Drozdowa Szkółka Niedzielna. Wiadomości wstępne i tematy
1. Scenariusze katechez umieszczone na tej stronie wykorzystywaliśmy w ramach drozdowej szkółki niedzielnej. Dlaczego akurat DROZDOWEJ? Ponieważ ówczesne duszpasterstwo, któremu towarzyszyłem nazywało się Duszpasterstwo Rodzin z Małymi Dziećmi DROZD.
Czyli po Mszy świętej siadalismy na podłodze w kaplicy i uczestniczymy w krótkiej katechezie. Są także scenariusze spotkań w ramach katechezy w przedszkolu społecznym. Znajdziesz tu także scenariusze spotkań przeprowadzonych w czasie wspólnych wyjazdów wakacyjnych
2. Na początku każdego spotkania jest sprawdzenie obecności. Kartki ze swoimi danymi dzieci wykonują w domu, potem z nich odczytuję imię i nazwisko, dziecko zgłasza się podnosząc rękę i mówiąc „jestem” lub „obecny”.
2. W czasie katechezy obowiązuje kilka zasad. Musi być przygotowana w ten sposób, aby angażowała dziecko i rodziców. Dziecko zawsze znajduje się przy rodzicu. Zapraszam rodziny do pomocy w przygotowaniu i przeprowadzeniu katechezy. W przedszkolu katecheza jest w 3 grupach po ok. 20 minut, towarzyszą mi opiekunowie, którzy aktywnie biorą udział w spotkaniach.
3. Głównym bohaterem zajęć jest aniołek Gabryś, który „pomaga” mi prowadzić zajęcia i opowiadać różne historie. Jest to pacynka wykonana w pracowni prawdziwego teatru lalkowego. Zasadniczo ja moge nie przychodzić, ważne, aby był Gabryś :).
4. W czasie katechez korzystam z pomysłów zaczerpniętych z różnych źródeł, książek, kolorowanek. Pomysły przerabiam, zawsze farbami maluję ilustracje oraz rozdaję dzieciom kolorowanki.
5. Oczywiście w czasie zajęć z dziećmi mogą zdarzyć się różne nieprzewidziane sytuacje. Staram się być na nie przygotowany, ale i tak rzeczywistość za każdym razem mnie przerasta.
TEMATYKA
Historia zbawienia dla dzieci i rodziców, część 1
1. W rękach Boga Ojca
Opowieść wg historii zaczerpniętej z jakiejś książki.
Problem do omówienia w rodzinach: jak zwracać się do Pana Boga? Jak do Niego mówić? Jakie imię najbardziej pasuje do Niego? [opowieść przerwana w pewnym momencie, czas na rozmowę w rodzinach, relacja na forum].
Dokończenie historii przez prowadzącego.
Puenta: modlitwa „Ojcze nasz…”
2. Słuchamy Pana Boga
Opowieść o latawcu kuszonym przez zawadiackiego gołębia [na motywach historii z jakiejś książki].
Problem do omówienia w rodzinach: jak doradzilibyśmy latawcowi – polecieć z gołębiem, czy nie?
[czas na dyskusję w rodzinach, rozdanie małych karteczek – latawców, na nich wpisujemy naszą odpowiedź, odpowiadamy chóralnie na pytanie prowadzącego].
Puenta: jesteśmy podobni do kuszonego latawca, możemy się zerwać i zrobić coś niedobrego lub pozostać posłuszni rodzicom. Dzisiaj wybieramy TAK dla dobra i NIE dla zła.
3. Stworzenie świata. Opowieść biblijna
Problem do omówienia w rodzinach: komu powierzyć ten cały świat? Kto się nim najlepiej będzie opiekował? [rozmowa w rodzinach i relacja na forum grupy] Człowiek!
Puenta: naszym obowiązkiem jest troszczyć się o ten świat, zwłaszcza o zwierzęta domowe [rozmowa z dziećmi na temat: czy mają jakieś zwierzątka w domu?]
4. Grzech pierworodny. Opowieść biblijna
Opowieść biblijna o kuszeniu Ewy przez węża.
