Gorąco

Grupa docelowa: Dorośli Rodzaj nauki: Homilia Tagi: Abram Abraham, Boskość Jezusa, Ego eimi, J 8, Jezus i boskość, Kim On jest?, Przymierze Boga z Abrahamem, Ps 105

„Ego eimi” w ewangelii św. Jana znakiem boskiej godności Jezusa

HOMILIA 1

1. Im bliżej Wielkiego Tygodnia, tym gorętsza atmosfera wokół Jezusa. Uczeni w Piśmie, ale i uczniowie Jezusa stawiają sobie pytanie: kim On jest?

2. Jezus odpowiada na to pytanie: jestem Synem Bożym, który przyszedł do was. Dlaczego nie rozpoznajecie tego właściwie. Zamiast uznać – sięgacie po kamienie.

3. Wytrwać = wygrać życie.

Gidle, 11 kwietnia 2019, Rdz 17,3-9; Ps 105; J 8,51-59

HOMILIA 2

1. Znamy zasadę, która mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Nie zawsze się da, ale nie ma na co narzekać. Lekarstwa też mają moc, a jednym z nich jest Ewangelia wg św. Jana.

2. Jej treść jest reakcją na różne ruchy, błędy i herezje, które pojawiły się w I wieku. Chrześcijanie chcieli wtedy wracać do Prawa Mojżeszowego, niektórzy twierdzili, że bóg wybrał sobie Jezusa – tylko jednego z ludzi na ofiarę, że Jezus nie był prawdziwym człowiekiem i prawdziwym Bogiem.

3. Odpowiedzią na tę niewiarę jest formuła używana przez Jezusa: „Ja jestem”. Nauczanie Jezusa oraz Jego czyny w zestawieniu z tą formułą mają pokazać, że:

  • w Jezusie spełniają się zapowiedzi proroków,
  • On sam staje się przez to znakiem Bożej obecności tu i teraz, oczywistej,
  • spod słowa, znaku, czynu wyłania się KTOŚ! widza ogarnia zdumienie i wyznaje wiarę!

4. Niektórzy, co prawda, chwytają za kamienie, ale Jego godzina jeszcze nie nadeszła.

Radonie, 30 marca 2023, Rdz 17,3-9; Ps 105; J 8,51-59

HOMILIA 3

1. Ewangelia wg św. Jana aż 24 razy ukazuje Jezusa mówiącego „Ja jestem”. Autor robi to na dwa sposoby.

2. Pierwszy sposób: łączenie tych słów z jakimś obrazem. Jezus mówi: Ja jestem chlebem życia, bramą owiec, światłością świata, krzewem winnym…

3. Drugi sposób: Jezus mówi „Ja jestem” bez żadnych określeń. Tak się dzieje w czasie burzy na morzu, w rozmowie z Samarytanką, w czasie pojmania Jezusa.

4. W tej metodzie jest ukryty cel św. Jana: jego dzieło daje jasną i zdecydowaną odpowiedź na pytanie: „Kim jest Jezus?”

5. Dyskutujący z Jezusem Żydzi nie są w stanie uwierzyć, że On jest zapowiadanym Mesjaszem. 100 lat po Jezusie pojawią się idee, że Jezus jest wcielonym aniołem lub tylko bogobojnym człowiekiem, wybrańcem Bożym.

6. Jezus jest prawdziwym Bogiem, który przyszedł, aby nas zbawić. Jest Synem Bożym, zjednoczonym z Ojcem niebieskim: „On, Pan jest naszym Bogiem…”

Radonie, 21 marca 2024, Rdz 17,3-9; Ps 105; J 8,51-59