Bóg jest dobrym Ojcem

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Bój Ojcem, Katecheza tematyczna

1. Rodzinka

WSTĘP

Świętowanie ma w naszej tradycji charakter bardzo rodzinny. Spotykamy się z bliskimi, rodziną i przyjaciółmi. Dzielimy się radością i miłością. Chcemy ją sobie okazywać zwłaszcza w tym świątecznym czasie. Ale kiedy przychodzą zwykłe, szare dni także warto pamiętać o okazywaniu sobie miłości w rodzinie… Zwłaszcza jeśli chodzi o kierunek: rodzice – dzieci.

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Formularz – rodzinka. Zadanie: dokończyć następujące zdanie: „Ojciec i matka prawdziwie kochają swoje dziecko, gdy…” Następnie dokonujemy „przełożenia” przykładów miłości rodzinnej na miłość Boga do człowieka. Czy z istoty swojej wyrazy tej miłości są do siebie podobne? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Co możemy powiedzieć o rodzicielskiej miłości?
  2. Na czym polega dzisiaj nowoczesne ojcostwo i macierzyństwo?
  3. Czy Boże i ludzkie OJCOSTWO mają zatem coś wspólnego ze sobą?
  4. Czy Bóg posługuje się w wyrażaniu miłości sposobami macierzyńskimi?

PUENTA

KKK 238 Wzywanie Boga jako „Ojca” jest znane w wielu religiach. Bóstwo często jest uważane za „ojca bogów i ludzi”. W Izraelu Bóg jest nazywany Ojcem, dlatego że jest Stwórcą świata. Bóg jest Ojcem jeszcze bardziej z racji Przymierza i daru Prawa danego Izraelowi, Jego „synowi pierworodnemu” (Wj 4, 22). Jest także nazywany Ojcem króla Izraela. W sposób zupełnie szczególny jest „Ojcem ubogich”, sierot i wdów, którzy są objęci Jego miłującą opieką.

KKK 239 Określając Boga imieniem „Ojciec”, język wiary wskazuje przede wszystkim na dwa aspekty:

  • że Bóg jest pierwszym początkiem wszystkiego i transcendentnym autorytetem
  • oraz że równocześnie jest dobrocią i miłującą troską obejmującą wszystkie swoje dzieci.

Ta ojcowska tkliwość Boga może być wyrażona w obrazie macierzyństwa, który jeszcze bardziej uwydatnia immanencję Boga, czyli bliskość między Bogiem i stworzeniem.

Język wiary czerpie więc z ludzkiego doświadczenia rodziców, którzy w pewien sposób są dla człowieka pierwszymi przedstawicielami Boga. Jednak doświadczenie to mówi także, że rodzice ziemscy są omylni i że mogą zdeformować oblicze ojcostwa i macierzyństwa.

Należy więc przypomnieć, że Bóg przekracza ludzkie rozróżnienie płci. Nie jest ani mężczyzną, ani kobietą, jest Bogiem. Przekracza także ludzkie ojcostwo i macierzyństwo, chociaż jest ich początkiem i miarą: nikt nie jest ojcem tak jak Bóg.

KKK 240 Jezus objawił, że Bóg jest „Ojcem” w niezwykłym sensie; jest Nim nie tylko jako Stwórca; jest On wiecznie Ojcem w relacji do swojego jedynego Syna, który wiecznie jest Synem tylko w relacji do swego Ojca: „Nikt nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić” (Mt 11, 27).

KKK 241 Dlatego właśnie Apostołowie wyznają Jezusa jako Słowo, które na początku było u Boga i jest Bogiem, jako „obraz Boga niewidzialnego” (Kol 1,15), jako „odblask Jego chwały i odbicie Jego istoty” (Hbr 1, 3).

2. Oswojenie

WSTĘP

Najczęściej odmawianą modlitwą jest prawdopodobnie OJCZE NASZ. Jest to modlitwa, której nauczył Jezus swoich uczniów. My także jej używamy w liturgii i codziennym pacierzu. Zwróćmy dzisiaj uwagę na jej pierwsze słowo: OJCZE.  Zwracamy się do Boga, jak do taty…

KKK 239: Jednak doświadczenie to mówi także, że rodzice ziemscy są omylni i że mogą zdeformować oblicze ojcostwa i macierzyństwa.

AKTYWIZACJA

Praca w grupach lub rozmowa na forum. Zadanie jest następujące: jak nauczyć się zatem ufności do Boga nie mając dobrego wzorca? Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Zły lub dobry ojciec rzeczywiście wpływa na obraz Boga?
  2. Jaki mamy obraz Boga jako Ojca?
  3. W jaki sposób doświadczyć ojcowskiej miłości Boga?
  4. Czy miłość Boga Ojca do mnie jest nowoczesna? Czy mi odpowiada?

PUENTA

KKK 2779 Zanim uczynimy naszym to pierwsze wezwanie Modlitwy Pańskiej, dobrze będzie najpierw pokornie oczyścić nasze serce z niektórych fałszywych wyobrażeń „tego świata”.

Pokora każe nam uznać, że „Ojca nikt nie zna, tylko Syn” i ci, którym „Syn zechce objawić”, to znaczy „prostaczkowie” (Mt 1 l, 25-27).

Oczyszczenie serca dotyczy powstałych w naszej historii osobistej i kulturowej wyobrażeń ojca lub matki, które wpływają na naszą relację do Boga. Bóg, nasz Ojciec, przekracza kategorie świata stworzonego.

Odnosić nasze idee w tej dziedzinie do Niego lub przeciw Niemu, byłoby tworzeniem bożków po to, by je czcić lub burzyć.

Modlić się do Ojca, to znaczy wejść w Jego misterium, którym jest On sam i które objawił nam Jego Syn:

Wyrażenie „Bóg Ojciec” nigdy nikomu nie było objawione. Gdy sam Mojżesz zapytał Boga, kim On jest, usłyszał inne imię. Nam to imię zostało objawione w Synu, bo imię to zawiera nowe imię Ojca.