Dziecięctwo Boże

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Dzieci

Dane ogólne: Katecheta: Paweł Kościuk, Klasa 6 podstawowa
Pomoce dydaktyczne: Pismo Święte, Podręcznik
Stosowane metody: Interpretacja obrazu, Rozmowa kierowana, Krótki wykład, Analiza tekstu
Stosowane pomoce: Projektor multimedialny, laptop, świeca, kartki papieru.
Temat bieżącej katechezy:   Dziecięctwo Bożekadziec
Temat katechezy poprzedniej:
Cel ogólny: Ukazanie, że…
Cele szczegółowe:
dydaktyczny: Wyjaśnienie konsekwencji sakramentu chrztu i pojęcia dziecięctwa Bożego.
wychowawczy: Formowanie w uczniach świadomości potrzeby przestrzegania zasad moralnych wypływających z godności dziecka Bożego.
operacyjne: 

  • Uczeń wie, że chrzest czyni nas dziećmi Bożymi i wraz z Jezusem możemy wołać „ Abba Ojcze”
  • Uczeń rozumie, że jako dziecko Boga jest zobowiązany do posłuszeństwa wobec Niego, do postawy miłości i wdzięczności za otrzymane dary
  • Uczeń potrafi wyjaśnić , dlaczego nazywamy się dziećmi Boga i jakie są tego konsekwencje

Elementy wstępne katechezy:

  • Powitanie uczniów i przedstawienie się
  • Komentarz do modlitwy
  • Modlitwa
  • Sprawdzenie obecności
  • Sprawdzenie pracy domowej

Powitanie uczniów:

Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus! Odpowiedź uczniów.

Następnie krótko przedstawiam się: Nazywam się Paweł Kościuk jestem klerykiem Wyższego Seminarium Duchownego w Lublinie i dzisiaj mam przyjemność razem z Wami przeżyć tą katechezę.

Komentarz do modlitwy – stanąć w obecności Pana:

Wprowadzam w klimat modlitwy: Chciałbym Was teraz zaprosić do wspólnej modlitwy. Dlatego wyciszmy się i skierujmy nasze serca do Boga, który jest obecny teraz pośród nas.

Intencja modlitwy:

„W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.” Podaję intencję: W naszej modlitwie prośmy Boga, aby pomagał nam zrozumieć, że jesteśmy Jego dziećmi i w Nim powinniśmy szukać naszej siły. Obecność Boga odkrywamy przez wiarę dlatego pomódlmy się aktem wiary: Wierzę w Ciebie…

Sprawdzenie obecności:
Poprzez wyczytanie imion w kolejności zapisanej w dzienniku.

Komentarz przed sprawdzeniem obecności: Chciałbym teraz sprawdzić listę obecności, co pozwoli mi także trochę was poznać. Proszę, żeby wyczytane kolejno osoby wstały.

Sprawdzenie pracy domowej:

Komentarz przed sprawdzeniem pracy domowej z zapowiedzią „minuty miłosierdzia”: Wiem, że na poprzednich zajęciach została zadana praca domowa, chciałbym teraz sprawdzić i docenić to, co przygotowaliście, oraz byście podzielili się tym z klasą. Jeśli ktoś nie odrobił swojej pracy domowej, proszę, aby teraz podniósł rękę. Dzisiaj nie będę stawiał za to złych ocen, ale zanotuję te osoby i będą musiały one uzupełnić pracę na następne zajęcia. Po odnotowaniu osób nieprzygotowanych sprawdzam kilka wybranych prac: Wybiorę teraz osoby, które zaprezentują nam swoją pracę.

Zainteresowanie:

Wyświetlam  ilustracje dziecka i osoby starszej. Następnie wyświetlam kolejny slajd z napisem: Jak to możliwe? Wywołuję mini-dyskusję i zbieram odpowiedzi uczniów.

