Izraelici pod Synajem

Grupa docelowa: Dorośli Rodzaj nauki: Homilia Tagi: Dn 3, Mojżesz na Synaju, Mt 13, Synaj, Wj 19

HOMILIA 1

1. Przemiana niewolników w ludzi wolnych to długa wędrówka. Długiej drobi trzeba było, aby z małych plemion, grup, rodzin i klanów powstał jeden naród.

2. Długiej drogi trzeba było, aby wędrujący stali się dla siebie braćmi i towarzyszami wędrówki, a nie rywalami w walce o pokarm i wodę.

3. Ta jedność będzie potrzebna także w przyszłości, aby zdobyć ziemie obiecaną i ją utrzymać….

Radonie, notatki do homilii na 27 lipca 2023.

HOMILIA 2

1. Di tej trąby, której dźwięk brzmiał coraz głośniej, dołączyłbym gitarę i hawajską plażę. Wyszłaby z tego piosenka Boba Marleya „Waiting in Vain”… Na tle muzyki młody chłopaczek szuka dziewczyny ze zdjęcia. A ona a to przed nim się ukrywa, a to go śledzi…

2. Podobnie jest z Bogiem Izraela – Jego postępowanie ktoś nazwał dialektyką ukrycia i objawienia. Bóg potężnie manifestuje swoje przybycie, lecz jest ponad tymi znakami. Bóg objawia się, ale i ukrywa. Zbliża się do ludu, ale i oddala. Jest na górze, lecz nikt nie może tam wejść. Oprócz Mojżesza.

3. Jego uszy nie stępiały. Oczu nie zamknął. Dlatego usłyszał i zobaczył. Zobaczył i usłyszał Tego, który spogląda w otchłanie i zasiada na Cherubach.

Radonie, 26 lipca 2023,

LEKTURA DODATKOWA

Mojżesz zszedł z góry i przekazał ludowi Boże orędzie, na co naród odpowiedział: „Uczynimy wszystko, co Pan nakazał” (Wj 19,8). Wtedy Mojżesz udał się po raz kolejny na górę, gdzie Pan nakazał, aby Izraelici oczekiwali Jego objawienia po trzech dniach. Bóg również powiedział, aby podczas objawienia ani ludzie, ani zwierzęta nie podchodzili do góry, bo inaczej spotka ich śmierć.

Św. Grzegorz z Nyssy dostrzegł w zakazie zbliżania się zwierząt do góry znaczenie duchowe. Pisze, że „kto zamierza zbliżyć się do poznania rzeczywistości niebieskich, powinien przedtem oczyścić swoje usposobienie z wszelkich instynktów zmysłowych i zwierzęcych”. Owo spostrzeżenie Ojca Kościoła znajduje potwierdzenie w kolejnym Bożym nakazie przekazanym Izraelitom za pośrednictwem Mojżesza, aby obmyli swoje szaty. Ta symboliczna czynność miała im uświadomić, że nic nieczystego nie może się znaleźć w obecności Boga Świętego (Ap 21,27). Ten szczegół jest tym bardziej znaczący dla właściwego postrzegania każdego Bożego nakazu. Bowiem dla człowieka żyjącego w grzechu zawsze trudniej będzie przyjąć Boże Prawo jako rzeczywistość dobrą i wyzwalającą. Im większe przywiązanie do grzechu, tym większe złudzenie, że Boże nakazy ograniczają nas i odbierają nam wymarzone szczęście.

Źródło tekstu: idziemy.pl