Katecheza rodzinna. 25 niedziela zwykła, rok B

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 25 niedziela zwykła, Katecheza rodzinna, rok B

1. czytanie (Mdr 2,12.17-20)

Bezbożni mówili: Zróbmy zasadzkę na sprawiedliwego, bo nam niewygodny: sprzeciwia się naszym sprawom, zarzuca nam łamanie prawa, wypomina nam błędy naszych obyczajów. Zobaczmy, czy prawdziwe są jego słowa, wybadajmy, co będzie przy jego zejściu. Bo jeśli sprawiedliwy jest synem Bożym, Bóg ujmie się za nim i wyrwie go z ręki przeciwników. Dotknijmy go obelgą i katuszą, by poznać jego łagodność i doświadczyć jego cierpliwości. Zasądźmy go na śmierć haniebną, bo – jak mówił – będzie ocalony.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. W jaki sposób zwracać uwagę ludziom, którzy łamią prawo lub różne zasady życia codziennego? Udawać, że się nie widzi? W jaki sposób zareagować? Jak to zrobić w domu, w rodzinie? Może jakiś nowy pomysł?
  2. Co zrobić, gdy osoba upomniana mści się ze złością?
  3. Dlaczego w Księdze Mądrości są słowa tak pełnie nienawiści i podstępu?
  4. Czy Bóg naprawdę ujmie się za człowiekiem pokrzywdzonym?
  5. Czy ujmie się na czas? Czy znowu odczeka, aż człowiek się nacierpi i dopiero wtedy wyrwie go z rąk prześladowców?
  6. Przeciwnicy – jasna sprawa – szykują morderstwo. A co będzie, jeśli Bóg nie zdąży, jeśli oprawcy będą szybsi?
  7. Czy człowiek sprawiedliwy w obliczu oskarżenia i nieprawości może okazać tylko łagodność i cierpliwość? Nie może oddać pięknym za nadobne?
  8. Czy człowiek sprawiedliwy w obliczu przeciwników ma się zdać tylko na Boże działanie?
  9. Dlaczego Bóg nie pomiesza szyków bezbożnym? Albo chociaż nie sprawi, żeby się nauczyli?
  10. Czy może ci bezbożni są bliżej Boga, ponieważ są narzędziem w Jego ręku, aby doświadczyć pobożnego i sprawiedliwego

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

  1. Można zrobić listę różnych zasad obowiązujących w naszym domu. Proszę pamiętać przy tej okazji o poczuciu humoru (np. może być zasada, że brudne rzeczy samodzielnie w tym tygodniu wrzucamy do kosza i z pięknym uśmiechem mówimy im ADIEU! lub BYE!). Warto je spisać w formie listy i pokolorować wspólnie i rodzinnie kartkę, ponaklejać na niej kolorowe rzeczy, aby powstał wesoły plakat, który można przykleić na drzwiach do pokoju.
  2. Można porozmawiać o tym, jakie zasady najbardziej lubimy spełniać? Co zrobić, aby te trudniejsze przychodziło nam łatwiej wypełniać? Proszę tu rodziców o powstrzymanie zapędów moralizatorskich i nie podawanie gotowych odpowiedzi i rad!
  3. Wspólna rodzinna modlitwa za ludzi dotkniętych krzywdą i niesprawiedliwością.
  4. Zabawa rodzinna w analogie. Poszukujemy odpowiedzi na pytanie: co to znaczy być dzieckiem? Odpowiedzi wypisujemy na osobnych karteczkach. Każda odpowiedź jest ważna, na tym etapie idziemy na ilość. Następnie poszukujemy analogii między naszymi odpowiedziami, a byciem dzieckiem Bożym. To, jak się ma nasza odpowiedź do bycia dzieckiem Bożym, wypisujemy na drugiej stronie każdej karteczki. Potem z karteczek robimy małą książeczkę i wieszamy na tydzień na lodówce w kuchni. Można także zrobić ładną okładkę i zostawić kilka wolnych karteczek do uzupełnienia w czasie tygodnia, gdyby komuś z rodzinki lub przyjaciołom przyszło jeszcze coś do głowy.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Spacer lub małżeńskie przytulani i pogaduchy na temat: jakie prawa i zasady cenimy sobie najbardziej w naszym małżeństwie?

