Czy w niebie chodzi się nago?

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Nago, Nagość, Niebo

1. Sens nagości

WSTĘP

Pojęcie nagości znajdujemy na samym początku dziejów człowieka. Skoro tam się pojawia, to znaczy, że w teologii odgrywa znaczną rolę, że coś ważnego Bóg chce nam przez nie powiedzieć…

Rdz 2,18-25: (18) Potem Pan Bóg rzekł: Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc. (19) Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta lądowe i wszelkie ptaki powietrzne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby przekonać się, jaką on da im nazwę. Każde jednak zwierzę, które określił mężczyzna, otrzymało nazwę istota żywa. (20) I tak mężczyzna dał nazwy wszelkiemu bydłu, ptakom powietrznym i wszelkiemu zwierzęciu polnemu, ale nie znalazła się pomoc odpowiednia dla mężczyzny. (21) Wtedy to Pan sprawił, że mężczyzna pogrążył się w głębokim śnie, i gdy spał, wyjął jedno z jego żeber, a miejsce to zapełnił ciałem. (22) Po czym Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę. A gdy ją przyprowadził do mężczyzny, (23) mężczyzna powiedział: Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała! Ta będzie się zwała niewiastą, bo ta z mężczyzny została wzięta. (24) Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem. (25) Chociaż mężczyzna i jego żona byli nadzy, nie odczuwali wobec siebie wstydu.

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Formularz – Adam i Ewa. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: co wtedy widzieli pierwsi ludzie patrząc się na siebie? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. W jaki sposób bliskość Boga wpływa na nasze postrzeganie świata?
  2. Jak mając Boga w sercu patrzymy się na drugiego człowieka? Jak go odbieramy?
  3. Co to jest wstyd? Dlaczego mężczyzna i jego żona go nie odczuwali?
  4. Czy czasami będąc ubranym człowiek czuje się, jakby był nagi? Kiedy tak się dzieje?
  5. Czym dzisiaj jest wstyd? Jakie są jego granice?

PUENTA

KKK 374 Pierwszy człowiek nie tylko został stworzony jako dobry, lecz także ukonstytuowany w przyjaźni ze swoim Stwórcą oraz w harmonii z sobą samym i otaczającym go stworzeniem. Stan ten przewyższy jedynie chwała nowego stworzenia w Chrystusie.

KKK 375 Kościół, interpretując w autentyczny sposób symbolizm języka biblijnego w świetle Nowego Testamentu i Tradycji, naucza, że nasi pierwsi rodzice Adam i Ewa zostali ukonstytuowani w stanie „świętości i sprawiedliwości pierwotnej”. Tą łaską świętości pierwotnej było „uczestnictwo w życiu Bożym”.

KKK 376 Promieniowanie tej łaski umacniało wszystkie wymiary życia człowieka. Dopóki człowiek pozostawał w zażyłości z Bogiem, nie miał ani umierać, ani cierpieć.

  • Wewnętrzna harmonia osoby ludzkiej,
  • harmonia między mężczyzną i kobietą,
  • a wreszcie harmonia między pierwszą parą i całym stworzeniem konstytuowała stan nazywany „pierwotną sprawiedliwością”.

KKK 377 „Władanie” światem, które Bóg od początku powierzył człowiekowi urzeczywistniało się przede wszystkim w samym człowieku jako panowanie nad sobą.

Człowiek był nieskazitelny i uporządkowany w swoim bycie, ponieważ był wolny od potrójnej pożądliwości, która poddaje go przyjemnościom zmysłowym, pożądaniu dóbr ziemskich i afirmacji siebie wbrew nakazom rozumu.

KKK 378 Znakiem „zażyłości” człowieka z Bogiem jest to, że Bóg umieszcza go w ogrodzie. Człowiek żyje w nim, aby „uprawiał go i doglądał” (Rdz 2,15); praca nie jest ciężarem, ale współpracą mężczyzny i kobiety z Bogiem w doskonaleniu stworzenia widzialnego.

KKK 379 Harmonia pierwotnej sprawiedliwości, przewidziana dla człowieka w zamyśle Bożym, zostanie utracona przez grzech naszych pierwszych rodziców.

