Dostrzec człowieka

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Człowiek, Godność człowieka

1. Pół – zwierzę, pół – anioł

WSTĘP

Ludwig Feuerbach – wielki promotor ateizmu,uczeń klasycznej szkoły filozofii niemieckiej. Feuerbach Ludwig Andreas (1804-1872), filozof niemiecki, jeden z głównych przedstawicieli materialistycznego antropologizmu i teoretyk ateizmu XIX w. Ostatni przedstawiciel klasycznej filozofii niemieckiej. Podjął problematykę filozofii G.W. Hegla i rozwinął jej główne kategorie, w szczególności alienacji i wolności. Głosił przyrodniczo-naturalistyczna i sensualistyczna koncepcje człowieka. Przeprowadził krytykę religii, pojmując ja jako źródło zła społecznego. Głosił program radykalnej przebudowy społeczeństwa.[1]

AKTYWIZACJA

Praca w grupach z tekstem. Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: czy podoba Ci się wizja człowieka i jego rozwoju, jaką przedstawia fragment wykładów tego wielkiego myśliciela? Prezentacja na forum.

PUENTA

Pomysł skupienia się na człowieku sprzed pochodzący sprzed 100 lat dzisiaj także nabiera sporego znaczenia. W tamtych czasach punktem odniesienia była przyroda. Dzisiaj już chyba tylko sam człowiek i jego wola zrealizowania swoich potrzeb nawet kosztem przyrody.

2. Jezus i człowiek

WSTĘP

Potrzebie samorealizacji towarzyszy jednak niezwykłe poczucie niespełnienia. Nie do końca potrafimy zaspokoić swoje potrzeby, doświadczamy braków i niedoskonałości. Człowiek może wtedy dojść do przekonania, że Bóg już się nim nie interesuje, skoro pozwala na rzeczy straszne i niszczące człowieka (choroby, nieszczęścia, niesprawiedliwość).

AKTYWIZACJA

Dyskusja na forum. Poszukujemy odpowiedzi na pytanie: czy Bóg rzeczywiście interesuje się człowiekiem? czy zwraca jeszcze na człowieka jakąś uwagę?

PUENTA

Jezus i Jego spotkania z człowiekiem w Ewangeliach.

[1] Szczególne znaczenie miały dzieła Feuerbacha: Zur Kritik Hegelschen Philosophie (1839) i Wyklad o istocie religii (1851, wydanie polskie 1953r. Początkowe jego prace utrzymane są całkowicie w duchu Hegla. W „Gedanken Űber Tod und Unsterblichkeit” (1830) objaśnia już psychologicznie wiarę w nieśmiertelność i głosi naturalistyczny panteizm. Podług F. celem filozofii jest przezwyciężenie religii, środkiem do tego — radykalne odwrócenie filozofii Hegla: podczas gdy Hegel wywodził istnienie z myślenia, F. wyprowadza myślenie z istnienia. Dla Hegla religia była wynikiem działania bożego w historii, dla F., jest ona antropologią — człowiek stwarza bóstwo na swój obraz. F. wywarł duży wpływ na młodych heglistów, zwłaszcza na Karola Mara, który materializm religijny F. rozszerzył w historyczny i przeniósł go na państwo i społeczeństwo.