Problem do omówienia w rodzinach: dlaczego kobieta nie posłuchała rad dobrych zwierząt? Dlaczego uległa złemu wężowi? [rozmowa w rodzinach, poszukiwanie odpowiedzi na postawione pytanie].
Puenta: co zrobić, gdy nas zło będzie kusić? Ulec mu? Dyskutować ze złem? Czy od razu odwrócić się od niego? [dyskusja na forum z rodzicami i dziećmi]
5. Kain i Abel. Opowieść biblijna
Historia toczy się wg Księgi Rodzaju. Dochodzi do momentu, kiedy mowa o tym, że Kain chodził smutny i miał ponurą twarz.
Problem do omówienia w rodzinach: dlaczego Kain mógł chodzić takie smutny, że aż Pan Bóg to zauważył? Może coś narozrabiał? A kiedy Kain mógłby mieć pogodną i uśmiechniętą twarz? Co musiałoby się stać, aby odzyskał pogodę ducha? [rozmowa w rodzinach].
Puenta: to dziwne – gdy człowiek coś wartościowego daje Panu Bogu, to się cieszy, a gdy daje Mu mało, to chodzi ponury… dlaczego tak jest? [rozmowa z rodzicami może?…]
6. Potop. Opowieść biblijna
Problem do omówienia w rodzinach: co zrobić, gdy inne dzieci wkoło rozrabiają? Wtedy mam być grzeczny czy się do nich dołączyć? Jak postąpić w takiej sytuacji?
Zadanie do wykonania: rysunek – uzupełnianka – kolorowanka z różnymi sytuacjami na rysunkach; co z nich wybierzemy?
[Noe żył wśród ludzi, którzy z Bogiem się nie liczyli – stąd pomysł na dyskusję… resztę opowieści dzieci i tak znają, więc skupiamy się na tym wątku…]
Puenta: warto być wiernym Panu Bogu, wtedy Bóg ocali mnie i uratuje, gdy coś złego będzie się działo, będzie mnie chronił i osłaniał, tak jak uratował Noego i rodzinę i wszystkie zwierzęta z zagłady potopu.
7. Wieża Babel. Opowieść biblijna
Za pomocą różnych ilustracji opowiadamy o tym, jak ludzie budowali wieżę, którą chcieli dosięgnąć nieba. Ale w pewnym momencie się pokłócili i przestali się rozumieć, jakby pomieszały im się języki… zupełnie się nie rozumieli… zachorowali na straszną chorobę ludzkiego serca, czyli pychę!
Problem do omówienia w rodzinach: co to jest PYCHA?
Zadanie do wykonania – napisać receptę na pychę ludzką!
Puenta: jest lekarstwo na pychę! Nie musimy już się jej bać! Można się z niej wyleczyć! RECEPTĘ ZABIERAMY ZE SOBĄ DO DOMU, kładziemy na widocznym miejscu i czasami możemy prosić rodziców, aby nam opowiedzieli, jak unikać pychy…
8. Powołanie Abrama. Opowieść biblijna
Rozmowa o tym, że Bóg posługuje się człowiekiem, aby innym ludziom błogosławić i przekazywać im swoje dary. Przykład: Bóg posyła św. Mikołaja, aby obdarować dzieci i dorosłych podarkami, kapłan błogosławi dzieci w imię Boże…
Praca w rodzinach: szukamy odpowiedzi na pytanie: co musi mieć człowiek, aby być dobrym posłańcem od Boga?
Puenta: dobrym człowiekiem był stary Abram, który żył daleko stąd. Wybrał się w drogę wiedziony Bożym głosem, bo Bóg mu obiecał, że przez niego będzie innym błogosławił. Abram uwierzył Panu Bogu, wyruszył w drogę i napotkanych ludzi obdarzał dobrem, był dla nich dobry.
