Jezus. Pytania i odpowiedzi
1. Wywiad
WSTĘP
Hucznie świętowaliśmy Rok Jubileuszowy – 2000 lat temu Jezus przyszedł na świat. To szczęście, że możemy przeżywać takie doniosłe wydarzenie. Wyobraźmy sobie z tej okazji, że jesteśmy dziennikarzami i mamy możliwość przeprowadzenia wywiadu z samym Jezusem. Nie wiemy jeszcze, jak to będzie możliwe, ale chcemy się przygotować od strony redakcyjnej do tej rozmowy – przygotowujemy pytania, może ich być nieskończona ilość. Im więcej, tym lepiej. Będzie można potem przygotować dobry materiał dla mediów.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach z formularzem WYWIAD. Wybranie z listy pytań dwóch najważniejszych zdaniem uczniów. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. czas na dyskusję.
PUENTA
Stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi jest jedną z wielu różnych form modlitwy. W Ewangelii ludzie stawiają pytania i Jezusowi i sobie nawzajem. W odpowiedziach nie chodzi czasem o intelektualne zmaganie, czy przekonywanie. Chodzi o świadectwo wiary w Jezusa – Pana i Zbawiciela.
Pytania postawione przez nas będą nam towarzyszyły w czasie tego semestru. Będzie on poświęcony w całości poznaniu Jezusa Chrystusa, przybliżeniu się do Niego przez wiarę i wiedzę. Poszukamy też odpowiedzi na te pytania, o ile będzie można to uczynić.
2. Gdzie jesteśmy?
WSTĘP
Pytania stawiane komukolwiek zależą w znacznej mierze nie tylko od tego, jaki jest temat rozmowy, jej klimat, lecz od zaangażowania rozmówców i relacji między nimi. Inaczej będzie wyglądała rozmowa zakochanych, inaczej przesłuchanie podejrzanego, rozmowa w sklepie, czy docieranie do świata małego dziecka.
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Metoda – osobista refleksja. Zadanie: zastanów się chwilę w ciszy, co Cię łączy lub dzieli z Panem Jezusem? Czas na refleksję. Ewentualne wypowiedzi chętnych osób, dobrowolnie.
PUENTA
Celem naszych katechez jest przybliżenie się do Boga przez was i przeze mnie… to nasza wspólna droga, nasze wspólne pielgrzymowanie i dojrzewanie. W języku biblijnym poznanie oznacza umiłowanie, zatem poznając Boga coraz bardziej mogę Go kochać. Dla niezdecydowanych i wątpiących jest tu miejsce i to chyba dużo ważniejsze, a w każdym razie na pewno nie mniej ważne.
3. Słowa i czyny
WSTĘP
Wyobraźmy sobie, że spotykamy człowieka, który chce nas do czegoś przekonać. W tym momencie nieistotne jest to, czy chce nas przekonać do użycia nowego proszku do prania, telewizora, kupienia bajki, butów… Co będzie nas powstrzymywało od uwierzenia tej osobie?
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Metoda – przeciąganie liny. Zadanie: wypisanie wszystkich argumentów za i przeciw temu, aby się dać przekonać lub nie. W jakiej dziedzinie – to jest do ustalenia w grupie. Argumenty wypisujemy po dwóch stronach narysowanej liny. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PUENTA
Najbardziej w życiu przekonujące są niekoniecznie same słowa, lecz właśnie czyny. Pokaż mi, co robisz, jak żyjesz, a wtedy Ci uwierzę…
Z Jezusem będziemy się spotykali śledząc Ewangelię wg św. Marka. Autor stawia czytelnikowi jako centralne wydarzenia – ukrzyżowanie i zmartwychwstanie Pana Jezusa. Wszystko jest zbudowane wokół tego i do tego zmierza.
4. Dlaczego sięgamy po Ewangelię?
WSTĘP
Badania społeczne pokazują, że Polacy czytają coraz mniej książek. Jeszcze prasa trzyma się nieźle, ale księgarstwo?…
AKTYWIZACJA
Praca na forum. Dyskusja. Pytanie: dlaczego ludzie w ogóle sięgają po książki? dlaczego sięgają np. po Biblię?
PUENTA
Bierzemy do ręki Ewangelię, aby towarzyszyć Jezusowi[2] w Jego drodze zbawienia człowieka. Jezus zbawia mnie w swoim słowie, o ile Mu towarzyszę. Towarzyszę Jezusowi, to znaczy jestem z Nim, jestem w drodze z Nim. Jestem blisko. To jest zbawienie – być blisko Jezusa. Towarzyszyć Mu w drodze… Po Biblię sięga się w tym celu, aby jej słowa spełniły się w moim życiu.
[2] Motyw towarzyszenia rozwija dokładniej C.M. Martini w: Martini C.M., Być z Jezusem. Medytacje nad ewangelią św. Marka, Wydawnictwo WAM, Kraków 1997.