Córka Jaira
HOMILIA 1
1. Czy Bóg jest silny czy słaby? Czy wierzę w Boga mocnego, Pana tego świata, któremu – mówiąc kolokwialnie – nikt nie podskoczy i którego trzeba się słuchać… czy wierzę w Boga, który kiedyś swoja potęgę okazywał, a teraz tylko patrzy się z nieba, jak świat wymyka Mu się z rąk?…
2. Rozmawiałem o tym niedawno z kimś młodym. Dzisiaj przypomniały mi tę rozmowę czytania mszalne… jakby są pewną odpowiedzią na to pytanie…
3. Bóg jest mocny, wielki i potężny… przede wszystkim potęgą swojej miłości do mnie… Ozeasz pokazuje to w swojej księdze… niewierna oblubienica to Izrael, które odwrócił się od Boga… to także poniekąd ja sam, gdy od Pana się odwracam… a ON chce mówić do mojego serca… wyprowadzić na pustynię… miejsce spotkań zakochanych… gdzie cały świat nie ma znaczenia… tylko jedna osoba i jedna miłość…
4. To dlatego na modlitwie nic nie czujemy, to dlatego na modlitwie jest trochę jak na pustyni – aby pozbyć się uczuć, obrazów, przeżyć, a skupić się na jednym, na Bogu… i doświadczyć Jego mocy…
Poznań, 9 lipca 2012, Oz 2,16.17b-18.21-22; Mt 9,18-26
HOMILIA 2
1. Setnik wiedział, że Jezus nie wszedłby – wg zasad judaizmu – do jego domu.
2. Prosi, aby Jezus okazał swoją łaskę tak po prostu. Wyznał wiarę w boską moc Jezusa.
3. Jezus mówi słowa szokujące. Czy rzeczywiście jest to możliwe, że ten poganin ma wiarę większą od pobożnych Żydów?
4. Do dzisiaj w liturgii eucharystycznej powtarzamy słowa poganina, dosłownie na chwilę przed przyjęciem Komunii św.
Gidle, 3 grudnia 2018
HOMILIA 3
1. To nie przypadek, że Bóg chce zwabić Oblubienicę – Izraela i wywieść ją na pustynię. Nie w tym celu, aby tam zniszczyć naród, lecz aby przypomnieć wędrowanie narodu przez pustynię. W miłości!
2. Tamto pierwsze wędrowanie nie było czasem idealnym! Nie była to idylla, ale jakby czas trudnego „narzeczeństwa”, docierania się.
3. Tam, na pustyni, słowo Boga może na nowo dotrzeć do serca Izraela, przypomnieć o pierwotnej miłości, nawrócić naród do Boga Jedynego!
4. Wielki jest Pan i godzien wielkiej chwały!
Gdańsk, 8 lipca 2024, Oz 2,16.17b-18.21-22; Mt 9,18-26