Katecheza rodzinna. 3 niedziela zwykła, rok A
1. czytanie (Iz 8,23b–9,3)
W dawniejszych czasach upokorzył [Pan] krainę Zabulona i krainę Neftalego, za to w przyszłości chwałą okryje drogę do morza, wiodącą przez Jordan, krainę pogańską. Naród kroczący w ciemnościach ujrzał światłość wielką; nad mieszkańcami kraju mroków światło zabłysło. Pomnożyłeś radość, zwiększyłeś wesele. Rozradowali się przed Tobą, jak się radują we żniwa, jak się weselą przy podziale łupu. Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo i drążek na jego ramieniu, pręt jego ciemięzcy jak w dniu porażki Madianitów.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to znaczy – ziemia Zabulona i Neftalego? Gdzie znajdują się te tereny? Poszukajcie ich w atlasie biblijnym!
- Dlaczego te ziemie kiedyś zostały upokorzone? Poszukajcie informacji na ten temat.
- Gdzie jest Jordan? Wskażcie go na mapie?
- W jaki sposób Bóg otoczy chwałą te ziemie? Kiedy to się stanie?
- Komu spełnienie tego proroctwa przyniosło radość? Kto pozostał w ciemności?
- Kim są żniwiarze? Na czym polega radość żniwiarzy? Czym się różni ta radość od radości człowieka, który np. znalazł dużą sumę pieniędzy lub poszedł do kina na komedię?
- Co to jest jarzmo?
- Czego symbolem jest złamane jarzmo?
- Dlaczego Bóg zgadza się na lata upokorzenia, smutku, czekania na spełnienie obietnicy i proroctwa? Jako dobry Ojciec nie powinien trochę szybciej ich spełniać?
- Długotrwałe czekanie na spełnienie Bożej obietnicy zniechęca czy podtrzymuje na duchu?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmawiamy razem o tym, co to są żniwa, a potem rysujemy żniwiarzy przy pracy, albo po zakończonej pracy, gdy już się radują ze żniw.
Psalm (Ps 27,1.4.13-14)
REFREN: Pan moim światłem i zbawieniem moim
Pan moim światłem i zbawieniem moim, kogo miałbym się lękać?
Pan obrońcą mego życia, przed kim miałbym czuć trwogę?
O jedno tylko proszę Pana, o to zabiegam: żebym mógł zawsze przebywać w Jego domu
przez wszystkie dni życia, abym kosztował słodyczy Pana, stale się radował Jego świątynią.
Wierzę, że będę oglądał dobra Pana w krainie żyjących.
Oczekuj Pana, bądź mężny, nabierz odwagi i oczekuj Pana.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to znaczy, że Pan jest światłem dla człowieka? Jak to wyrazić w codziennym życiu?
- Być w domu Pana – to symbol bezpieczeństwa, ciepła, spokoju… Czy coś z tego czujesz przychodząc np. do kościoła?
- Przeczytajcie jeszcze raz treść psalmu. Kiedy jest łatwo modlić się jego słowami? Kiedy z trudem ludzkie usta je wypowiadają?
- Co to są „słodycze Pana”? czy to jakieś niebiańskie cukierki lub czekoladki? A może pyszne niebiańskie lody?
- Dlaczego męstwo i cierpliwość są potrzebne, aby wytrwać w wierze?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Układamy specjalną, rodzinną modlitwę o cierpliwość.
2. czytanie (1 Kor 1,10-13.17)
Upominam was, bracia, w imię Pana naszego Jezusa Chrystusa, abyście byli zgodni, i by nie było wśród was rozłamów; byście byli jednego ducha i jednej myśli. Doniesiono mi bowiem o was, bracia moi, przez ludzi Chloe, że zdarzają się między wami spory. Myślę o tym, co każdy z was mówi: Ja jestem Pawła, a ja Apollosa; ja jestem Kefasa, a ja Chrystusa. Czyż Chrystus jest podzielony? Czyż Paweł został za was ukrzyżowany? Czyż w imię Pawła zostaliście ochrzczeni? Nie posłał mnie Chrystus, abym chrzcił, lecz abym głosił Ewangelię, i to nie w mądrości słowa, by nie zniweczyć Chrystusowego krzyża.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Z jakich powodów powstają rozłamy wśród chrześcijan? Poszukajcie informacji na temat rozłamów w Kościele na przestrzeni wieków, a także przyczyn tych rozłamów.
- Co to znaczy – być jednego ducha i jednej myśli? Nie mam prawa wtedy do swojego zdania?
- Co właściwie wynika dla mnie z faktu, że zostałem ochrzczony?
- Czy byłoby lepiej, gdybym teraz sam zdecydował się na chrzest, czy jednak lepiej, że zostałem ochrzczony w dzieciństwie?
- W jaki sposób można dzisiaj zniweczyć moc Chrystusowego krzyża?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmowa na temat – jak różnić się między sobą w różnych sytuacjach, a jednocześnie szanować się, słuchać uważnie i żyć w zgodzie?
Ewangelia (Mt 4,12-23)
Gdy Jezus posłyszał, że Jan został uwięziony, usunął się do Galilei. Opuścił jednak Nazaret, przyszedł i osiadł w Kafarnaum nad jeziorem, na pograniczu Zabulona i Neftalego. Tak miało się spełnić słowo proroka Izajasza: Ziemia Zabulona i ziemia Neftalegou, Droga morska, Zajordanie, Galilea pogan! Lud, który siedział w ciemności, ujrzał światło wielkie, i mieszkańcom cienistej krainy śmierci światło wzeszło. Odtąd począł Jezus nauczać i mówić: Nawracajcie się, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie. Gdy Jezus przechodził obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał dwóch braci: Szymona, zwanego Piotrem, i brata jego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. I rzekł do nich: Pójdźcie za Mną, a uczynię was rybakami ludzi. Oni natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim. A gdy poszedł stamtąd dalej, ujrzał innych dwóch braci, Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, jak z ojcem swym Zebedeuszem naprawiali w łodzi swe sieci. Ich też powołał. A oni natychmiast zostawili łódź i ojca i poszli za Nim. I obchodził Jezus całą Galileę, nauczając w tamtejszych synagogach, głosząc Ewangelię o królestwie i lecząc wszelkie choroby i wszelkie słabości wśród ludu.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kto uwięził Jana Chrzciciela i z jakiego powodu to się stało?
- Gdzie jest Kafarnaum? Poszukajcie tej miejscowości w atlasie biblijnym.
- Czym jest nawrócenie?
- Umiejętność zarzucania i naprawiania sieci – czego dzisiaj może być symbolem?
- Dlaczego rybacy tak w jednej chwili, natychmiast pozostawiali wszystko i poszli za Jezusem?
- Co właściwie może pociągnąć mężczyznę do pójścia za Jezusem?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rodzice wyjaśniają dzieciom, co to znaczy nawrócenie. Rozmawiamy o tym, czy dzisiaj też nawrócenie jest potrzebne?