Spożywać ciało
HOMILIA 1
1. Fragment mowy Jezusa w synagodze w Kafarnaum po nakarmieniu wielkiego tłumu nad brzegiem Jeziora Galilejskiego, budzi szczególne zainteresowanie. Dlaczego?
2. Otóż św. Jan, jako jedyny z Ewangelistów, nie umieszcza opisu ustanowienia Eucharystii w Wieczerniku. Pomija ten fakt, skupia się na geście obmycia nóg uczniom przez Mistrza.
3. Z tego powodu komentatorzy nazywają dzisiejszy fragment „Janową formą słów ustanowienia Eucharystii”. Trudna to forma, ponieważ spożywanie ciała i picie krwi człowieka było największą i niedopuszczalną obrzydliwością w Izraelu. A Jezus mówi, że to będzie niezbędnym warunkiem życia na wieki.
4. Uczniowie zrozumieją to dopiero w czasie Ostatniej Wieczerzy, gdy Jezus poda im chleb i powie: „to jest Ciało moje”, gdy poda im kielich z winem i powie: „to jest Krew moja”.
5. Trwaj w nas, Panie Jezus! Daj nam zawsze trwać w Tobie!
Radonie, 19 kwietnia 2024, Dz 9,1-20; Ps 117; J 6,52-59
HOMILIA 2
1. Fuzja – połączenie przedsiębiorstw, komórek, jąder atomowych, stylów w architekturze. Może przyjść do głowy, gdy czytamy dzisiejszy fragment, ale w trwaniu nie o fuzję chodzi.
2. W różnych religiach i kultach celem było zjednoczenie z bóstwem, zatracenie siebie, zatarcie różnic bóstwo/człowiek.
3. Ale nie w Biblii, nie między Bogiem żywym i człowiekiem. To przymierze – więź miłości, nie zatraca, nie rozpuszcza.
4. To spotkanie dwóch osób: Boga i człowieka, który przetrwa i cierpienie, i krzyż, i śmierć.
5. Na to byli narażeni chrześcijanie pod koniec pierwszego wieku, dzięki Eucharystii, trwaniu w Jezusie, byli w stanie przetrwać to z wiarą.
6. „Kto Mnie spożywa, będzie żył przeze Mnie!”
Gdańsk, 9 maja 2025, Dz 9,1-20; Ps 117; J 6,52-59
