Chrześcijaństwo a inne religie monoteistyczne

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Inne religie, Różne religie

Pomoce dydaktyczne: Pismo św., podręcznik, skserowane teksty do pracy w grupach, film, teksty deklaracji „Nostra aetate”.
Metody:  analiza tekstu, rozmowa kierowana, praca w grupach.
Pomoce: świeca, kartki A-4. mazaki.
Temat bieżącej katechezy: Chrześcijaństwo a inne religie monoteistyczne.
Cel ogólny: Ukazanie wartości religii monoteistycznych na tle religii chrześcijańskiej.
Cele szczegółowe:

  • dydaktyczny: przedstawienie chrześcijańskich religii monoteistycznych,
  • wychowawczy: ukazanie „ziaren prawdy”, które zawarte są w religiach monoteistycznych  i uwrażliwienie na dialog między religiami,
  • operacyjne:
  • uczeń wie, jakie są różnice między religiami,
  • uczeń rozumie dialog międzyreligijny,
  • uczeń potrafi scharakteryzować islam i judaizm.

Elementy wstępne katechezy

  • Powitanie
  • Modlitwa
  • Sprawdzenie obecności
  • Sprawdzenia pracy domowej

Powitanie:

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Na wieki wieków. Amen. (odp. uczniowie) Witam was serdecznie. Cieszę się, że możemy się spotykamy. Liczę na to, że nasza współpraca będzie życzliwa i owocna.

Modlitwa:

Wstańcie proszę, wyciszcie się. Stańmy w obecności Pana. Jezus Chrystus jest obecny tu na katechezie, powiedział, że gdzie dwaj lub trzech spotyka się w imię Moje tam Ja Jestem. Dlatego w wspólnej modlitwie prośmy Go o potrzebne łaski. Mamy miesiąc  listopad, miesiąc modlitw za zmarłych. Dlatego polecajmy w naszej wspólnej modlitwie  wszystkich zmarłych z naszych rodzin, krewnych, przyjaciół, znajomych, aby Bóg okazał im miłosierdzie.

Znak krzyża. Ojcze Nasz, Wieczny odpoczynek… Znak krzyża. Usiądźcie proszę. Sprawdzenie obecności: Sprawdzam czytając listę wszystkich i  zapisuję w dzienniku nieobecnych. Pytam, co się z nimi dzieje? (czytam tylko imiona)

Sprawdzenie pracy domowej: Dowiedziałem się, że mieliście zadaną pracę domową. Pytam czy ktoś może jest dzisiaj nieprzygotowany. Zapisuję tych, którzy się zgłosili i proszę o uzupełnienie pracy w najbliższym czasie. Przygotujcie zeszyty z pracą domową, połóżcie je na brzeg ławki. Podchodzę do każdego ucznia i podpisuję pracę. Dwie osoby proszę, o przeczytanie swoich prac i oceniam (wybieram te osoby, które mają najmniej ocen).

Zainteresowanie

Pragnę dzisiaj wam przedstawić fragment filmu, który będzie wiązał się z naszą katechezą, na którym będziemy bazować .Dlatego proszę o uważne oglądanie , gdyż po filmie będziemy dzielić się i komentować ten film. Proszę was abyście zapisali najważniejsze spostrzeżenia.

Po obejrzeniu filmu zadaję pytanie – jakie religie zostały ukazane w czasie filmu?

My właśnie dzisiaj będziemy rozmawiać o trzech religiach, które zostały przedstawione na filmie o chrześcijaństwie, islamie i judaizmie.

Podanie nowego materiału

Zapiszcie proszę temat dzisiejszej katechezy: „Chrześcijaństwo a inne religie monoteistyczne”. (slajd) Proszę otworzyć podręczniki na str. 60, przeczytać punkt I i odpowiedzieć na pytania: Kto jest jedynym zbawicielem wszystkich ludzi?.Jakim religiom Kościół przyznaje szczególne miejsce w dialogu? (pytania wyświetlone będą na slajdzie) uczniowie, sami próbują odpowiadać na postawione pytania

Podsumowuję. Szczególnie od czasu Soboru Watykańskiego II Kościół jest otwarty na dialog z innymi religiami, dokumenty Soborowe, a zwłaszcza deklaracja Nostra aetate naświetla potrzebę poznania dialogu i wspólnej modlitwy w celu budowania porozumienia między religiami.

Proszę przeczytać fragment Nostra aetate 2 (wybieram ucznia do czytania).

Komentuje fragment. Kościół naucza, że Jezus Chrystus jest jedynym Zbawcą wszystkich ludzi, także tych nienależących do Kościoła. Inne religie nie posiadają pełni środków zbawczych, ale nie wyklucz to zbawienia się ludzi, którzy je wyznają. W dialogu między religiami, szczególne miejsce Kościół przyznaje Żydom i muzułmanom.