9. Bóg w gościnie u Abrahama. Opowieść biblijna
Przy pomocy ilustracji opowiadamy historię o tym, jak Bóg przychodzi w odwiedziny do Abrahama. Abram przyjmuje Boga gościną, częstuje Go posiłkiem uroczystym. Bóg chce Abrama obdarować jakimś wielkim darem, z całego swego serca…
Praca w rodzinach: zastanawiamy się, co doradzilibyśmy Abramowi? O co mógłby poprosić Boga?
Rysujemy na kartce paczuszkę – prezent.
Odpowiedź wpisujemy w pole prezentu lub poniżej rysunku.
Puenta: Abram bardzo chciał mieć syna. Bóg obiecał mu, że za rok będzie miał syna. I tak się właśnie stało…
10. Sen Jakuba (drabina do nieba). Opowieść biblijna
Przy pomocy ilustracji opowiadamy historię o śpiącym Jakubie i jego niezwykłym śnie – w tym miejscu jest jakaś drabina do nieba, po której wchodzą i schodzą aniołowie. Zanoszą Panu Bogu nasze sprawy, sprawy ludzkie, ale także od Boga przynoszą różne polecenia do ludzi.
Praca na forum [wcześniej zadane zadanie domowe – napisanie lub narysowanie listu do Pana Boga, który mógłby zanieść anioł po drabinie]. Odczytujemy na forum listy.
Zostawiamy je aniołkowi Gabrysiowi!!!
Puenta: nie wiemy, gdzie Jakub widział tę drabinę. My mamy takie miejsce, gdzie Bóg mówi do nas – jest to kościół, gdzie nawet nie potrzeba drabiny! Bóg tu mieszka i chce mieszkać w naszych sercach!
11. Historia Józefa. Opowieść biblijna
Jakub miał wiele dzieci, które były o siebie. Kiedyś starsi bracia wysłali najmłodszego z nich z kupcami do Egiptu. Tam Józef bardzo pomógł królowi i ten uczynił go zarządcą jedzenia w kraju. Wybuchł głód i z okolicy ludzie przyjechali po zboże. Przyjechali także starsi bracia Józefa i chcieli kupić ziarno na chleb. On ich poznał i zastanawiał się, co takiego zrobić – Przebaczyć im, czy nie? Przebaczyć, czy ukarać za krzywdę? Praca w rodzinach: Co byśmy mu doradzili?
Puenta: trzeba sobie przebaczać i kochać najbliższych, nie zazdrościć sobie nawzajem, bo Pan Bóg i rodzice kochają nas ze wszystkich sił.
12. Narodziny Mojżesza. Opowieść biblijna
Egipcjanie nie przepadali jednak za rodziną Józefa, kiedy już umarł, a rodzina się rozrosła, nawet zapędzali ich do najcięższych prac przy budowie i w polu, Egipcjanie bardzo prześladowali rodzinę Józefa.
W pewnej chatce nad brzegiem rzeki narodził się mały chłopczyk, miał na imię Mojżesz, rodzice bardzo się ucieszyli z tego, ucieszyła się także jego starsza siostrzyczka, która bardzo chciała mieć młodszego braciszka.
Mama nie chciała, żeby ktoś z obcych ludzi się o tym dowiedział, więc przygotowała dla synka bardzo wygodne miejsce do leżenia, wymościła je miękko i położyła tam synka, potem zaniosła go nad rzekę i schowała w szuwarach, tam sobie spał, ćwierkały mu ptaszki, pluskały ryby, a starsza siostra pilnowała go, żeby mu się nic nie stało.
W pewnym momencie nad rzekę przyszła córka króla egipskiego, czyli faraona, aby się wykąpać, dostrzegła leżące dziecko i poprosiła służącą, aby je przyniosła, dziecko bardzo jej się podobało, a siostrzyczka przyszła i powiedziała, że zawoła mamę.
Córka faraona poprosiła mamę, aby wychowała synka na dobrego człowieka, a potem aby przysłała go na dwór faraona, a ona da mu potem pracę i będą współpracować.
Rodzice Mojżesza dostali zatem od córki faraona bardzo poważne zadanie: wychować syna na dobrego człowieka,
ALE JAK TO ZROBIĆ? Musimy mu zaplanować jakieś zajęcia – co musi zrobić, żeby wyrosnąć na dobrego człowieka?