Wyświetlam zdjęcie przedstawiające chrzest dziecka, a następnie tekst: „Chrzest jest narodzeniem do nowego życia w Chrystusie, przez które człowiek staje się przybranym dzieckiem Boga Ojca. (por. KKK 1277, 1279)”. (Wybrany uczeń odczytuje wyświetlony tekst na głos). Wyjaśniam, że przez chrzest święty wszyscy, niezależnie od wieku, są dziećmi Bożymi.

 Podanie nowego materiały – nowe wiadomości:

Wyświetlam slajd z tematem katechezy. Proszę jednego ucznia o odczytanie na głos, a następnie proszę, aby wszyscy przepisali go do zeszytów.

Wyświetlam kolejny slajd oraz tekst Pisma Świętego: „Gdy jednak nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z Niewiasty, zrodzonego pod Prawem, aby wykupił tych, którzy podlegali Prawu, byśmy mogli otrzymać przybrane synostwo. (Ga 4, 4-5)”. Na podstawie zdjęcia i fragmentu biblijnego wyjaśniam, że dzięki Jezusowi i w Jezusie możemy być dziećmi Bożymi.

Wyświetlam kolejny slajd z tekstem: „Być dzieckiem Boga, to…”. Prowokuję mini-dyskusję na temat: co oznacza być dzieckiem Boga. Zbieram odpowiedzi uczniów. A następnie wyświetlam przygotowane przeze mnie odpowiedzi:

  • DOŚWIADCZAĆ JEGO MIŁOŚCI I ODPOWIADAĆ NA NIĄ SWOIM ŻYCIEM
  • OTRZYMYWAĆ OJCOWSKIE PRZEBACZENIE
  • DĄŻYĆ DO ŻYCIA WIECZNEGO
  • Z UFNOŚCIĄ ZWRACAĆ SIĘ DO BOGA SŁOWAMI JEZUSA: „ABBA – OJCZE”

 Cel wychowawczy:

Uczniowie potrafią z przedstawionych fotografii i komentarza dostrzegają czym jest dziecięctwo Boże. Uświadamiają sobie potrzebę rozwijania postawy dziecka Bożego.

Komentarz do modlitwy śródlekcyjnej:

Dziś na katechezie poznajemy zagadnienie dziecięctwa Bożego, chce was zaprosić do tego byśmy wspólnie mogli bardzo osobiście doświadczyć Bożej obecności i zwrócili się do Niego jak do Ojca. Po czym zapraszam wszystkich do zgromadzenia się w okręgu.

Modlitwa śródlekcyjna:
Po zgromadzeniu się wszystkich we wspólnym kręgu (lub półokręgu) zapalam świecę i mówię, że ona symbolizuje Jezusa. Wypowiadam : „Światło Chrystusa!”, odpowiedź: „Bogu niech będą dzięki!” (jeśli istnieje możliwość, że uczniowie nie znają tego wezwania przed zapaleniem świecy uczę ich tego).

Proszę wybraną uprzednio osobę o odczytanie tekstu biblijnego:

Popatrzcie, jaką miłością obdarzył nas Ojciec: zostaliśmy nazwani dziećmi Bożymi: i rzeczywiście nimi jesteśmy.( 1 J 3,1)

Apostoł mówi o wielkim darze jakim jest miłość Boga do każdego z nas. Umiejmy w postawie dziecka dziękować za to, że staliśmy się dziećmi Bożymi.  Podziękujmy Bogu odpowiadając: Dziękujemy Ci  Panie..

  • Dziękujemy Ci Boże, za chrzest święty, w którym stajemy się Twoimi dziećmi.
  • Dziękujemy Ci Bożę za tych , którzy wprowadzili nas do Kościoła przez chrzest święty
  • Dziękujemy Ci Bożę za to, że ciągle chcesz obdarzac nas miłością i czekasz na nas jako miłosierny Ojciec
  • Proszę kolejną osobę o przeczytanie tekstu biblijnego:

    Umiłowani, obecnie jesteśmy dziećmi Bożymi, ale jeszcze się nie ujawniło, czym będziemy. Wiemy, że gdy się objawi, będziemy do Niego podobni, bo ujrzymy Go takim, jakim jest.