Psalm (Ps 54,3-6.8)

REFREN: Pan podtrzymuje całe moje życie
Wybaw mnie, Boże, w imię swoje, mocą swoją broń mojej sprawy.
Boże, wysłuchaj mojej modlitwy, nakłoń ucha na słowo ust moich.
Bo powstają przeciwko mnie pyszni, gwałtownicy czyhają na me życie,
nie mają oni Boga przed swymi oczyma.
Oto mi Bóg dopomaga, Pan podtrzymuje me życie.
Będę Ci chętnie składać ofiarę i sławić Twe dobre imię.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jak można oddać naszymi słowami treść tej modlitwy? Jak dzisiaj by ona wyglądała?
  2. Jakie sposoby ma Bóg, aby wybawić człowieka z opresji?
  3. Na czym polega składanie Bogu ofiary za wyzwolenie?
  4. Dlaczego pycha zabiera Boga sprzed ludzkich oczu?
  5. Czy Bóg może słuchać ludzkiej modlitwy i jej nie wysłuchać?
  6. Co mają nastolatki przed oczami, gdy słyszą słowo BÓG!?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

  1. Ze starych gazet wykonać kolaż na temat: co czuje człowiek, który jest niewinnie oskarżany i atakowany przez innych.
  2. Zabawa – medytacja dotykowa: poszukujemy w domu czegoś, co w dotyku kojarzy nam się z bezpieczeństwem (może to być zabawka, pluszak, sweter, czyjaś dłoń). Dajemy ją dotknąć wszystkim, dotykający mają zamknięte oczy i w czasie dotykania opowiadają o tym, jak ta rzecz może kojarzyć się z bezpieczeństwem.
  3. Wybieramy jeden werset z psalmu i zamieniamy do w rebus! Reszta rodzinki ma zadanie – odczytać rebus!
  4. Dzielimy tekst Psalmu na słowa, wersy lub inne fragmenty i staramy się narysować ich treść. Potem sklejamy rysunki razem (kartki powinny mieć podobną wielkość) i wspólnie oglądamy nasze dzieło.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Modlitwa o długie życie dla nas i najbliższych.

2. czytanie (Jk 3,16-4,3)

Gdzie bowiem zazdrość i żądza sporu, tam też bezład i wszelki występek. Mądrość zaś /zstępująca/ z góry jest przede wszystkim czysta, dalej, skłonna do zgody, ustępliwa, posłuszna, pełna miłosierdzia i dobrych owoców, wolna od względów ludzkich i obłudy. Owoc zaś sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy zaprowadzają pokój. Skąd się biorą wojny i skąd kłótnie między wami? Nie skądinąd, tylko z waszych żądz, które walczą w członkach waszych. Pożądacie, a nie macie, żywicie morderczą zazdrość, a nie możecie osiągnąć. Prowadzicie walki i kłótnie, a nic nie posiadacie, gdyż się nie modlicie. Modlicie się, a nie otrzymujecie, bo się źle modlicie, starając się jedynie o zaspokojenie swych żądz.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Co to jest zazdrość?
  2. Dlaczego zazdrość i żądza sporu przynosi bezład? A może dzięki nim właśnie coś się dzieje, zamiast pobożnej nudy?
  3. Czy to prawda, że nie ma miłości bez zazdrości?
  4. Czy zazdrość ma tylko negatywne oblicze? Czy jest w niej coś pozytywnego także?
  5. Czym się różni rządza i pożądanie od zwykłego pragnienia?
  6. Czy mądrość ukazana w tym fragmencie ma jakąś siłę przebicia w dzisiejszym świecie? Przecież człowiek ustępliwy i posłuszny dzisiaj nie ma życia… łokcie się liczą i dążenie do celu!?
  7. Na czym polega dobra modlitwa?
  8. Jak się będę modlił, to będę otrzymywał od Boga coś? Co takiego? Czy wszystko, o co poproszę?
  9. Na czym polega zstępowanie tej pięknej mądrości „z góry”?
  10. Co to są względy ludzkie? Dlaczego o nich jest tutaj mowa?
  11. Jakie rządze walczą w ludzkim ciele? Walczą z czym? Między sobą? Z duszą?
  12. Chrześcijanie żywią morderczą zazdrość? Ciekawe…

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI:

Poszukujemy odpowiedzi na pytanie: co nam daje kłótnia? Potem zastanawiamy się, czy można dobre owoce kłótni osiągnąć bez podnoszenia głosu? Jeśli tak, to w jaki sposób? Rozmawiamy tez o tym, jak kłócić się uczciwie i nie stosować w kłótni nieuczciwych zagrań?

Niedokończone zdania – trzeba swoimi własnymi słowami i według swojego własnego uznania dokończyć tekst niedzielnego czytania. Można to zrobić razem w gronie rodzinnym lub podzielić się w pary lub w inny sposób. Trzeba dla każdego wydrukować tekst z pustymi miejscami.

Gdzie bowiem ……………… i żądza sporu, tam też ……………. i wszelki występek. Mądrość zaś /zstępująca/ z góry jest przede wszystkim ……………., dalej, skłonna do ………………, ustępliwa, …………………, pełna miłosierdzia i …………………………,wolna od względów ludzkich i ………………….. Owoc zaś sprawiedliwości sieją w pokoju ci, którzy ……………………………. Skąd się biorą wojny i skąd ……………… między wami? Nie skądinąd, tylko z …………………….., które walczą w ……………………………… Pożądacie, a nie macie, żywicie morderczą zazdrość, a nie możecie ……………………….. Prowadzicie walki i kłótnie, a …………………………….., gdyż się nie modlicie. Modlicie się, a nie otrzymujecie, bo …………………………., starając się jedynie o ………………

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Żona chwali męża za jego mądrość. Mąż odwdzięcza się żonie. Sposób na wdzięczność znajduje już bez pomocy księdza.