ZADANIE DO WYKONANIA W RODZINACH: na kartkach piszemy lub malujemy plan tygodnia dla Mojżesza, czym będzie zajmował się w kolejne dni tygodnia, żeby wyrosnąć na dobrego i mądrego człowieka? Czego musi się nauczyć?
Prezentacja pracy na forum.
PUENTA: Wychowanie Mojżesza bardzo się rodzicom udało!
Potrafił nie tylko być dobrym człowiekiem, szanował ludzi i troszczył się o nich, nie zapominał o ciężko pracujących na roli,
Poza tym – był blisko Boga! Kiedy Bóg wyznaczył mu pewną misję, to Mojżesz się oczywiście zgodził… Ale o tym następnym razem…
13. Mojżesz spotyka Boga w krzewie ognistym. Opowieść biblijna
Mojżesz wyrósł na bardzo dobrego człowieka… wychowanie się udało… jemu było dobrze, miał żonę i dzieci, był pasterzem. Ale faraon cały czas prześladował Izraela – czyli rodaków Mojżesza, cały naród.
Izraelici modlili się do Boga, aby uwolnił ich od tych prześladowań, aby się nad nimi zmiłował, Pan Bóg niedługo się zastanawiał… postanowił wybrać Mojżesza, aby on wyprowadził z niewoli cały naród i zaprowadził do ojczyzny, do ziemi obiecanej…
Ale Mojżesz bardzo się bał i wykręcał się na wszystkie sposoby: że boi się faraona, że ludzie mu nie uwierzą, że nie umie ładnie przemawiać…
Mojżeszowi potrzeba odwagi, zatem musimy wymyślić PRZEPIS NA ODWAGĘ! Dzięki czemu i Mojżesz i my sami możemy być odważni? Karteczki dla rodziców i dzieci i zadanie wymyślenia przepisu na odwagę, prezentacja przepisów na forum.
Bóg przekonał Mojżesza, że będzie razem z nim, że będzie się nim opiekował i mu towarzyszył, że da mu moc czynienia cudów oraz że pośle razem z nim jego brata Aarona – we dwóch będzie im dużo łatwiej przecież…
W tym tygodniu – modlitwa za rodzeństwo lub najbliższych, modlitwa o odwagę, aby wybierać dobro, a unikać zła…
14. Wyjście z Egiptu. Opowieść biblijna
Mojżesz ze swoim bratem Aaronem wybrali się do faraona, aby poprosić do o wypuszczeniu ludu izraelskiego z niewoli, ale on rozgniewał się bardzo i wcale nie chciał o tym nawet słyszeć.
Nawet powiedział, że nie boi się Pana Boga,więc Mojżesz czynił przez nim znaki i cuda różne, ale faraon ściągnął swoich czarnoksiężników, a oni robili bardzo podobne cuda, król zatem nie chciał się przekonać i jeszcze groził, że się jeszcze bardziej rozgniewa, wtedy Mojżesz sprawił największe cuda, zwane plagami egipskimi: zamienił wodę w rzekach w krew, sprowadził żaby, potem komary wszędzie latały, muchy, zarazę na bydło, spadł grad z nieba.
I jeszcze inne rzeczy się działy… ale serce faraona było bardzo twarde, w końcu jednak się zgodził i kazał izraelitom się pakować…
Zastanawiamy się, co Izraelici potrzebowali na taką długą wyprawę – wybierali się w końcu do ziemi obiecanej przez Boga, mieli wędrować bardzo długo… Co jest wtedy potrzebne? Co trzeba zabrać ze sobą? Co się przydaje w takiej długiej podróży w różnych warunkach?
Zadanie jest następujące: robimy listę rzeczy do zabrania ze sobą… warto przypomnieć, że mogą to być rzeczy materialne, ale także coś niematerialnego (jak np. cierpliwość). Wypisane przez nas listy rzeczy do zabrania wrzucamy do plecaka lub przeniesionej walizki, następnie prowadzący je odczytuje…
PUENTA: Dla Izraela najważniejsza był obecność Boga, Jego prowadzenie, Jego moc i siła na co dzień.
