważyć te cztery przymioty, które wskazują istotne rysy Kościoła i jego posłannictwo.
JEDEN
- Zacznijmy od prawdy mówiącej o tym, że Kościół jest jeden.
- Jest taki ze względu na swoje źródło, ponieważ jeden i niepodzielny jest Chrystus, który go założył. Jeden jest Bóg, a Jego jedność stanowi wspólnota Ojca, Syna i Ducha Świętego. Kościół jest z Boga i Boga wyraża.
- Kościół jest także jeden ze względu na swoją duszę, czyli Ducha Świętego, który mieszka w wierzących, a ponadto napełnia Kościół swoją obecnością i nim kieruje.
- Jedność należy zatem do istoty Kościoła.
- Od początku jednak jeden Kościół ukazuje się w wielkiej różnorod-ności. Pochodzi ona zarówno z rozmaitości darów Bożych, jak i z wie-lości otrzymujących je osób.
- W jedności ludu Bożego gromadzi się różnorodność narodów, kultur, osób. Wśród członków Kościoła istnieje również różnorodność darów, zadań, sytuacji i sposobów życia. To wielkie bogactwo ludzkiej różno-rodności nie sprzeciwia się jednak jedności Kościoła. Jedynie grzech i ciężar jego konsekwencji nieustannie zagrażają darowi jedności.
- Jakie są więzy umacniające jedność Kościoła? Przede wszystkim jest to wyznawanie jednej wiary, przekazanej przez apostołów. Jest to również wspólne celebrowanie kultu Bożego, zwłaszcza sakramentów.
- Tę jedność stanowi również sukcesja apostolska, czyli przekazywa-nie następcom tego, co apostołowie otrzymali od Jezusa. Dzieje się to poprzez sakrament święceń.
- W Kościele od początku dochodziło do rozłamów, które karcił apo-stoł Paweł, uważając je za godne potępienia. W następnych wiekach zrodziły się jeszcze większe spory. One doprowadziły do odłączenia się całych społeczności od wspólnoty Kościoła, przy czym, uznajmy to z pokorą, często wina była nie tylko po jednej stronie. Chrystus zawsze udziela swemu Kościołowi daru jedności. Nie czyni tego jednak wbrew woli ludzi, którzy stanowią Kościół.
- Dlatego Kościół musi się zawsze modlić i pracować nad tym, by strzec, umacniać i doskonalić jedność. W trosce o jedność swoich uczniów Jezus modlił się przed męką: Aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty Ojcze, we Mnie, a Jaw Tobie, aby i oni stanowili w Nas jedno, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posiał (J 17,21). Ta modlitwa staje się bardzo aktualna szczególnie teraz, gdy Kościół i Papież podejmują wytężone starania o jedność chrześcijan.
ŚWIĘTY
- Drugi przymiot Kościoła to świętość. Wiara nas uczy, że Kościół ze swej natury jest święty, ponieważ jest najpełniej zjednoczony z Chrystusem i przez Niego stale jest uświęcany.
- W Chrystusie również, i przez Niego, Kościół zyskuje moc uświęcania. Uświęca każdego, kto we wspólnocie Kościoła znajduje drogę realizacji swego człowieczeństwa.
- To właśnie Kościołowi została powierzona pełnia środków zbawienia. Z tej racji już tu, na ziemi Kościół naznaczony jest prawdziwą, choć jeszcze niedoskonałą, świętością.
- W Kościele i poprzez Kościół dążymy do świętości, a duszą tej świętości jest miłość; do życia nią wszyscy jesteśmy powołani.
- Jednakże, uznając świętość Kościoła, wszyscy Jego członkowie mu-szą uznać się za grzeszników, których miłość jest jeszcze niepełna i nie-doskonała. Konsekwentnie więc mają wzrastać w świętości. Są bowiem na drodze uświęcenia.
POWSZECHNY
- Trzecim elementem, który określa istotę Kościoła, jest jego powszechność.
- W tłumaczeniu z greckiego powszechny oznacza uniwersalny, cały, zupełny. Kościół jest powszechny, ponieważ jest w nim stale obecny Chrystus.
