Katecheza rodzinna. 24 niedziela zwykła, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 24 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Wj 32,7-11.13-14)

Gdy Mojżesz przebywał na górze Synaj, Bóg rzekł do niego: Zstąp na dół, bo sprzeniewierzył się lud twój, który wyprowadziłeś z ziemi egipskiej. Bardzo szybko odwrócili się od drogi, którą im nakazałem, i utworzyli sobie posąg cielca ulanego z metalu i oddali mu pokłon, i złożyli mu ofiary, mówiąc: Izraelu, oto twój bóg, który cię wyprowadził z ziemi egipskiej. I jeszcze powiedział Pan do Mojżesza: Widzę, że lud ten jest ludem o twardym karku. Zostaw Mnie przeto w spokoju, aby rozpalił się gniew mój na nich. Chcę ich wyniszczyć, a ciebie uczynić wielkim ludem. Mojżesz jednak zaczął usilnie błagać Pana, Boga swego, i mówić: Dlaczego, Panie, płonie gniew Twój przeciw ludowi Twemu, który wyprowadziłeś z ziemi egipskiej wielką mocą i silną ręką? Wspomnij na Abrahama, Izaaka i Izraela, Twoje sługi, którym przysiągłeś na samego siebie, mówiąc do nich: Uczynię potomstwo wasze tak liczne jak gwiazdy niebieskie, i całą ziemię, o której mówiłem, dam waszym potomkom, i posiądą ją na wieki. Wówczas to Pan zaniechał zła, jakie zamierzał zesłać na swój lud.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Gdzie jest góra Synaj – znajdźcie ją na mapie?
  2. Co Mojżesz robił na górze Synaj?
  3. Z kim tam zawędrował?
  4. Jak długo Mojżesz przebywał na Synaju?
  5. Po co właściwie wszedł na górę?
  6. Dlaczego lud sprzeniewierzył się Bogu i Mojżeszowi?
  7. Czy Bóg słusznie się rozgniewał na lud?
  8. Dlaczego Mojżesz powołuje się na przodków?
  9. Bóg przysiągł – czy zdrada narodu zwalnia Go z tej przysięgi? A jak to jest między ludźmi – czy zdrada drugiej osoby zwalnia mnie z przysięgi np. małżeńskiej?
  10. Kiedy my sobie robimy w życiu takie „złote cielce”? Dlaczego tak się dzieje?
  11. Czy Pan słusznie zrezygnował z zemsty na ludzie?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmowa o gniewie – co to jest gniew? Jak można go poznać? Kiedy jest zły, a kiedy dobry? Jak nad nim zapanować?

Psalm (Ps 51,3-4.12-13.17.19)

REFREN: Wstanę i wrócę do mojego ojca

Zmiłuj się nade mną, Boże, w łaskawości swojej, w ogromie swej litości zgładź moją nieprawość.
Obmyj mnie zupełnie z mojej winy i oczyść mnie z grzechu mojego.

Stwórz, o Boże, we mnie serce czyste i odnów we mnie moc ducha.
Nie odrzucaj mnie od swego oblicza i nie odbieraj mi świętego ducha swego.

Panie, otwórz wargi moje, a usta moje będą głosić Twoją chwałę.
Boże, moją ofiarą jest duch skruszony, pokornym i skruszonym sercem Ty, Boże, nie gardzisz.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jaka jest różnica między spowiedzią dziecka, nastolatka i człowieka dorosłego?
  2. Kiedy spowiedź przynosi zmianę w życiu, a kiedy nie?
  3. Na czym polega prawdziwy żal za grzechy? Czy tylko na wstydzie i smutku? Czy żal to tylko uczucie, czy coś więcej?
  4. Na czym polega „moc ducha”?
  5. Czy oprócz spowiedzi – są jeszcze inne sposoby odpuszczenia grzechów przez Boga?
  6. Co to jest pokora? Po czym poznać pokorne serce?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

USTA – w pierwotnej wersji to zabawa raczej dla dziewczyn – trzeba pomalować usta szminką i odcisnąć je potem na kartce. Kartkę możemy jeszcze przyozdobić, z tyłu napisać modlitwę dziękczynną za nasz usta, słowa, smak i uśmiech. Jak to ćwiczenie mogą wykonać chłopcy?