Historia zbawienia dla dzieci i rodziców, część 2
15. Baranek paschalny. Opowieść biblijna
Zanim Izraelici wyszli z ziemi egipskiej, przeżyli noc wyjścia, czyli wieczerzę przed podróżą, spożyli ją w wielkim pośpiechu, bo przecież mieli zaraz wychodzić w trasę.
Bóg ich pouczył, aby upiekli proste chleby z mąki i wody oraz aby upiekli baranka i spożyli go w gronie rodzinnym lub z sąsiadami, krwią baranka mieli oznaczyć progi i drzwi domów, ponieważ wtedy, w nocy, anioł z nieba miał przechodzić przez Egipt i patrzyć się, czy wszyscy wybrani przez Boga spożywają wieczerzę i są gotowi do drogi…
Jest to także zaproszenie dla nas, abyśmy dzisiaj także Panu Bogu pokazali, że jesteśmy gotowi na Jego słowa i pouczenia…
Rysujemy na papierze zarys baranka, musi być duży, aby potem można go było wykleić bibułą! Bibuła w kawałeczkach będzie przyklejana w zarysie baranka,
Po wykonaniu tej pracy odkrywamy tajemnicę, która z tyłu jest zaklejona taśmą… Tam jest odpowiedź na pytanie – dlaczego ten baranek jest taki ważny?
PUENTA: Baranek spożywany przez Izraelitów w noc wyjścia z niewoli egipskiej zapowiada nam Pana Jezusa, który jest Barankiem Bożym, przyjmujemy Go w Komunii świętej, On uwalnia nas już nie z niewoli egipskiej, ale z niewoli grzechu.
16. Przymierze Boga z ludem wybranym. Opowieść biblijna
Bóg nie tylko wyprowadził lud izraelski z niewoli egipskiej, ale także ukochał go ze wszystkich sił i postanowił zawrzeć z nim Przymierze.
Przymierze oznacza, że Bóg wybiera lud na swoją szczególną własność, przyrzeka opiekę i troskę o ludzi, będzie im błogosławił, a ludzie mają być wierni Bogu i strzec Jego przykazań i zaleceń, vPrzymierze to dotyczy także nas samych, bo i nas Bóg chce otoczyć swoją opieką i okazać nam miłość.
Dzisiaj jest szansa na zawarcie Przymierza, albo odnowienie go… Trzeba w takim razie wpisać imiona swoje i swoich bliskich w formularzu Przymierza…
Pwt 6, 4-7: Słuchaj, ……………………, Pan jest naszym Bogiem – Panem jedynym. Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił. Niech pozostaną w twym sercu te słowa, które ja ci dziś nakazuję. Wpoisz je twoim synom, będziesz o nich mówił przebywając w domu, w czasie podróży, kładąc się spać i wstając ze snu.
PUENTA: Wspólna modlitwa o zachowanie wierności Przymierzu.
17. Zdobycie Jerycha. Opowieść biblijna
Nie wszyscy jednak lubili lud wybrany, jak Bóg. Zwłaszcza królowie wielkich miast, ogrodzonych wysokimi murami nie przepadali za ludem wybranym, odnosili się bez przyjaźni, wręcz traktowali jak wrogów i chcieli ich wyniszczyć.
Szczególnie miasto Jerycho, bardzo umocnione i otoczone wysokimi murami, pełne dzielnych wojowników, nie darzyło przyjaźnią ludu wybranego. Dlatego też Bóg nakazał Mojżeszowi zniszczyć to miasto…
Ale Mojżesz ani inni nie wiedzieli, jak to zrobić, a nawet się trochę bali… Pan Bóg jednak potwierdził to, co obiecał w swoim Przymierzu – obiecał wesprzeć lud wybrany w tej walce i nakazał wszystko, co trzeba zrobić…
Kilku ojców chroni się między murami twierdzy, reszta uczestników staje wokół tak utworzonego Jerycha, okrążeni śmieją się z napastników, prowadzący w chodzi w rolę Mojżesza i wie, co trzeba zrobić – najpierw okrążamy miasto w zupełnej ciszy kilka razy (stosownie do czasu i możliwości), a potem jeden raz okrążamy miasto z wielkim krzykiem i śpiewem (można zaproponować okrzyki, żeby nie doszło do nadmiernego hałasu).
