Przybytek na zawsze
HOMILIA 1
1. Zdumiewające zestawienie:
- dwóch ludzi bliskich Bogu: Ezechiel (przez powołanie prorockie) – Kajfasz (przez funkcję w świątyni),
- dwa proroctwa: wybranie, uwolnienie, uświęcenie, Przymierze – decyzja o zabiciu Jezusa,
- dwa zaangażowania: Boga ku narodowi wybranemu – narodu wybranego wobec Boga,
- Bóg wychodzi ku narodowi, czyni sobie wśród niego Przybytek i mieszkanie – Jezus ukrywa się przed szpiegami, nie występuje publicznie.
2. Lecz pośrodku niezachwiana pieśń Jeremiasza o Bogu mocnym. Bądź naszą mocą, abyśmy radowali się Twoim błogosławieństwem.
Radonie, 9 kwietnia 2022, Ez 37, 21-28; pieśń Jer 31, 10-13; J 11, 45-47
HOMILIA 2
1. Człowiek ma emocje, uczucia. Pod ich wpływem potrafi mówić i robić różne rzeczy z człowiekiem. Także sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem.
2. Ludzie Biblii też tak mają. I też przesadzają w swoich reakcjach. Tak robi dzisiaj Wysoka Rada – przerażona wiadomościami o wskrzeszeniu Łazarza oraz o tym, że wielu ludzi uwierzyło w Jezusa.
3. Towarzyszymy wydarzeniom dosłownie na tydzień przed męką i śmiercią Jezusa.
4. O Jego zwycięstwie mówi prorok Ezechiel. Będzie to tez nasze zwycięstwo nad grzechem i śmiercią. Idźmy więc za Panem do Jerozolimy…
Gidle, 13 kwietnia 2019, Ez 37, 21-28; pieśń Jer 31, 10-13; J 11, 45-47
HOMILIA 3
1. Mesjasz – Mesjaszem, oczekiwania mesjańskie – proszę bardzo, ale rzeczywistość ma zostać taka, jaka była do tej pory.
2. Żydzi, co prawda, gardzili Rzymianami, ale ich elity były z nimi dogadane. Faryzeusze pilnowali zwyczajów i przestrzegania Prawa, saduceusze mieli pod opieką świątynię.
3. Kajfasz przez 18 lat pełnił funkcję arcykapłana, nadawaną przez rzymskich prokuratorów. Czemu coś miałoby się zmienić?
4. Św. Tomasz z Akwinu w komentarzu do tego fragmentu napisał, że „choć nie posiadał wizji prorockiej, jednak zwiastował prorocką treść, jako że głosił pożytek płynący ze śmierci Chrystusa”. I dalej daje do zrozumienia, że skoro jednak zabrakło mu prawdziwego prorockiego natchnienia, to większym od niego prorokiem jest oślica Balaama.
Radonie, 1 kwietnia 2023, Ez 37, 21-28; pieśń Jer 31, 10-13; J 11, 45-47
HOMILIA 4
1. Wspomniałem wczoraj o tej chłodnej kalkulacji. Ona właśnie, nie kamienie, będzie przyczyną śledzenia, pojmania i oskarżenia Jezusa. A w konsekwencji – śmierci.
2. W międzyczasie Jezus usunął się daleko od Jerozolimy, potem przyszedł do Betanii, aby wskrzesić przyjaciela Łazarza. Ten znak życia stanie się „gwoździem do trumny” Jezusa.
3. Jeden z komentatorów tego fragmentu precyzyjnie nazwał postawę arcykapłanów i faryzeuszy: „Dla nich nie Bóg podtrzymuje życie człowieka, lecz instytucje podtrzymują życie Boga”. A historia lubi się powtarzać…
4. „Ten, który rozproszył Izraela znów go zgromadzi…”
Radonie, 23 marca 2024, Ez 37, 21-28; pieśń Jr 31, 10-13; J 11, 45-47