Bóg jest dobrym Ojcem
1. Rodzinka
WSTĘP
Świętowanie ma w naszej tradycji charakter bardzo rodzinny. Spotykamy się z bliskimi, rodziną i przyjaciółmi. Dzielimy się radością i miłością. Chcemy ją sobie okazywać zwłaszcza w tym świątecznym czasie. Ale kiedy przychodzą zwykłe, szare dni także warto pamiętać o okazywaniu sobie miłości w rodzinie… Zwłaszcza jeśli chodzi o kierunek: rodzice – dzieci.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Formularz – rodzinka. Zadanie: dokończyć następujące zdanie: „Ojciec i matka prawdziwie kochają swoje dziecko, gdy…” Następnie dokonujemy „przełożenia” przykładów miłości rodzinnej na miłość Boga do człowieka. Czy z istoty swojej wyrazy tej miłości są do siebie podobne? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Co możemy powiedzieć o rodzicielskiej miłości?
- Na czym polega dzisiaj nowoczesne ojcostwo i macierzyństwo?
- Czy Boże i ludzkie OJCOSTWO mają zatem coś wspólnego ze sobą?
- Czy Bóg posługuje się w wyrażaniu miłości sposobami macierzyńskimi?
PUENTA
KKK 238 Wzywanie Boga jako „Ojca” jest znane w wielu religiach. Bóstwo często jest uważane za „ojca bogów i ludzi”. W Izraelu Bóg jest nazywany Ojcem, dlatego że jest Stwórcą świata. Bóg jest Ojcem jeszcze bardziej z racji Przymierza i daru Prawa danego Izraelowi, Jego „synowi pierworodnemu” (Wj 4, 22). Jest także nazywany Ojcem króla Izraela. W sposób zupełnie szczególny jest „Ojcem ubogich”, sierot i wdów, którzy są objęci Jego miłującą opieką.
KKK 239 Określając Boga imieniem „Ojciec”, język wiary wskazuje przede wszystkim na dwa aspekty:
- że Bóg jest pierwszym początkiem wszystkiego i transcendentnym autorytetem
- oraz że równocześnie jest dobrocią i miłującą troską obejmującą wszystkie swoje dzieci.
Ta ojcowska tkliwość Boga może być wyrażona w obrazie macierzyństwa, który jeszcze bardziej uwydatnia immanencję Boga, czyli bliskość między Bogiem i stworzeniem.
Język wiary czerpie więc z ludzkiego doświadczenia rodziców, którzy w pewien sposób są dla człowieka pierwszymi przedstawicielami Boga. Jednak doświadczenie to mówi także, że rodzice ziemscy są omylni i że mogą zdeformować oblicze ojcostwa i macierzyństwa.
Należy więc przypomnieć, że Bóg przekracza ludzkie rozróżnienie płci. Nie jest ani mężczyzną, ani kobietą, jest Bogiem. Przekracza także ludzkie ojcostwo i macierzyństwo, chociaż jest ich początkiem i miarą: nikt nie jest ojcem tak jak Bóg.
KKK 240 Jezus objawił, że Bóg jest „Ojcem” w niezwykłym sensie; jest Nim nie tylko jako Stwórca; jest On wiecznie Ojcem w relacji do swojego jedynego Syna, który wiecznie jest Synem tylko w relacji do swego Ojca: „Nikt nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić” (Mt 11, 27).
KKK 241 Dlatego właśnie Apostołowie wyznają Jezusa jako Słowo, które na początku było u Boga i jest Bogiem, jako „obraz Boga niewidzialnego” (Kol 1,15), jako „odblask Jego chwały i odbicie Jego istoty” (Hbr 1, 3).
2. Oswojenie
WSTĘP
Najczęściej odmawianą modlitwą jest prawdopodobnie OJCZE NASZ. Jest to modlitwa, której nauczył Jezus swoich uczniów. My także jej używamy w liturgii i codziennym pacierzu. Zwróćmy dzisiaj uwagę na jej pierwsze słowo: OJCZE. Zwracamy się do Boga, jak do taty…
KKK 239: Jednak doświadczenie to mówi także, że rodzice ziemscy są omylni i że mogą zdeformować oblicze ojcostwa i macierzyństwa.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach lub rozmowa na forum. Zadanie jest następujące: jak nauczyć się zatem ufności do Boga nie mając dobrego wzorca? Czas na dyskusję.
PYTANIA DO DYSKUSJI
- Zły lub dobry ojciec rzeczywiście wpływa na obraz Boga?
- Jaki mamy obraz Boga jako Ojca?
- W jaki sposób doświadczyć ojcowskiej miłości Boga?
- Czy miłość Boga Ojca do mnie jest nowoczesna? Czy mi odpowiada?
PUENTA
KKK 2779 Zanim uczynimy naszym to pierwsze wezwanie Modlitwy Pańskiej, dobrze będzie najpierw pokornie oczyścić nasze serce z niektórych fałszywych wyobrażeń „tego świata”.
Pokora każe nam uznać, że „Ojca nikt nie zna, tylko Syn” i ci, którym „Syn zechce objawić”, to znaczy „prostaczkowie” (Mt 1 l, 25-27).
Oczyszczenie serca dotyczy powstałych w naszej historii osobistej i kulturowej wyobrażeń ojca lub matki, które wpływają na naszą relację do Boga. Bóg, nasz Ojciec, przekracza kategorie świata stworzonego.
Odnosić nasze idee w tej dziedzinie do Niego lub przeciw Niemu, byłoby tworzeniem bożków po to, by je czcić lub burzyć.
Modlić się do Ojca, to znaczy wejść w Jego misterium, którym jest On sam i które objawił nam Jego Syn:
Wyrażenie „Bóg Ojciec” nigdy nikomu nie było objawione. Gdy sam Mojżesz zapytał Boga, kim On jest, usłyszał inne imię. Nam to imię zostało objawione w Synu, bo imię to zawiera nowe imię Ojca.