- Ponadto Kościół jest powszechny, ponieważ z woli Chrystusa został posłany do całego rodzaju ludzkiego. I chociaż ten powszechny Kościół podzielony jest na tzw. Kościoły partykularne, czyli na diecezje, one również są powszechne. Jest tak dzięki ich jedności z Kościołem rzymskim, tym pierwszym, który pod wodzą Ojca świętego przewodzi w miłości.
- Kościół musi jednak patrzeć na świat, a czyniąc to, zauważać, że w tym świecie żyją wyznawcy rozmaitych religii. Kościół ich nie potępia, ale usiłuje wejść z nimi w braterski dialog. Pośród Kościołów nie-chrześcijańskich najbliższa jest nam wspólnota żydowska, do której przodków przemawiał Bóg.
- W odróżnieniu od innych religii niechrześcijańskich wiara żydowska zawiera w sobie odpowiedź na Boże objawienie, jakie Izraelici otrzy-mali w Starym Przymierzu. Nie możemy zapominać, że właśnie w tym narodzie przyszedł na świat Chrystus. Jest On Żydem według ciała. Dlatego ten naród i dialog z nim musi być nam, chrześcijanom szczególnie bliski.
- Znamy stwierdzenie, że poza Kościołem nie ma zbawienia. Oznacza to, że całe zbawienie pochodzi jedynie od Chrystusa. Cały zaś Chrystus to głowa i członki Jego ciała, czyli Kościół.
- Stwierdzenie o Kościele jako o jedynym miejscu zbawienia nie do-tyczy ludzi, którzy bez własnej winy nie znają Chrystusa, Kościoła ani Ewangelii. Kościół posłany jest przez Boga do narodów, a to znaczy, że jego podstawowym zadaniem jest misyjność.
- Odpowiadając na to powołanie, Kościół usiłuje docierać do wszystkich ludzi i głosić im Ewangelię. Misja ta wypływa z jego pow-szechności i z posłuszeństwa nakazowi Jezusa. To właśnie On, żegnając się ze swymi uczniami, nakazał im: Idźcie i nauczajcie wszystkie naro-dy, udzielając im chrztu. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przekazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata (Mt 28,19-20).
- Dlatego od najdawniejszych czasów Kościół czerpie zobowiązanie i zapał misyjny z miłości Boga do wszystkich ludzi. I to jest właśnie naj-głębszy motyw misyjności Kościoła. Bóg pragnie, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i doszli do poznania prawdy. Możemy śmiało stwierdzić, że zbawienie jest w poznaniu i przyjęciu Bożej prawdy.
APOSTOLSKI
- Na koniec mamy sobie również uświadomić to, że Kościół jest apostolski. Jest taki, ponieważ został zbudowany na wierze apostołów. Tak chciał Chrystus i tak będzie po wieczne czasy, że Kościół się będzie opierał na fundamencie apostołów. Są oni świadkami tajemnic Bożych, wybranymi i posłanymi przez samego Chrystusa.
- Kościół zachowuje też i przekazuje te tajemnice z mocą Ducha Świętego, który w nim mieszka. Jest powiernikiem zasad życia i mo-ralności, jakie odebrał od apostołów.
- I wreszcie Kościół aż do powrotu Chrystusa będzie nauczany, uświęcany i prowadzony przez apostołów, dzięki tym, którzy są ich następcami w misji pasterskiej, stanowiąc kolegium biskupów. Oni zaś wspomagani są w dziele uświęcania świata przez kapłanów.
- Pierwszym posłanym był Jezus. On był posłany na świat przez Ojca. Na początku swej misji przywołał do siebie tych, których sam chciał, i ustanowił Dwunastu, aby Mu towarzyszyli i aby mógł ich wysyłać w celu głoszenia Ewangelii. Od tej chwili także i oni stają się posłani. Jezus kontynuuje w nich swoje własne posłanie: Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam (J 20,21). Misja apostołów jest więc kon-tynuacją Jezusowego posłania i zapewnienia, że kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje (Mt 10,40).
- Cały Kościół jest apostolski, ponieważ cały pozostaje w jedności wiary i życia z Chrystusem. Troska o tę jedność powierzona jest przede wszystkim następcom Piotra i apostołów. Kościół jest apostolski, po-nieważ jest posłany na cały świat. Dlatego też powołanie chrześcijanina jest ze swojej natury wezwaniem do apostolstwa. Skuteczność zaś apostolstwa zależy od mocy zjednoczenia z Chrystusem.