Kobiety w otoczeniu Jezusa
HOMILIA 1
- Kobieta należała do mężczyzny, ograniczona przez Prawo, zwyczaje, tradycje, religię.
- Szykowała jedzenie, ale nie jadła z mężczyzną, jej głos się nie liczył w sądzie, miała w synagodze ukryte miejsce.
- Jezus łamie te normy. Kobiety są w Jego otoczeniu, publicznie przebywa w ich towarzystwie, je również naucza. Niepojęta bliskość.
- Jezus ujawnia nową wizję kobiety, promuje równość, obronę, docenienie.
- Najpełniej widać to przez Maryję – Jej godność, rola w Ewangelii i życiu Kościoła – w nas w końcu.
- Nic się nie dzieje w dzisiejszej Ewangelii, ale tak wiele ona znaczy!
Gidle, 22 września 2017, 1 Kor 15, 12-20; Ps 17; Łk 8, 1-3
HOMILIA 2
1. Św. Paweł rozpoczynał swoją misję w Koryncie od głoszenia Ewangelii w synagodze. Przemawiał do Żydów, którzy zazwyczaj byli spadkobiercami tradycji faryzejskiej, czyli wierzyli w zmartwychwstanie umarłych. Na tej podstawie można twierdzić, że chrześcijanie odrzucający zmartwychwstanie pochodzili z kręgów pogańskich.
2. Istnieją cztery hipotezy, odpowiedzi na pytanie: dlaczego niektórzy wierzyli w zmartwychwstanie Chrystusa, lecz nie wierzyli w zmartwychwstanie umarłych? Oto te hipotezy:
- odrzucenie wiary w życie wieczne, w osobowe przetrwanie jednostki po śmierci,
- błędny pogląd, że zmartwychwstanie już nastąpiło,
- nie potrafili zrozumieć natury samego zmartwychwstania; nie przyjmowali materialnego istnienia po śmierci; odrzucali ciało jako więzienie duszy,
- Paweł błędnie przypisywał im pogląd o odrzuceniu zmartwychwstania.
3. Przypuszczalnie chodziło o trzeci powód…
4. Nauczanie Kościoła poszerzyło nasze rozumienie zmartwychwstania. Najprościej mówi o tym psalm: „ze snu powstając, nasycę się Twoim widokiem”.
Radonie, 16 września 2022, 1 Kor 15, 12-20; Ps 17; Łk 8, 1-3