Teraz będziecie pracowali z tekstem metodą słoiczek. Która będzie polegała na odpowiedzeniu na pytania związane z tekstem. Dlatego teraz każdy wylosuje sobie pytanie na które znajdzie odpowiedz w tekście.

Pytania od 1-5  – islam – otrzymują tekst z opracowaniem o islamie z podr. metodycznego,

Pytania od 6-10 –judaizm – otrzymują tekst z opracowaniem o judaizmie z podr. metodycznego,

Pytania od 11-15– chrześcijaństwo – ta grupa opiera się na dotychczasowej wiedzy, Dekalog,   główne prawdy wiary.

Pytania do tekstu:
1. Co stanowi podstawę religii (żydów, islamu, chrześcijaństwa)?
2. Jakie występują w tej religii symbole?
3. Jakie Bóg w danej religii ma przymioty?
4. Na czym opiera się etyka danej religii?
5. Kto jest twórcą tej religii?
Czas pracy 15 min. (godz. zakończenia piszę na tablicy). Po upływie czasu wyczytuje numer i osoba która ma ten numer odpowiada na pytanie. ( wypisują na tablicy odpowiedzi na pytania w formie tabeli żeby porównać wszystkie religie i dostrzec różnice i co je łączy).

Cel wychowawczy

Potraficie podać cechy chrześcijaństwa, islamu, judaizmu. Widzicie wartości, jakie zawierają te religie. Znacie również stanowisko Kościoła wobec innych religii.   Zastanówcie się teraz, jaka jest rola każdego chrześcijanina w odniesieniu do ekumenizmu.

Proszę przeczytać  fragment  deklaracji „Nostra aetate”  nr 5.( proszę jedną osobę do przeczytania) Proszę, abyście podzielili się refleksjami związanymi z tekstem.

Komentarz: Chrześcijanin ma obowiązek poznawać swoją wiarę, aby umieć odważnie jej bronić i rozmawiać z wyznawcami innych religii w duchu ewangelicznym. Powinien mieć postawę dialogu, wzajemnego szacunku i współpracy. Kościół potępia dyskryminacje czy prześladowanie ze względu na religię. Wzywa do dawania świadectwa wiary i wspólnej modlitwy o jedność chrześcijan.

Zapraszam na środek stańcie w kręgu, wokół Krzyża, który uobecnia Jezusa Chrystusa, który przez swoją miłość zbawił wszystkich ludzi, wszystkich ras i narodów.Pomódlmy się o porozumienie i wspólne budowanie braterskich relacji z wyznawcami innych religii, gdyż jest to podstawowym wkładem i obowiązkiem każdego chrześcijanina. Zapalam świecę, która symbolizuje Jezusa Chrystusa – Światłość Świata, który oświeca serca i umysły wszystkich ludzi i uzdalnia do czynienia dobra, niech oświeca nasze serca do dawania siebie innym i świadczenia o Jezusie każdego dnia i w każdym miejscu.

Znak  krzyża. Czytam fragm. z Ewangelii 17,20 – 26. Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu…

Bóg okazał swą sprawiedliwość w ciągu całej historii zbawienia, jak realizował wiernie swoje Przymierze z wybranym ludem, tak okaże się niezawodny w swojej obietnicy chwały w Jezusie Chrystusie. Świat odrzuca Jezusa i nie uznaje Jego mocy zbawczej. Dlatego pomódlmy się wspólnie modlitwą o jedność chrześcijan, aby Jezus Chrystus zagościł w sercach wszystkich ludzi, którzy negują jego posłannictwo i moc zbawczą.

(teraz wspólnie odmówmy czytając ze slajdu modlitwę o jedność chrześcijan) Znak Krzyża. Usiądźcie proszę.

Podsumowanie (slajd) Mam nadzieję, że poznaliście i rozumiecie stanowisko Kościoła wobec innych religii. Powtórzmy krótko: Jakie poznaliśmy dzisiaj religie monoteistyczne?Kto jest jedynym zbawicielem ludzi? Jaka powinna być postawa chrześcijan wobec religii monoteistycznych?

 Notatka:
Notatką będzie wspólna praca zapisana na tablicy, z metody słoiczek.
Praca domowa do wyboru (slajd)

  • Napisz, jak rozumiesz hasło „dialog międzyreligijny”, skorzystaj z katolickich stron internetowych www.mateusz.pl, www.e-kai.pl, www.katolik.pl,
  • Przedstaw graficznie (dowolna technika) hasło „dialog międzyreligijny”.
  • Napisz list przekonujący do chrześcijaństwa do osoby, która wyznaje inną religię.
  • Dlaczego narzeczeństwo jest ważne?

Zakończenie: Spakujcie się proszę i przygotujcie do modlitwy. Dziękujmy Ci Panie  za dar spotkania i otrzymane dary. Znak krzyża. Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Na wieki wieków. Amen. (odp. uczniowie).