    Każdy zaś, kto pokłada w Nim tę nadzieję, uświęca się podobnie jak On jest święty. ( 1 J 3, 2-3)
    Święty Jan mówi o wezwaniu do upodabnianiu się do Jezusa, prośmy o potrzebne łaski do przyjmowania daru dziecięctwa Bożego.
    Po każdym wezwaniu :Ciebie prosimy, odpowiadamy Wysłuchaj nas Panie
    -Prosimy Cię Ojcze za tych, którzy przygotowują się do sakramentu chrztu świętego
    -Prosimy Cię Ojcze za osoby które odrzucają Twoją miłość by na nowo odkryły, że są dziećmi Twoimi
    -Prosimy Cię Ojcze za nas byśmy przyjmowali Twoją miłość i na nią odpowiadali swoim życiem
    Kończę modlitwę powszechną: Te wszystkie nasze podziękowania i pragnienia zanieśmy zwracając się do Boga jak Jego dzieci: Ojcze nasz.. Po modlitwie proszę wszystkich o zajęcie swoich miejsc.

    Podsumowanie:
    Wyświetlam slajd z pytaniami:

  • CO WNIÓSŁ W NASZE ŻYCIE SAKRAMENT CHRZTU?
  • CO ZNACZY BYĆ DZIECKIEM BOGA?
  • Proszę wybranego ucznia o przeczytanie pierwszego pytania, zbieram odpowiedzi uczniów, a następnie proszę o przeczytanie kolejnego pytania i zbieram na nie odpowiedzi uczniów.

     Treść notatki do zeszytu:
    Wyświetlam notatkę i proszę jednego z uczniów o przeczytanie a następnie proszę by wszyscy zapisali notatkę w zeszytach:
    „Dziecięctwo Boże to dar otrzymany w sakramencie chrztu świętego.
    W Jezusie stajemy się umiłowanymi dziećmi Boga.
    Być dzieckiem Boga to doświadczać Jego miłości i odpowiadać na nią swoim życiem oraz z ufnością zwracać się do Niego: „Ojcze”.”

    Praca domowa:
    Wyświetlam propozycje zadań na ekranie, proszę o wybór jednego z nich jako pracy domowej i przepisanie go do zeszytu:

  • NAPISZ SWOJĄ MODLITWĘ DO BOGA, W KTÓREJ PODZIĘKUJESZ ZA TO, ŻE JESTEŚ JEGO DZIECKIEM.
  • NAPISZ JAK POWINNIEN ŻYĆ CHRZEŚCIJANIN, ABY INNI LUDZIE WIDZIELI, ŻE JESTEST DZIECKIEM BOGA .
  • NAPISZ KRÓTKI LIST DO DZIECKA W KRAJU MISYJNYM, KTÓRE NIE PRZYJEŁO JESZCZE CHRZTU I OPOWIEDZ MU DLACZEGO WARTO ZOSTAĆ DZIECKIEM BOGA.
  • Zakończenie:

  • Krótkie podziękowanie
  • Komentarz do modlitwy
  • Komenda do powstania
  • Modlitwa
  • Komenda do pakowania się (na dźwięk dzwonka można wyjść z sali)
  •  Komentarz na zakończenie katechezy:
    Bardzo dziękuję wszystkim za dzisiejsze spotkanie i wspólną pracę. A teraz wspólnie pomódlmy się na zakończenie katechezy, dziękując Jezusowi za ten czas.

     Modlitwa na koniec katechezy:

    Panie Jezu, dziękujemy Ci za nasze dzisiejsze spotkanie, w którym pokazałeś nam, że z miłości stałeś się naszym bratem, abyśmy mogli stać się dziećmi Bożymi, który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen.