Wzrost
1. Poznawać Pana
WSTĘP
Jezus robił wszystko w czasie swojej ziemskiej działalności, aby uczniowie Go poznali, odkryli Jego boską naturę, wzięli udział w misji, umocnili swoją wiarę i doświadczyli Bożej miłości. Jezus chce również i nam dać się poznać!
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Metoda – płomienie. Zadanie: na małych płomykach z kolorowego papieru wpisujemy hasłami odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób młody człowiek może poznać dzisiaj Jezusa, aby to poznanie rozpaliło jego serce? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Gdzie można doświadczyć dzisiaj tego ognia?
- Jak utrwalić płomienie poznania Jezusa?
- Z jakiego powodu mogą one przygasać?
PUENTA
CV, 212-214
212. W odniesieniu do wzrostu chcę uczynić ważną przestrogę. Zdarza się w niektórych miejscach, że spowodowawszy w ludziach młodych intensywne doświadczenie Boga, spotkania z Jezusem, które poruszyło ich serca, proponuje się im spotkania „formacyjne”, w których poruszane są jedynie kwestie doktrynalne i moralne. Mowa jest o złu współczesnego świata, o Kościele, o nauce społecznej, o czystości, o małżeństwie, o kontroli urodzeń i o innych sprawach. Powoduje to, że wielu młodych się nudzi, zatraca ogień spotkania z Chrystusem i radość z pójścia za Nim, wielu opuszcza drogę, a inni stają się smutni i negatywni. Uspokójmy chęć przekazywania wielkiej ilości treści doktrynalnych, a starajmy się przede wszystkim pobudzić i zakorzenić wspaniałe doświadczenia, które podtrzymują życie chrześcijańskie. Jak mówił Romano Guardini: „W doświadczeniu wielkiej miłości […] wszelkie zdarzenia następują w obrębie tego odniesienia”112.
212. Wszelki projekt edukacyjny, każdy program rozwoju dla ludzi młodych powinien z pewnością zawierać formację doktrynalną i moralną. Równie ważne jest, aby był on skoncentrowany na dwóch głównych obszarach: pierwszy to pogłębienie kerygmatu, podstawowego doświadczenia spotkania z Bogiem przez Chrystusa umarłego i zmartwychwstałego. Drugim jest wzrost w miłości braterskiej, życiu wspólnotowym, w służbie.
213. Bardzo na to nalegałem w Evangelii gaudium i myślę, że warto o tym przypomnieć. Z jednej strony poważnym błędem byłoby myślenie, że w duszpasterstwie młodzieżowym „rezygnuje się z kerygmy na rzecz formacji, która miałaby być bardziej «solidna». Nie ma nic bardziej solidnego, bardziej głębokiego, bardziej pewnego, bardziej treściwego i bardziej mądrego niż takie orędzie. Cała formacja chrześcijańska jest przede wszystkim pogłębieniem kerygmy, która przybiera coraz większą i coraz lepszą postać”113. Dlatego też duszpasterstwo młodzieżowe powinno zawsze obejmować wydarzenia pomagające odnowić i pogłębić osobiste doświadczenie miłości Boga i żywego Jezusa Chrystusa. Uczyni to, czerpiąc z różnych źródeł: świadectw, pieśni, chwil adoracji, przestrzeni refleksji duchowej z Pismem Świętym, a także za pomocą różnych bodźców poprzez sieci społecznościowe. Ale to radosne doświadczenie spotkania z Panem nigdy nie powinno zostać zastąpione przez swoistą „indoktrynację”.
2. Miłość
WSTĘP
Poznanie Jezusa skłania nas do bycia świadkiem i podzielenia się tym doświadczeniem spotkania z Panem.
AKTYWIZACJA
Praca na forum. Metoda – dyskusja. Pytanie na otwarcie dyskusji: jak dzielić się tym wspaniałym płomieniem poznania Pana z innymi? Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Jak tworzyć atmosferę braterstwa?
- Jakie środki i zasoby warto wykorzystać w tym celu?
- O czym księża i duszpasterze nie wiedzą? Co powinni ogarnąć w duszpasterstwie?
- Jak stawać się znakiem Bożej miłości w tym świecie?
PUENTA
215. Z drugiej strony wszelki plan duszpasterstwa młodzieżowego powinien wyraźnie włączać różnorodne środki i zasoby, aby pomóc ludziom młodym wzrastać w braterstwie, by żyli jak bracia, pomagali sobie nawzajem, tworzyli wspólnotę, służyli innym, byli blisko ubogich. Jeśli braterska miłość jest „nowym przykazaniem” (por. J 13, 34), jeśli jest „doskonałym wypełnieniem Prawa” (Rz 13, 10), jeśli jest tym, co najlepiej ukazuje naszą miłość do Boga, to powinna zajmować ważne miejsce we wszelkim planie formacji i rozwoju młodzieży.