Powrót Ezdrasza
WSTĘP
Kiedyś Jezus dawał moc swoim uczniom, aby czynili cuda. I do dzisiaj nic się właściwie nie zmieniło. Prośmy Pana o moc naszej modlitwy… I o miłosierdzie nad nami…
HOMILIA 1
- Przy różnych okazjach podkreślamy fakt odzyskania naszej niepodległości po 123 latach niewoli.
- Podobną sytuację mamy w Księdze Ezdrasza, która towarzyszy nam w tym tygodniu. Izraelici powracają z wygnania w Babilonie po ponad 100 letniej niewoli.
- Nie bez problemów podejmują się trzech najważniejszych zadań: odbudowie świątyni, odbudowie miasta Jerozolimy i odbudowie wspólnoty ludu Bożego.
- Jednym z liderów tych procesów jest kapłan Ezdrasz.
- To jego modlitwie przysłuchujemy się w tym pierwszym czytaniu.
- Ta modlitwa pokazuje nam coś, co i my możemy przeżyć w naszych czasach, w naszym życiu. Ezdrasz mówi: „Jesteśmy niewolnikami… ale w niewoli naszej nie opuścił nas Bóg nasz…”
- Bóg był blisko swojego ludu. To wcale nie znaczy, że ludowi zawsze się dobrze powodziło… Ale nawet ponad 100 letnia niewola nie sprawiła, że to poczucie bliskości Boga zanikło.
- My także stajemy się w codzienności niewolnikami różnych rzeczy. My także jesteśmy narażeni na pokusę utraty przekonania o tym, że Bóg o nas nie pamięta. Czasami nawet idziemy za tym uczuciem osamotnienia.
- Poczucie Jego bliskości można rzeczywiście utracić. Na szczęście czym innym jest poczucie, a czym innym realna Boża pomoc i obecność…
- Dzisiaj razem z Ezdraszem wychwalajmy Boga, który czuwa nad nami i wtedy, wtedy gdy w jakiś sposób naszą wolność tracimy, i wtedy, gdy jesteśmy wolni.
Poznań, Msza św. popołudniowa, środa 25 września 2013, Ezd 9,5-9; śpiew: Tb 13,2-5.9; Łk 9,1-6
HOMILIA 2
1. Zanim Ezdrasz wstanie i padnie na kolana przed Bogiem, będzie długo siedział przygnieciony złymi wiadomościami. Oto bowiem repatrianci z Babilonu byli żonaci z kobietami z obcych plemion, czego surowo zabraniało Prawo.
2. Ezdrasz boi się, że ten występek Reszty rozgniewa Boga i Bóg ukarze Resztę ponowną niewolą i nie będą w stanie odbudować świątyni jerozolimskiej.
3. Szczere wyznaje grzech Bogu, potem po naradzie z przełożonymi podejmą decyzję i oddalą żony z pogańskich plemion wraz z dziećmi.
4. Garstka ocalałych dostała „dach nad głową”, a właściwie – dosłownie KOŁEK OD NAMIOTU – schronienie, odpoczynek, symbol bezpieczeństwa.
5. Ps – wychwalajmy Go za nasze dachy nad głową i kołki pewnie trzymające namioty.
Radonie, 22 września 2021, Ezd 9,5-9; śpiew: Tb 13,2-5.9; Łk 9,1-6
HOMILIA 3
1. Izraelici wrócili z wygnania, odbudowali domy, odbudowali świątynię, złożyli ofiary, odnowili kult, przeżyli Paschę. Umocnili się jako lud.
2. Wtedy zaczął się płacz, i wstyd, i dramat. Stąd właśnie ta pokorna i dramatyczna modlitwa Ezdrasza.
3. Tak wiele lud otrzymał. A jednak jest pełen wstydu. Ponieważ od góry do dołu, przez cały przekrój społeczny, mężczyźni z Izraela wzięli za żony wiele pogańskich kobiet. A tego nie wolno było im robić, ponieważ był taki zakaz w Prawie Pańskim.
4. Modlitwa Ezdrasza i płacz całego ludu – płacz z żalu za winę – prowadzi do radykalnych decyzji. Schodzą się wezwani mężczyźni i muszą podjąć decyzję sami: albo odprawić żonę-pogankę i dzieci, albo odejść z nimi i wyłączyć się z ludu Izraela.
5. Nie ma innego wyjścia. Z żoną poganką wchodziły do domu obce bożki.
Radonie, 27 września 2023, Ezd 9,5-9; śpiew: Tb 13,2-5.9; Łk 9,1-6.