Godność człowieka

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Godność, Godność człowieka

1. Dlaczego wiara?

WSTĘP

W książce pt. Obarczony godnością B.T. Washington opisuje byłego niewolnika z Wirginii: „Dowiedziałem się, że na dwa, może trzy lata przed ogłoszeniem „Deklaracji o zniesieniu niewolnictwa” człowiek ów zawarł ze swym panem kontrakt, w którym jego właściciel zgadzał się na wykupienie z niewoli pod warunkiem, że każdego roku będzie otrzymywał od niego pewną ustaloną kwotę pieniędzy.  Pozwolono mu przy tym podjąć pracę tam, gdzie będzie mu odpowiadało, pod warunkiem, że jego wpłaty będą regularne.

Kiedy ogłoszono deklarację, jego dług wynosił jeszcze 300 dolarów. Mimo że prawo zwalniało go od obowiązku uiszczenia opłaty za wolność, człowiek ten wybrał się na piechotę w daleką drogę do swego starego właściciela i oddał mu dług.

Kiedy mi o tym opowiadał, przyznał, że zdawał sobie sprawę z tego, iż nie musi wcale spłacać reszty długu. Spłacił go, ponieważ dał swemu byłemu panu takie słowo, a jeszcze nigdy się nie zdarzyło, by nie dotrzymał danego komuś słowa. Czuł, że nie mógłby się cieszyć w pełni ze swej wolności, gdyby nie wypełnił tego, co obiecał”.

Chociaż bohater tej książki urodził sie jako niewolnik, miał swoją godność. A może wazniejsze, wiedział, że jako dziecko Boże posiada dar wolności i jego słowo powinno mieć zawsze ciężar gatunkowy.[1]

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Formularz – siła jest w nas.[2] Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytania: każdy człowiek posiada godność, ona jest potężną siłą, dzięki czemu można wydobyć tę siłę i na co dzień nią żyć? Jak chronić godność przed poniżeniem? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. czas na dyskusję.

PUENTA

GODNOŚĆ, filoz. nieusuwalna i niestopniowalna, zasługująca na szacunek własny i innych ludzi wartość człowieczeństwa, przysługująca każdemu człowiekowi bez wyjątku; także cnota jako złoty środek między wadami zarozumialstwa i służalczości (Arystoteles).[3]

     Godność osoby ludzkiej wynika z faktu stworzenia przez Boga. Człowiek poprzez swoje decyzje i postępowanie staje się podobny do Stwórcy. Jest odpowiedzialny za swoje czyny. Dąży do dobra swojego i bliźnich.[4]

2. Odpowiedzialność

WSTĘP

Pamiętam taką sytuację z ubiegłego roku szkolnego – jedno z ostatnich spotkań przed bierzmowaniem. Wszystkie poprzednie rozpoczynały się od tego, że przesadzałem ludzi, aby nie rozmawiali ze sobą. Na tym zaryzykowałem. Powiedziałem: kojarzę was jako ludzi odpowiedzialnych i ufam wam, że będzie spokój. I był spokój.

Byłem bardzo ucieszony z tej sytuacji, a jednocześnie świadomy, że wczesniej nie byłoby takiej mozliwości. Z odpowiedzialnością bywają jednak dość duże kłopoty.

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Formularz – zośka.[5] Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na nastepujące pytania: dlaczego czasami tak trudno zachowywać się odpowiedzialnie? Co przeszkadza, aby wyrabiać się z odpowiedzialnością?

Prezentacja na forum.

PUENTA

ODPOWIEDZIALNOŚĆ, właściwość ludzkiego postępowania polegająca na możności lub gotowości ponoszenia konsekwencji własnego postępowania; warunkiem o. jest wolność, świadomość i istnienie odpowiedniej sankcji (prawo, sumienie, opinia publ.).[6]

TABELKA w podręczniku metodycznym – na końcu katechezy nr 5.

[1] Podręcznik ucznia, s.32-33.

[2] Wykorzystałem tutaj reklamęfirmy LIPTON, źródło: Wysokie Obcasy, 22 grudnia 2001, s.37.

[3] źródło: http://encyklopedia.wp.pl/index.html. hasło: godność.

[4] Podręcznik metodyczny, notatka do katechezy 5.

[5] Wykorzystałem tutaj reklamę firmy SIMPLUS. Źródło: WPROST, numer nieznany, rocznik 2003.

[6] [6] źródło: http://encyklopedia.wp.pl/index.html. hasło: odpowiedzialność.