Katecheza rodzinna. 27 niedziela zwykła, rok B
1. czytanie (Rdz 2,18-24)
Pan Bóg rzekł: „Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc”. Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta ziemne i wszelkie ptactwo powietrzne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby się przekonać, jaką da im nazwę. Każde jednak zwierzę, które określił mężczyzna, otrzymało nazwę „istota żywa”. I tak mężczyzna dał nazwy wszelkiemu bydłu, ptakom powietrznym i wszelkiemu zwierzęciu polnemu, ale dla człowieka nie znalazł odpowiedniej mu pomocy. Wtedy to Pan sprawił, że mężczyzna pogrążył się w głębokim śnie, i gdy spał, wyjął jedno z jego żeber, a miejsce to zapełnił ciałem. Po czym Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę. A gdy ją przyprowadził do mężczyzny, mężczyzna powiedział: „Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała. Ta będzie się zwała niewiastą, bo ta z mężczyzny została wzięta”. Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Pytamy tatę, co mu się w mamie najbardziej podoba? Gdy już wyczerpująco odpowie na to pytanie, wtedy zadajemy mu inne ciekawe pytania. Mama może słuchać z przyjemnością wypowiedzi taty i popijać kawkę.
Lepimy z plasteliny lub masy solnej różne zwierzęta. Zadanie szczególne dla taty: musi ulepić mamę. Mama w tym czasie podziwia talent taty.
Lepimy z plasteliny kobietę i mężczyznę, a także zwierzęta, rośliny i budujemy razem raj. Można nawet ulepić Pana Boga, który przychodzi do ludzi i z nimi rozmawia. Wspólna modlitwa za cały świat i jego piękno. W ciągu tygodnia dbamy szczególnie o porządek w naszym „domowym świecie” (domu, pokoju dla dzieci) – Pan Bóg dał nam go w opiekę.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Wzajemna troska o dłuższy i spokojny sen.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czym się różnią kobiety z męskich snów od kobiet spotykanych w rzeczywistości?
- W czym kobieta jest wyjątkową pomocą dla mężczyzny?
- Czy to, że jest pomocą, nie uwłacza jej godności, nie stawia jej w drugiej linii?
- Co kobieta ma z żebra?
- Dlaczego nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam? Tyle jest mężczyzn żyjących samotnie i wydaje się, że jest im dobrze…
- Dlaczego Bóg wziął żebro, a nie kawałek kręgosłupa? Albo miękkiej tkanki?
- Czy Bóg nie mógł sam dać nazwy zwierzętom, jak to zrobił wcześniej z innymi rzeczami, które stworzył? Co miał znaczyć ten gest nadania imion?
- Jak Bóg zbudował niewiastę z żebra? Dlaczego mężczyzna w tym czasie spał? O czym mógł śnić? Czy to ważne, że spał?
- Dlaczego mężczyzna, widząc kobietę, trzykrotnie mówi TA!?
- Dlaczego mężczyzna i jego żona nie odczuwali wstydu wobec siebie?
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 128,1-2.3.4-6)
Refren: Niechaj nas zawsze Pan Bóg błogosławi.
Szczęśliwy człowiek, który się boi Pana i chodzi Jego drogami.
Będziesz spożywał owoc pracy rąk swoich, szczęście osiągniesz i dobrze ci będzie.
Małżonka twoja jak płodny szczep winny w zaciszu twojego domu.
Synowie twoi jak oliwne gałązki dokoła twego stołu.
Tak będzie błogosławiony człowiek, który się boi Pana. Niech cię z Syjonu Pan błogosławi
i obyś oglądał pomyślność Jeruzalem przez wszystkie dni twego życia.
Obyś oglądał potomstwo swych dzieci. Pokój nad Izraelem.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Mapa dróg Pańskich. Całą rodzinką rysujemy na dużym arkuszu papieru mapę dróg pańskich. Rozmawiamy o nich, zaznaczamy, dokąd prowadzą, jakie mają nazwy, z jakimi drogami się krzyżują, kto przy nich może mieszkać… Wyobraźnia pracuje…
Przeczytać słowa tego psalmu przed niedzielnym obiadem przy stole (można rozbudować słowa psalmu i dodać imiona żony, dzieci, innych gości przy stole; można dodać także to, za co uwielbiamy Boga i go wysławiamy).
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Przyozdabiamy stół do niedzielnego obiadu oliwnymi gałązkami, gałązkami z drzew rosnących w pobliżu lub jesiennymi liśćmi.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Na czym polega szczęście człowieka, który boi się Pana? Czy czymś różni się to szczęście od szczęścia innych ludzi?
- Dlaczego synowie mieliby być jak oliwne gałązki? Dlaczego nie ma mowy o córkach?
- Dlaczego mam bać się Boga? Czy to jest lepsze od zaufania?
- Czy tylko wtedy będzie mi się dobrze powodziło, gdy będę bał się Boga?
- Czy naprawdę człowiek, który się boi Pana jest szczęśliwy? A może jednak jest przestraszony po prostu?
- Obraz sielski i anielski… dlaczego wszyscy są wokół stołu? Może dzisiaj lepiej by było zgromadzić się wokół komputera?