Ewangelia (Mk 9,30-37)

Jezus i Jego uczniowie podróżowali przez Galileę, On jednak nie chciał, żeby kto wiedział o tym. Pouczał bowiem swoich uczniów i mówił im: Syn Człowieczy będzie wydany w ręce ludzi. Ci Go zabiją, lecz zabity po trzech dniach zmartwychwstanie. Oni jednak nie rozumieli tych słów, a bali się Go pytać. Tak przyszli do Kafarnaum. Gdy był w domu, zapytał ich: O czym to rozprawialiście w drodze? Lecz oni milczeli, w drodze bowiem posprzeczali się między sobą o to, kto z nich jest największy. On usiadł, przywołał Dwunastu i rzekł do nich: Jeśli kto chce być pierwszym, niech będzie ostatnim ze wszystkich i sługą wszystkich! Potem wziął dziecko, postawił je przed nimi i objąwszy je ramionami, rzekł do nich: Kto przyjmuje jedno z tych dzieci w imię moje, Mnie przyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, nie przyjmuje Mnie, lecz Tego, który Mnie posłał.

PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Gdzie jest Galilea? Gdzie można znaleźć ją na mapie?
  2. Dlaczego Jezus nie chciał, że ktoś wiedział o Jego wędrówce przez te krainę?
  3. Gdzie jest Kafarnaum? Co możemy powiedzieć o tym miasteczku?
  4. Apostołowie kłócili się między sobą? To oni nie byli święci i niewinni? Nawet nie odzywali się do siebie?
  5. Co sprowokowało ich do takiej kłótni? Jaka była przyczyna sporu? Jak kłótnia mogła wyglądać? Czy Jezus o niej wiedział? Chyba coś słyszał jednak…
  6. Dlaczego ostatni będą pierwszymi? Przecież na ostatnich nikt nie zwraca uwagi, tacy się nie liczą!
  7. Być sługą? Czy to przenośnia? Czy należy dosłownie brać te słowa? Co to ma dzisiaj znaczyć? Po co się aż tak poniżać? Czy nie można być szefem, prezesem, dyrektorem? Czy to coś złego?
  8. A może są jakieś przykłady z życia wzięte „ludzi ostatnich”, którzy zostali pierwszymi?
  9. Jakie znaczenie miało dziecko w czasach Pana Jezusa?
  10. Dlaczego Jezus objął dziecko ramionami? Czy nie wystarczyło, że postawił je przez uczniami jako przykład?
  11. Na czym polega przyjmowanie dziecka w imię Jezusa?
  12. Co dziecko ma w sobie takiego, że przyjmując je, przyjmujemy także Boga samego?
  13. Co to znaczy ZMARTWYCHWSTANIE? Czy to samo, co reinkarnacja? Czy są między nimi jakieś różnice?
  14. Czy rzeczywiście dzisiejsza Ewangelia jest jeszcze aktualna? Czym może dzisiaj zaimponować nastolatkowi jej treść?

ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI

  1. Trzeba wziąć mocny koc, śpiwór lub prześcieradło, dziecko kładzie się na środku, a rodzice biorą materiał za rogi z dwóch stron (przy głowie i nogach), bardzo mocno i pewnie chwytają za końce, unoszą dziecko lekko do góry i bujają je tyle, na ile pozwala kondycja rodziców i zainteresowanie dziecka.
  2. Można przebrać się w różne dziwne rzeczy znalezione w szafie i zagrać tę scenkę, a potem porozmawiać o tej Ewangelii.
  3. Przypominamy sobie osoby z historii, które kiedyś służyły innym lub były niedoceniane i poniżane, a teraz uważamy je za wielkie!
  4. Wyobrażamy sobie, że wywyższanie się nad innych, to ciężka choroba zakaźna i zamieniamy się w naukowców, aby wymyślić na nią jakieś dobre lekarstwo lub całą terapię, bo jeden lek może być nieskuteczny. Skład lekarstwa warto zapisać na kartce i stosowanie także. Sięgamy po kartkę w potrzebie, aby sobie przypomnieć, czy to czasami nie stosuje się do nas samych?
  5. Mierzymy wzrost każdej osoby w naszej rodzinie. Przygotowuję dla siebie pasek papieru o długości dokładnie takiej, ile cm mam wzrostu. Pasek może być sklejony z karteczek mniejszych lub większych, szerokość dowolna. Pasek podpisuję swoim imieniem. Wymieniamy się paskami, patrzymy, czuje imię jest wypisane i na pasku dokańczamy następujące zdanie: JESTEŚ WIELKI/WIELKA, GDY… Po zakończeniu zabawy pasek wraca do właściciela. Odczytujemy treść wpisów, rozmawiamy na ten temat. Paski można przykleić koło siebie i w czasie tygodnia uzupełniać wpisy.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW

Absolutnie dobrowolnie pomagamy sobie w tym tygodniu.