Po zakończeniu ostatniego okrążenia rzucamy się na mury miasta i rozdzieramy je na strzępy.
PUENTA: Czasami nie wiemy zupełnie, jak poradzić sobie z jakimś problemem, wtedy trzeba zaufać Panu Bogu i szukać u Niego rady i natchnienia na rozwiązanie tego problemu, a następnie trzeba zrobić to wszystko, co Bóg poleca człowiekowi zrobić!
18. Mądrość Salomona. Opowieść biblijna
Lud wędrował dalej, zdobył także Jerozolimę i tam urządził swoją stolicę, rządzili nim królowie i sędziowie, a jednym z nich był Salomon.
Został królem jako bardzo młody człowiek. Bóg powiedział Salomonowi, że udzieli mu wszystkiego, o co tylko poprosi, król zastanawiał się, o co właściwie poprosić Boga?
Dialog z dziećmi (krótki)- pytanie: o co chcielibyście poprosić Boga w takiej sytuacji?
Zadanie do wykonania – połączyć kropki, aby powstał napis MĄDROŚĆ, jest to odpowiedź na pytanie – o co Salomon poprosił Boga!
Następnie rysujemy jakieś mądre zachowanie dziecka lub rodziców…
PUENTA: MODLITWA O MĄDROŚĆ DLA NAS, w tym tygodniu postępujemy mądrze, a rodzice nam w tym pomagają i jeszcze mówią o tym, czy nasze zachowanie pełne jest mądrości!!!
19. Świątynia jerozolimska. Opowieść biblijna
Mądry król Salomon postanowił zbudować piękną świątynię, w której Bóg mógłby odbierać cześć od ludzi, zaprosił do współpracy wielu budowniczych, artystów, którzy mieli mu pomóc w budowaniu i upiększaniu świątyni.
Nas też dzisiaj zaprasza, aby mu pomóc w tym budowaniu…
Uzupełniamy wystrój świątyni na ilustracji, gdzie są puste miejsca, albo w nie wklejamy osobne elementy uzupełniające, poniżej można tez dokończyć zdanie: Świątynia jest nam potrzebna, ponieważ…
PUENTA: Bóg mieszka w świątyni i czeka tu na każdego z nas, czeka tutaj na mnie!
20. Historia proroka Eliasza. Opowieść biblijna
· Kto to jest prorok? Co jest jego zadaniem? Czym się zajmuje?
· Prorok jest człowiekiem, do którego Pan Bóg mówi: pójdziesz do ludzi i będziesz przemawiał w moim imieniu, ja będę mówił prosto do Twojego serca, a ty potem powtórzysz to ludziom głośno i wyraźnie…
· Jeden z proroków miał na imię ELIASZ, wzywał do tego, aby ludzie zmienili swoje postępowanie, bo byli bardzo źli, zachowywali się wobec siebie bardzo nieuprzejmie i nie chcieli oddawać chwały Bogu ani się modlić do Boga…
· Eliasz wzywał ich, żeby zmienili swoje postępowanie na lepsze…
· Poza tym była trudna sytuacja, ponieważ panowała susza i było mało jedzenia, więc ludzie chodzili głodni, bo na polu nie chciały rosnąć rośliny i wszystko było wykupione w sklepie i wszystko było bardzo drogie…
· Bóg posłał Eliasza do pewnej kobiety w mieście Sarepta, żeby ona go żywiła i przygotowywała mu posiłki,
· Spotkał ją przy bramie miasta, gdy zbierała patyki, którymi chciała napalić w piecu,
· Poprosił ją o trochę wody, bo było bardzo gorąco i chciało mu się pić; także poprosił ją o kromkę chleba, żeby się posilić,
· Ale ona odpowiedziała: nie mam już chleba… zostało mi trochę mąki i oliwy, zbieram patyki, zrobię ostatnie placki, zjem razem z synkiem i chyba umrzemy już z głodu…
· Ale przez Eliasza działał Pan Bóg i obiecał jej, że jeśli zrobi mu trochę chleba, to mąka się nie wyczerpie w pojemniku, ani oliwy nie zabraknie…
· Kobieta zgodziła się i tak się właśnie stało…
· Najbardziej ucieszył się z tego synek tej kobiety, bo już nie był głodny, poprawił swoje zachowanie, a co najważniejsze – przestał kaprysić przy jedzeniu… wcześniej mu się to zdarzało… krzywił się i marudził i mówił, że mu nic nie smakuje… zostawiał napoczęte jedzenie… nie chciał skończyć… no i był kłopot…
Zadanie do wykonania: a kartki papieru wydzieramy kształt podobny do kromki chleba…
Zastanawiamy się, co taka kromka powiedziałaby dziecku marudzącemu przy jedzeniu, gdyby tylko mogła mówić?
