Katecheza rodzinna. 4 niedziela wielkanocna, rok A

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 4 niedziela wielkanocna, Katecheza rodzinna, rok A

1. czytanie (Dz 2,14a.36-41)

Wtedy stanął Piotr razem z Jedenastoma i przemówił do nich donośnym głosem: Niech więc cały dom Izraela wie z niewzruszoną pewnością, że tego Jezusa, którego wyście ukrzyżowali, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem. Gdy to usłyszeli, przejęli się do głębi serca: Cóż mamy czynić, bracia? – zapytali Piotra i pozostałych Apostołów. Nawróćcie się – powiedział do nich Piotr – i niech każdy z was ochrzci się w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a weźmiecie w darze Ducha Świętego. Bo dla was jest obietnica i dla dzieci waszych, i dla wszystkich, którzy są daleko, a których powoła Pan Bóg nasz. W wielu też innych słowach dawał świadectwo i napominał: Ratujcie się spośród tego przewrotnego pokolenia! Ci więc, którzy przyjęli jego naukę, zostali ochrzczeni. I przyłączyło się owego dnia około trzech tysięcy dusz.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Łatwo jest się nawrócić, czy raczej trudno?
  2. Co jest potrzebne, aby nawrócić się skutecznie?
  3. Co takiego przejmującego jest w fakcie, że Jezus jest Mesjaszem? Mam wrażenie, że dzisiaj jakoś specjalnie nas to nie rusza…
  4. Jak korzystamy z darów Ducha Świętego?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Posłuchajcie razem piosenki Arki Noego „Taki duży, taki mały…” Porozmawiajcie na temat jej tekstu. Czy naprawdę tylko nawrócona jest zadowolona?… Czy naprawdę każdy święty chodzi uśmiechnięty?

Psalm (Ps 23,1-6)

REFREN: Pan mym pasterzem: nie brak mi niczego

Pan jest moim pasterzem: niczego mi nie braknie,
pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach.

Prowadzi mnie nad wody gdzie mogę odpocząć, orzeźwia moją duszę.
Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach przez wzgląd na swoją chwałę.

Chociażbym przechodził przez ciemną dolinę zła się nie ulęknę, bo Ty jesteś ze mną.
Kij Twój i laska pasterska są moja pociechą.

Stół dla mnie zastawiasz na oczach mych wrogów;
namaszczasz mi głowę olejkiem, kielich mój pełny po brzegi.

Dobroć i łaska pójdą w ślad za mną przez wszystkie dni życia
i zamieszkam w domu Pana po najdłuższe czasy.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Wygodnie jest być bezmyślną owieczką przez całe życie? Wszystko, co dobre – korzystam, wszystko, co złe – wina Pasterza?
  2. Kiedy łatwo jest modlić się tym psalmem, kiedy jest trudno wypowiadać jego słowa?
  3. Przez jakie ciemne doliny Bóg nas przeprowadził?
  4. Stół jest znakiem Bożego błogosławieństwa – za co dzisiaj jako rodzinka możemy Bogu być wdzięczni?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Przy wieczornej modlitwie śpiewamy piosenkę „Pan jest pasterzem moim…”

2. czytanie (1 P 2,20b-25)

To się Bogu podoba, jeżeli dobrze czynicie, a przetrzymacie cierpienia. Do tego bowiem jesteście powołani. Chrystus przecież również cierpiał za was i zostawił wam wzór, abyście szli za Nim Jego śladami. On grzechu nie popełnił, a w Jego ustach nie było podstępu. On, gdy Mu złorzeczono, nie złorzeczył, gdy cierpiał, nie groził, ale oddawał się Temu, który sądzi sprawiedliwie. On sam, w swoim ciele poniósł nasze grzechy na drzewo, abyśmy przestali być uczestnikami grzechów, a żyli dla sprawiedliwości – Krwią Jego zostaliście uzdrowieni. Błądziliście bowiem jak owce, ale teraz nawróciliście się do Pasterza i Stróża dusz waszych.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jesteśmy powołani do zbawienia, szczęścia i miłości, czy do przetrzymywania cierpienia? Życie chrześcijanina polega na tym, żeby cierpieć? Naprawdę Bóg tego chce od nas? To się Bogu podoba?
  2. Jak w cierpieniu możemy naśladować Jezusa?
  3. Jak my możemy oddawać się Bogu sprawiedliwemu w cierpieniu? Czy to znaczy, że mamy wobec cierpienia być zupełnie bierni?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Rozmawiamy w rodzinnym gronie o chodzeniu śladami Pana Jezusa. Rodzice mogą opowiedzieć dzieciom, jak tych śladów szukać, jak nimi kroczyć, jakimi śladami do tej pory chodzili?

Ewangelia (J 10,1-10)

Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto nie wchodzi do owczarni przez bramę, ale wdziera się inną drogą, ten jest złodziejem i rozbójnikiem. Kto jednak wchodzi przez bramę, jest pasterzem owiec. Temu otwiera odźwierny, a owce słuchają jego głosu; woła on swoje owce po imieniu i wyprowadza je. A kiedy wszystkie wyprowadzi, staje na ich czele, a owce postępują za nim, ponieważ głos jego znają. Natomiast za obcym nie pójdą, lecz będą uciekać od niego, bo nie znają głosu obcych. Tę przypowieść opowiedział im Jezus, lecz oni nie pojęli znaczenia tego, co im mówił. Powtórnie więc powiedział do nich Jezus: Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Ja jestem bramą owiec. Wszyscy, którzy przyszli przede Mną, są złodziejami i rozbójnikami, a nie posłuchały ich owce. Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony – wejdzie i wyjdzie, i znajdzie paszę. Złodziej przychodzi tylko po to, aby kraść, zabijać i niszczyć. Ja przyszedłem po to, aby /owce/ miały życie i miały je w obfitości.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Czy dzisiaj obraz owczarni i pasterza jest jeszcze nośny, czy ma swoją moc przekazu? Czy może już przestarzały?
  2. Bramą jest chrzest – przejście przez dzieło Jezusa Chrystusa – jak na godności chrześcijańskiej budować udane życie, pełne sukcesów i pomyślności?
  3. Pasterz woła owce po imieniu – czujecie się wyjątkowi w oczach Boga?
  4. Gdzie można usłyszeć głos Pana Jezusa?
  5. Czy naprawdę uciekamy od „obcych”? Co takiego się dzieje, że człowiek daje się zwieść głosem nienależącym do Jezusa?
  6. Na czym polega obfitość życia obiecana przez Jezusa?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zadanie do wykonania – rysujemy naszą rodzinkę jako stado owieczek, które prowadzi Pan Jezus.