2. Pierwsze kreacje

WSTĘP

Rdz 3,1-15: A wąż był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty: Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?(2) Niewiasta odpowiedziała wężowi: Owoce z drzew tego ogrodu jeść możemy, (3) tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego, a nawet go dotykać, abyście nie pomarli. (4) Wtedy rzekł wąż do niewiasty: Na pewno nie umrzecie! (5) Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą się wam oczy i tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło. (6) Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł. (7) A wtedy otworzyły się im obojgu oczy i poznali, że są nadzy; spletli więc gałązki figowe i zrobili sobie przepaski. (8) Gdy zaś mężczyzna i jego żona usłyszeli kroki Pana Boga przechadzającego się po ogrodzie, w porze kiedy był powiew wiatru, skryli się przed Panem Bogiem wśród drzew ogrodu. (9) Pan Bóg zawołał na mężczyznę i zapytał go: Gdzie jesteś? (10) On odpowiedział: Usłyszałem Twój głos w ogrodzie, przestraszyłem się, bo jestem nagi, i ukryłem się. (11) Rzekł Bóg: Któż ci powiedział, że jesteś nagi? Czy może zjadłeś z drzewa, z którego ci zakazałem jeść? (12) Mężczyzna odpowiedział: Niewiasta, którą postawiłeś przy mnie, dała mi owoc z tego drzewa i zjadłem. (13) Wtedy Pan Bóg rzekł do niewiasty: Dlaczego to uczyniłaś? Niewiasta odpowiedziała: Wąż mnie zwiódł i zjadłam. (14) Wtedy Pan Bóg rzekł do węża: Ponieważ to uczyniłeś, bądź przeklęty wśród wszystkich zwierząt domowych i polnych; na brzuchu będziesz się czołgał i proch będziesz jadł po wszystkie dni twego istnienia. (15) Wprowadzam nieprzyjaźń między ciebie a niewiastę, pomiędzy potomstwo twoje a potomstwo jej: ono zmiażdży ci głowę, a ty zmiażdżysz mu piętę.

AKTYWIZACJA

Praca na forum. Metoda – dyskusja. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: na czym polegało to „otwarcie oczu” po złamaniu zakazu Bożego? Co pierwsi ludzie „zobaczyli” wreszcie otwartymi oczami? Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy można było nie ulec podszeptom szatana?
  2. Dlaczego właściwie pierwsi ludzie zrobili sobie przepaski?
  3. Z jakiej przyczyny schowali się przed Bogiem?
  4. Dlaczego mężczyzna „schował się” za winą kobiety?
  5. A może grzech jest czymś dobrym – pozwala odkryć nowe rzeczy?
  6. Czy moda i ubrania są konsekwencją grzechu? Co można powiedzieć o jej trendach i poszukiwaniach?

PUENTA

Hebrajskie słowo GALA ma podwójne znaczenie: obnażyć, uprowadzić w niewolę.

 

  1. Poznanie własnej nagości i potrzeba ukrycia jej, to pierwsze skutki grzechu. By w pełni to zrozumieć, trzeba otworzyć się na biblijne rozumienie, zwłaszcza w Biblii hebrajskiej, nagości.
  2. Czym jest nagość? Nagość w języku hebrajskim, w sytuacji po grzechu pierwszych rodziców, oznacza, wyraża stan człowieka pokonanego, zwyciężonego, stan tego, który jest bliski śmierci, stan psychologicznego czy moralnego nieładu, potępienia. To oznacza nagość.
  3. By sobie jakoś przybliżyć ten wymiar nagości, możemy sobie np. wyobrazić coś takiego, jak rozbieranie człowieka do naga, jako element wstępny przed torturowaniem go. Poprzez rozebranie człowieka do naga, chce się powiedzieć mu: nie masz już nic na własną obronę, jesteś całkowicie zdany na naszą łaskę czy niełaskę.
  4. Albo też to, jak inaczej zachowuje się w sytuacji granicznego niebezpieczeństwa człowiek ubrany i człowiek nagi. Są to dwa różne sposoby zachowań.

 

http://www.jezuici.pl/szara/?action=czytelnia&pozycja=konf2001/grzech

 Pierwsze cztery „osłony” to:

  • opaski z gałązek figowych,
  • drzewa ogrodowe,
  • wina kobiety,
  • zwodzenie węża.