Wolność
Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Homilia Tagi: brak tagów
Czytania Iz 11,1-10; Łk 10, 21-24
WSTĘP
Tradycja chrześcijańska przedstawia ją jako córkę bogatego człowieka pochodzenia greckiego.
Żyła w okresie krwawych prześladowań chrześcijan za panowania cesarza Maksymiliana (III-IV wiek).
W tajemnicy przed ojcem przyjęła chrzest i oddała swoje życie Jezusowi.
Ojciec zamknął ją w wieży i próbował zmusić do zmiany decyzji, czyli do małżeństwa.
Częsta Komunia św. umacniała ją duchowo. Chciała zostać wierna Jezusowi do końca.
Ojciec, obawiając się o swoją pozycję społeczną i majątek, wydał swoją córkę władzom i osobiście wykonał na niej wyrok śmierci przez ścięcie.
HOMILIA
- Co łączy nasze czasy ze św. Barbarą?
- Po pierwsze – postać ojca. Ojciec chciał dobra swej córki, chciał, by wyszła za mąż za młodego bogatego człowieka i była szczęśliwa. Ojciec miał plan i wydawało mu się, że gdy córka zrobi tak, jak on to zaplanował, to będzie szczęśliwa. Chyba wszyscy tak wtedy robili. Rodzice byli dumni. Dzieci traktowane w ten sposób chyba też. Chociaż zdarzały się wyjątki.
- Barbara była takim wyjątkiem. Postanowiła, że sama zadecyduje o swojej przyszłości. Spotkała chrześcijan, przyjęła chrzest, postanowiła swoje życie oddać, powierzyć Chrystusowi.
- Zatem wylądowała w wieży.
- Wieża, w której ojciec umieścił swoją córkę, może być symbolem zniewolenia człowieka przez różne czynniki zewnętrzne.
- Jednak wewnętrznie człowiek zawsze pozostaje wolny, jak długo sam tego chce.
- Wieża ukazuje nam również dalekie horyzonty z Niebem jako celem ostatecznym naszego ziemskiego bytowania.
- Ojciec Barbary, bojąc się o swoją pozycję i urząd, sam stał się prześladowcą córki – osobiście oskarżył ją przed sędzią, a gdy zapadł wyrok ska-zujący, sam uciął jej głowę.
- Jaki z tego morał!?
- Jesteśmy wolni nawet wtedy, gdy inni mają nas w swojej ręce. Trzeba tylko być wiernym temu, co cenne i widzieć trochę dalej niż mają-cy nad nami władzę i moc.
RORATY W LSU 4 XII 2012