Dar Bożego synostwa

Grupa docelowa: Studenci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Browary wiary, Synostwo Boże

1. Kim jesteśmy?

WSTĘP

„Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy” (1 J 3,1). Swoim ukochanym dzieciom rodzice szykują piękny pokój dziecinny. Z tym właśnie pomysłem związane będzie pierwsze działanie.

AKTYWIZACJA

Praca indywidualna. Metoda – dowolna technika. Zadanie do wykonania: Po czym poznać zatem pokój dziecka Bożego? – wykonujemy ilustrację dowolną techniką plastyczną. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy nasze prace mają wspólne cechy?
  2. Jesteśmy rozpieszczeni czy surowo wychowani?
  3. Jakie elementy wyposażenia są dla nas wyjątkowe?

PUENTA

Jan Paweł II:

Bóg udziela się od początku człowiekowi stworzonemu na Jego obraz i podobieństwo. To zbawcze udzielanie się Boga, pierwotnie związane z tajemnicą stworzenia człowieka i podniesienia go do nadprzyrodzonej godności  – po grzechu trwa na mocy zbawczej obietnicy, która spełnia się w tajemnicy Odkupienia dokonanego przez Chrystusa – Syna Bożego, za cenę Jego ofiary.

Pięćdziesiątnica, która wyrasta z tajemnicy paschalnej Chrystusa, jest dopełnieniem „udzielania się” Boga. Teofania jerozolimska oznacza „nowy początek” samoudzielania się Boga w Duchu Świętym. Apostołowie i wszyscy obecni w Wieczerniku z Matką Chrystusa, Maryją, w dniu Pięćdziesiątnicy pierwsi doznali tego nowego „wylania” Bożego Życia, które jest – w nich i przez nich, czyli w Kościele i przez Kościół – otwarte w kierunku każdego człowieka. Jest uniwersalne, taj jak uniwersalne jest Odkupienie.

Początek „nowego życia” wiąże się z darem Bożego synostwa, które Chrystus wyjednał dla wszystkich swoim Odkupieniem i które za sprawą Ducha Świętego staje się udziałem każdego człowieka, bowiem Duch Święty mocą łaski odnawia człowieka, niejako „stwarza” go na nowo na podobieństwo Jednorodzonego Syna Ojca.

W ten sposób Słowo Wcielone odnawia i ugruntowuje „udzielanie się” Boga człowiekowi, dając mu przez swoje zbawcze dzieło owo uczestnictwo natury Bożej, do którego nawiązuje Drugi List św. Piotra (por. 1,4). Również św. Paweł w Liście do Rzymian mówi o Jezusie Chrystusie jako ustanowionym według Ducha Świętości przez powstanie z martwych pełnym mocy Synu Bożym (por. 1,4).

Owoc zmartwychwstania, w którym objawia się ta pełnia mocy Chrystusa, Syna Bożego, jest więc udziałem tych, którzy otwierają się na działanie Jego Ducha, przyjmując nowy dar Bożego synostwa. Mówi bowiem św. Jan w prologu swej Ewangelii o Słowie, które stało się ciałem: „wszystkim… którzy je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię Jego” (J 1,12).

2. Wzór Syna

WSTĘP

O odwiecznym zamyśle Ojca pisze autor Listu do Rzymian: „Albowiem tych, których od wieków poznał, tych tez przeznaczył na to, aby się stali na wzór obrazu Jego Syna, aby On był pierworodnym między wielu braćmi” (Rz 8,29).

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Metoda – dyskusja. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób człowiek „staje się na wzór obrazu Jego Syna”? Czas na dyskusję.

PUENTA

Jan Paweł II:

Dokonując tego dzieła Duch Święty „odtwarza” w człowieku obraz Syna, kształtując w ten sposób więź braterską między Chrystusem a nami, dzięki której możemy wołać razem z Nim: „Abba, Ojcze!”. Albowiem, jak pisze Apostoł, „wszyscy ci, których prowadzi Duch Boży są Synami Bożymi” (Rz 8,14).

Duch Święty tchnie w serca wierzących jako Duch Syna, sprawiając to Boże usynowienie człowieka na podobieństwo Chrystusa i w jedności z Chrystusem. Duch Święty kształtuje od wewnątrz ducha ludzkiego wedle Boskiego wzoru Chrystusa: w ten sposób Chrystus znany z Ewangelii staje się „życiem duszy”, a człowiek – w swym myśleniu, kochaniu, wartościowaniu, postępowaniu, nawet samym odczuwaniu – upodabnia się do Chrystusa.