- Dlaczego szczęściem jest oglądać pomyślność Jerozolimy?
2. czytanie (Hbr 2,9-11)
Bracia: Widzimy Jezusa, który mało od aniołów był pomniejszony, chwałą i czcią ukoronowanego za cierpienia śmierci, iż z łaski Bożej za wszystkich zaznał śmierci. Przystało bowiem Temu, dla którego wszystko i przez którego wszystko, który wielu synów do chwały doprowadza, aby przewodnika ich zbawienia udoskonalił przez cierpienie. Tak bowiem Chrystus, który uświęca, jak ludzie, którzy mają być uświęceni, z jednego są wszyscy. Z tej to przyczyny nie wstydzi się nazwać ich braćmi swymi.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Dla Pana Jezusa „chwałą i czcią ukoronowanego” rodzinnie kleimy Koronę Chwały i Czci. Rozmawiamy o tym, co oznacza taka korona, kiedy i dlaczego Jezus został nią ukoronowany, i wspólnie ją wykonujemy.
Możemy przypomnieć sobie różne trudne sytuacje z życia codziennego, które w sumie przyniosły jakieś dobre owoce, pochwalić dzieci za coś, co dzielnie zniosły, nie bały się tak bardzo i były dzielne… Generalnie refleksja idzie w stronę taką – idziemy drogą Pana Jezusa, Jego śladami będą także trudne chwile, zamiast je omijać – lepiej podjąć i się czegoś nauczyć. Czy to dorosły, czy dziecko.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Szczególna modlitwa za nasze rodzeństwo.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kiedy cierpienie udoskonala człowieka, kiedy go niszczy?
- Czy zaznanie śmierci naprawdę jest „łaską Bożą”?
- Czy cierpienie rzeczywiście udoskonala? Czy Jezusa ono udoskonaliło?
- Nie można znaleźć lepszego sposobu na udoskonalanie? Skoro Bóg jest Panem wszystkiego, to może wybrać też coś innego na doprowadzenie do chwały?…
- Co mamy „jednego” z Jezusem? Co mamy „wspólnego”
- Czy jest naszym Panem, czy „bratem”? Dlaczego w tym liście mówi się o Jezusie jako „bracie”? Co znaczyło wtedy „być bratem”?
Ewangelia (Mk 10,2-16)
Faryzeusze przystąpili do Jezusa i chcąc Go wystawić na próbę, pytali Go, czy wolno mężowi oddalić żonę. Odpowiadając zapytał ich: „Co wam nakazał Mojżesz?” Oni rzekli: „Mojżesz pozwolił napisać list rozwodowy i oddalić”. Wówczas Jezus rzekł do nich: „Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych napisał wam to przykazanie. Lecz na początku stworzenia Bóg «stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem». A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela”. W domu uczniowie raz jeszcze pytali Go o to. Powiedział im: „Kto oddala żonę swoją, a bierze inną, popełnia cudzołóstwo względem niej. I jeśli żona opuści swego męża, a wyjdzie za innego, popełnia cudzołóstwo”. Przynosili Mu również dzieci, żeby ich dotknął; lecz uczniowie szorstko zabraniali im tego. A Jezus widząc to oburzył się i rzekł do nich: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im; do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego”. I biorąc je w objęcia, kładł na nie ręce i błogosławił je.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Propozycja 1: Skupiamy się na zauważonej przez Pana Jezusa zatwardziałości serc ludzkich…. Jak wygląda takie zatwardziałe serce? Jak działa? Jakie są skutki działania takiego serca? Jak przywrócić mu działanie nie zatwardziałe? Co jest przeciwieństwem zatwardziałości?
Propozycja 2: pobłogosławić dzieci przed snem – znak krzyża na czole dziecka; gest ten warto powtarzać codziennie; jako dziedzice królestwa Bożego możemy zrobić sobie wspaniałe korony i nosić je w domu – piękne i kolorowe, pełne Bożej radości…
ZADANIE DO WYKONANIA DLA MAŁŻONKÓW
Słuchamy bicia serca współmałżonka.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego faryzeusze wystawiali Pana Jezusa na próbę? Co właściwie chcieli osiągnąć w ten sposób?
- Na czym polegała zatwardziałość serce, która przekonała Mojżesza do listu rozwodowego?
- Czy dzisiaj takie listy by się może nam przydały?
- W jaki sposób człowiek może rozdzielić to, co Bóg złączył? Czy człowiek ma taką moc?
- Na czym polega cudzołóstwo? Czy tylko na związaniu się z inną osobą, czy także na czymś innym?
- Gdzie jest granica między wiernością, a niewiernością małżonkowi?
- Co miało znaczyć dotykanie dzieci przez Jezusa? Skąd taka szorstka reakcja uczniów?
- Dlaczego do dzieci należy królestwo niebieskie?
- Jak dziecko przyjmuje królestwo Boże? Dlaczego właśnie mamy je przyjmować jak dziecko?
- Czy nie można przyjąć królestwa Bożego jak dorosły?
- Co to jest królestwo Boże?
- Może przywrócić jednak takie listy rozwodowe? Czy to nie uprościłoby życia? Na czym polega bycie jednym ciałem, czy tylko na seksualności?