· Odpowiedź wpisujemy w pole kromki, chętni mogą ją odczytać na forum.
PUENTA
· Pan Bóg spełnił swoją obietnicę, jedzenia nie brakowało, syn kobiety przestał marudzić przy jedzeniu, bo wiedział, jakie jest smaczne i że trzeba je szanować…
· Zastanówmy się w tym tygodniu, jak grzecznie zachowywać się przy stole, nie marudzić, pomagać mamie w kuchni i dziękować Panu Bogu za to, że daje nam pokarm i prosić, abyśmy byli zdrowi i mogli jeść dużo i zdrowo…
21. Uzdrowienie Naamana. Opowieść biblijna
· Naaman był dowódcą wojsk u swojego potężnego króla, był bardzo dzielnym wojownikiem, wygrał dużo bitew i wojen,
· Czasami bywał uparty i chciał postawić na swoim, bo wydawało mu się, że miał racje, w końcu był dowódcą i mógł kierować innymi,
· Lecz tak się stało, że pewnego dnia zachorował na trąd, poszukiwał sposobu wyzdrowienia, ale w dawnych czasach ludzie nie wiedzieli, jak poradzić sobie z tą chorobą, byli w beznadziejnej sytuacji…
· służąca jego żony powiedziała, że zna pewnego proroka, który mógłby wyleczyć Naamana z tej ciężkiej choroby,
· Naaman chciał wyruszyć do proroka Elizeusza, najpierw jednak zapytał króla, czy mu pozwoli jechać; król się zgodził, więc Naaman wyruszył w drogę,
· Po wielu dniach wędrowania przyjechał do Elizeusza, a ten wysłał swojego sługę i powiedział przez niego: idź do rzeki Jordan i obmyj się w niej 7 razy…
· Naaman się rozgniewał… strasznie się rozgniewał… mówił: Myślałem, że prorok wezwie pomocy Pana Boga, wyciągnie rękę nad chorym ciałem i mnie uleczy…
· Nie spełniły się jednak jego oczekiwania, nie było tok, jak on chciał, nie było nic po jego myśli…
· Zawiedziony strasznie powiedział, że wraca do domu, chodził z zaciśniętymi pięściami i był strasznie zły, uparty i zawzięty…
Zadanie do wykonania: ODRYSOWUJEMY zarys dłoni dziecka na papierze koniecznie z rozłączonymi palcami,
· Przy każdym paluszku piszemy odpowiedź na pytanie: jak poradzić sobie z upartością? Nie tylko upartością Naamana, ale także naszą własną…
· Prezentacja na forum – chętne osoby odczytują swoje pomysły na forum grupy.
PUENTA:
· Słudzy Naamana poprosili wodza, aby jednak spełnił polecenie proroka, On to zrobił i od razu wyzdrowiał,
· Wrócił wtedy do proroka i uwielbił Boga, już więcej nie był taki uparty, bo wiedział, że są starsi i mądrzejsi od niego i po prostu wiedzą lepiej…