Choinka świąteczna
1. Co jest potrzebne?
WSTĘP
Gdy zbliżają się święta Bożego Narodzenia, przychodzi czas strojenia choinki…
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Szukamy odpowiedzi na pytanie: co jest potrzebne, aby przygotować wspaniałą choinkę? Rysowanie choinki i wspólne strojenie lub wypisanie elementów udanej choinki. Metoda: malowanie farbami oraz dodatki ze starych gazet lub zwyczajny plan czy szkic na papierze (w zależności od wyboru prowadzącego). Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
1. Co sprawia, że choinka wygląda imponująco?
2. Kiedy jesteśmy z niej zadowoleni?
3. Gdzie zazwyczaj stoi choinka w domu i dlaczego właśnie tam?
4. Bezpieczeństwo choinki – na czym polega?
5. Kto powinien stroić choinkę? Czyja będzie idea?
PUENTA
Z budowaniem zjednoczonej Europy jest trochę tak, jak ze strojeniem choinki. Dlaczego? Przyjrzyjmy się celom tworzenia wspólnej Europy.
Jan Paweł II: „Twórcy projektu musieli zatem mieć głęboką wizje człowieka i społeczeństwa oraz niezwykłą odwagę, aby zaproponować swoim narodom – zarówno zwycięzcom, jak i zwyciężonym w ostatniej wojnie – nawiązanie nowych relacji, opartych na wzajemnym porozumieniu oraz przyjęcie ideału wspólnoty europejskiej, przy czym podkreślali, jak wielkie znaczenie ma dla każdego człowieka przynależność do określonego narodu.
W ten sposób ci wybitni politycy wzbudzili w mieszkańcach kontynentu pragnienie wspólnego tworzenia Europy, uświadamiając każdemu człowiekowi i każdemu narodowi, jaką rolę powinien odegrać w budowaniu tego wielkiego wspólnego domu.
Wizja Europy nie opiera się na dążeniu do potęgi, ale na idei, że dialog i wzajemny szacunek to niezbędne warunki budowy pokoju na kontynencie oraz dynamicznego rozwoju każdego narodu. Ojcowie założyciele Unii Europejskiej wskazali swoim narodom nowe drogi współistnienia we wspólnocie połączonej jednym przeznaczeniem, która nie powinna zapominać o przeszłości, lecz podjąć jej dziedzictwo.
Należało sprawić, aby Europa nigdy już nie stała się przyczyną wojen ani miejscem powstawania ideologii, które zniszczyły życie tak wielu ludzi i zdeprawowały tak wiele sumień – jak w przypadku ideologii totalitarnych, których wspomnienie jest jeszcze żywe w naszej pamięci. Dlatego ważne jest też, aby narody Europy gorliwie starały się spełnić konkretne warunki, od których zależy postęp w budowaniu Unii. […]
Tworzenie Unii wymaga bowiem przede wszystkim szacunku dla każdego człowieka i dla różnych ludzkich społeczności oraz uznania ich specyfiki duchowej, kulturowej i społecznej. […]
Miłość bliźniego kształtuje braterskie podstawy i trwałe relacje między osobami i narodami, sprawiając, że zasady wspólnego dobra, solidarności i sprawiedliwości prowadzą do sprawiedliwego podziału pracy i bogactw zarówno wewnątrz Unii, jak i w stosunkach z krajami, które potrzebują pomocy. Jest nam bardzo potrzebna głęboka motywacja duchowa, aby Europa pozostała kontynentem otwartym i gościnnym oraz by godność naszych braci nie była poniżana, ponieważ racja bytu społeczeństwa jest to, iż pozwala ono każdemu człowiekowi prowadzić „życie naprawdę ludzkie”.
Co jest najważniejszego w ustawianiu i strojeniu choinki? Moim zdaniem jest to zamocowanie jej w podstawie, zapewnienie jej stabilności
Jan Paweł II: „Chrześcijanie przyczynili się w znacznej mierze do ukształtowania europejskiej świadomości i kultury. Nie jest to bez znaczenia dla przyszłości kontynentu, kiedy chrześcijańskie symbole są ośmieszane i gdy wyklucza się Boga z dzieł budowanych przez ludzi, stają się one słabe i ułomne, gdyż brakuje im podstaw antropologicznych i duchowych. Ponadto bez odwołania się do wymiaru transcendentnego działanie polityczne jest często jedynie ideologią”.
2. Znak krzyża
WSTĘP
Zatem Europa umocowana w krzyżu Chrystusa, który daje mocna podstawę antropologiczną, wartości duchowe i wymiar transcendentalny, ma uchronić działania zmierzające do jej zjednoczenia od przekształcenia ich w ideologię.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Poszukujemy odpowiedzi na pytania: dlaczego działania te nie mogą stać się ideologią? Co by się wtedy złego stało? Metoda: dyskusja.
PYTANIA DO DYSKUSJI
1. Czym jest ideologia?
2. Czy ideologia to zawsze coś złego?
3. Kiedy idea staje się ideologią?
4. Czy wiara może również stać się ideologią?
PUENTA
Jan Paweł II: „Istnieje dziś silna pokusa, aby wiarę w Boga uznać za mało znaczące zjawisko natury socjologicznej. Wiara w Chrystusa nie jest faktem wyłącznie kulturowym i typowym tylko dla Europy; dowodzi tego jej rozpowszechnianie się wszystkich kontynentach. […]
Natomiast ci, którzy kierują się w polityce wizją chrześcijańską, są wrażliwi na osobiste doświadczenie wiary w Boga u innych ludzi: wpisują swoje działanie w projekt, który stawia człowieka w centrum społeczeństwa, i zdają sobie sprawę, że ich działalność jest służbą braciom, za których są odpowiedzialni wobec Pana dziejów. […]
Wymaga to od chrześcijan zaangażowanych w sprawy publiczne, aby byli zawsze wierni orędziu Chrystusa i starali się wieść życie moralnie prawe, świadcząc w ten sposób, że ich drogowskazem jest miłość do Chrystusa i do bliźniego.
Tak więc chrześcijanie uczestniczący w życiu politycznym nie mogą uchylać się od obowiązku szczególnej troski o najuboższych, o najbardziej potrzebujących i bezbronnych.
Pragną także, aby tworzono odpowiednie warunki społeczne, w których rodzina mogłaby uzyskać pomoc pełniąc swą niezastąpioną rolę w łonie społeczeństwa. Uznają oni niezrównaną wartość życia oraz prawo każdego do godnego narodzenia się i życia aż do naturalnej śmierci”.
3. Powołanie polityka
WSTĘP
Powyższa puenta jest znakomitym programem dla chrześcijańskiego polityka.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Metoda: praca z tekstem. Zadanie: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: dlaczego ten program jest nie do zrealizowania? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
1. Jak promować w Europie chrześcijańską wizję kontynentu?
2. Osobiste doświadczenie Boga – argumentem w polityce?
3. Odpowiedzialność rządzących przed Bogiem? Idea aktualna czy to już przeszłość?
PUENTA
Jan Paweł II: „W nadchodzących latach macie przed sobą ważne zadanie – winniście przede wszystkim starać się o to, aby wszystkie kraje, które tego pragną, mogły z pomocą innych spełnić wymaganie warunki przynależności do tej wielkiej Europy. Poprzez wasze dyskusje i decyzje stajecie się twórcami europejskiego społeczeństwa przyszłości. Przywracając nadzieje tym, którzy ja utracili, i wspomagając integracje społeczną mieszkańców kontynentu z tymi, którzy się na nim osiedlają, spełniacie swoje powołanie jako politycy chrześcijańscy”.