Mocarz

Grupa docelowa: Dorośli Rodzaj nauki: Homilia Tagi: J 10, Jer 20, Ps 18

HOMILIA 1

1. Obraz potężnego mocarza, który staje w obronie słabszego, przemawia do nas zawsze – czy to będzie obraz rycerza z dawnych czasów, czy starszego brata lub kolegi. Obroni, przegoni grożące zło, niedobrych ludzi, uratuje z opresji.

2. To przeżył prorok Jeremiasz – dziś wielbi Pana z tego powodu.

3. Podziękujmy Bogu za Jego działanie, pomoc, za ludzi, którzy nam pomogli lub stanęli kiedyś w naszej obronie. Wielu z nich jest dzisiaj niewidocznych, może zapomnianych. Jak i ci, którzy nas w tym obecnym czasie chronią przed przykrymi skutkami pandemii.

4. Matka Boża Gidelska, mała i zupełnie niepozorna, okaż nam swoje wstawiennictwo i pomoc.

Gidle, 3 kwietnia 2020, Jr 20,10-13; Ps 18; J 10,31-42

HOMILIA 2

1. Bóg jasno zabronił Izraelitom czynienia jakichkolwiek swoich „podobizn” lub jakichkolwiek wyobrażeń. Cała jednak historia zbawienia dawała jednak jakieś wyobrażenie o Bogu, Jego przymiotach.

2. W dyskusjach z Jezusem chodziło właśnie o to, że – w oczach Żydów – Jezus czynił się równym Bogu, którego oni sobie wyobrażali. To było bluźnierstwo w ich oczach.

3. To przekonanie i zacietrzewienie sprawiało, że nie dostrzegali swojego grzechu: Bóg miałby być dokładnie taki, jakie było ich wyobrażenie o Nim!

4. W Jezusie przychodzi do nas, ludzi, Bóg prawdziwy. Jego przymioty i tak przekraczają naszą wyobraźnię.

5. Ty jesteś Bogiem prawdziwym. Dlatego wołamy: „Miłuję Cię, Panie, mocy moja… Opoko moja…”

Radonie, 31 marca 2023, Jr 20,10-13; Ps 18; J 10,31-42

HOMILIA 3

1. Podobnie jak Żydzi, my także wierzymy, że jest jeden Bóg. Ale gdy ktoś ogłasza bogiem siebie samego, zasługuje co najwyżej na politowanie.

2. Prawo Mojżeszowe wyraźnie jednak nazywało taką deklarację bluźnierstwem, a w konsekwencji przychodziła straszna śmierć przez ukamienowanie.

3. Ewangelista pokazuje Jezusa rozmawiającego z ludźmi w gniewie, trzymającymi kamienie w garści. Wtedy trzeba mieć argumenty twardsze i cięższe od tych kamieni. Zatem Jezus odwołuje się do dwóch argumentów: po pierwsze Jezus niczym rabin, rebe, nauczyciel, cytuje wers ze Starego Testamentu, po drugie: Jezus odwołuje się do dzieł, znaków i cudów, które uczynił.

4. Jezus nie pozwoli na to, aby stracić życie z rąk zagniewanego tłumu. Jego śmierć będzie skutkiem, niestety, chłodnej, bezbożnej kalkulacji. Ale póki ona nadejdzie – wielu jeszcze uwierzy w Niego.

5. „Miłuję Cię, Panie, mocy moja…”

Radonie, 22 marca 2024, Jr 20,10-13; Ps 18; J 10,31-42

HOMILIA 4

1. Na złość i gniew trzeba mieść swój własny sprytny sposób: głęboki oddech, policzenie do 100, spacer, narysowanie złości, rozmowa z przyjacielem.

2. Żydzi w dzisiejszej Ewangelii, rozmówcy Pana Jezusa, niestety nie mieli sposobu na złość. Zamiast rozmawiać lub wrócić do rozmowy po jakimś czasie, sięgnęli po kamienie, żeby zranić Jezusa.

3. On usunął się, ukrył, wyszedł ze świątyni. Nasz Pan chce oddać życie sam, dobrowolnie – za nas, za cały świat, za całe zło świata – odkupić je. To jest Jego cel, a nie stracić życie na skutek czyjegoś wzburzenia i reakcji tłumu.

4. Dziękujemy Ci, Panie Jezu, Ty zwyciężyłeś całe zło i grzech, bo jesteś naszym Zbawicielem.

Gdańsk, 11 kwietnia 2025, Jr 20,10-13; Ps 18; J 10,31-42