2. czytanie (1 Tm 1,12-17)

Dzięki składam Temu, który mię przyoblekł mocą, Chrystusowi Jezusowi, naszemu Panu, że uznał mnie za godnego wiary, skoro przeznaczył do posługi mnie, ongiś bluźniercę, prześladowcę i oszczercę. Dostąpiłem jednak miłosierdzia, ponieważ działałem z nieświadomością, w niewierze. A nad miarę obfitą okazała się łaska naszego Pana wraz z wiarą i miłością, która jest w Chrystusie Jezusie. Nauka to zasługująca na wiarę i godna całkowitego uznania, że Chrystus Jezus przyszedł na świat zbawić grzeszników, spośród których ja jestem pierwszy. Lecz dostąpiłem miłosierdzia po to, by we mnie pierwszym Jezus Chrystus pokazał całą wielkoduszność jako przykład dla tych, którzy w Niego wierzyć będą dla życia wiecznego. A Królowi wieków nieśmiertelnemu, niewidzialnemu, Bogu samemu – cześć i chwała na wieki wieków! Amen.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Kiedy św. Paweł był bluźniercą, prześladowcą i oszczercą?
  2. Co spowodowało zmianę jego postępowania?
  3. Na czym polegała obfitość łaski, której doznał?
  4. W jaki sposób Jezus okazał wielkoduszność w św. Pawle?
  5. Czy dzisiaj św. Paweł jest dla nas jakimś przykładem w życiu?
  6. Co to jest życie wieczne?
  7. Na czym polega nasza wiara w Jezusa Chrystusa „dla życia wiecznego?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Skoro Bóg nas „przyoblekł mocą”, to spróbujmy to wyrazić… strojem! Takim, żeby pokazać złu, że nie ma żadnych szans, bo jesteśmy mocni Bożą mocą! Zabawa – przebieranka oczywiście za zgodą rodziców i z wykorzystaniem ich rzeczy.

Ewangelia krótsza (Łk 15,1-….)

Zbliżali się do Jezusa wszyscy celnicy i grzesznicy, aby Go słuchać. Na to szemrali faryzeusze i uczeni w Piśmie. Ten przyjmuje grzeszników i jada z nimi. Opowiedział im wtedy następującą przypowieść: Któż z was, gdy ma sto owiec, a zgubi jedną z nich, nie zostawia dziewięćdziesięciu dziewięciu na pustyni i nie idzie za zgubioną, aż ją znajdzie? A gdy ją znajdzie, bierze z radością na ramiona i wraca do domu; sprasza przyjaciół i sąsiadów i mówi im: Cieszcie się ze mną, bo znalazłem owcę, która mi zginęła. Powiadam wam: Tak samo w niebie większa będzie radość z jednego grzesznika, który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia. Albo jeśli jakaś kobieta, mając dziesięć drachm, zgubi jedną drachmę, czyż nie zapala światła, nie wymiata z domu i nie szuka staranne, aż ją znajdzie. A znalazłszy ją, sprasza przyjaciółki i sąsiadki i mówi: Cieszcie się ze mną, bo znalazłam drachmę, którą zgubiłam. Tak samo, powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego celnicy i grzesznicy chcieli słuchać Jezusa?
  2. Dlaczego nie ma tu mowy i pobożnych i żyjących godnie – oni nie przychodzili słuchać Mistrza?
  3. Czy naprawdę warto się włóczyć po pustyni za jedną zagubioną owcą, gdy ma się tak wielkie stado?
  4. Z czego właściciel się bardziej cieszy – z odnalezionej owcy czy swoich umiejętności poszukiwacza?
  5. Dlaczego zagubioną owcę bierze na ramiona i niesie do domu? Nie może jej po prostu popędzić, aby szła sama?
  6. Co obchodzi sąsiadów zagubienie i odnalezienie owcy? Nie mają innych zajęć w tym czasie?
  7. W niebie naprawdę nie zwracają uwagi na ludzi żyjących święcie i sprawiedliwie?
  8. Warto zatem się starać w życiu? Nie lepiej całe życie przebalować, a na starość się nawrócić?
  9. Czy jedna drachma to dużo czy mało?
  10. Dlaczego można się aż tak cieszyć, żeby spraszać sąsiadów? Czy to tylko wschodni zwyczaj, czy też coś dla nas?
  11. Co z tymi aniołami w niebie… czy ciesząc się z jednej czarnej owcy nie podpadają nam jednak?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa – zgubiony pieniążek. Rodzice w ciągu tygodnia „przypadkowo” gubią w domu drobne monety tak, aby dzieci mogły je znaleźć i wrzucić do swojej skarbonki.