Katecheza rodzinna. 32 niedziela zwykła, rok C
1. czytanie (2 Mch 7,1-2.9-14)
Zdarzyło się, że siedmiu braci razem z matką zostało schwytanych. Bito ich biczami i rzemieniami, gdyż król chciał ich zmusić, aby skosztowali wieprzowiny zakazanej przez Prawo. Jeden z nich, przemawiając w imieniu wszystkich, tak powiedział: O co pragniesz zapytać i czego dowiedzieć się od nas? Jesteśmy bowiem gotowi raczej zginąć, aniżeli przekroczyć ojczyste prawa. W chwili, gdy oddawał ostatnie tchnienie, powiedział: Ty, zbrodniarzu, odbierasz nam to obecne życie. Król świata jednak nas, którzy umieramy za Jego prawa, wskrzesi i ożywi do życia wiecznego. Po nim był męczony trzeci. Na żądanie natychmiast wysunął język, a ręce wyciągnął bez obawy i mężnie powiedział: Od Nieba je otrzymałem, ale dla Jego praw nimi gardzę, a spodziewam się, że od Niego ponownie je otrzymam. Nawet sam król i całe jego otoczenie zdumiewało się odwagą młodzieńca, jak za nic miał cierpienia. Gdy ten już zakończył życie, takim samym katuszom poddano czwartego. Konając tak powiedział: Lepiej jest nam, którzy giniemy z ludzkich rąk, w Bogu pokładać nadzieję, że znów przez Niego będziemy wskrzeszeni. Dla ciebie bowiem nie ma wskrzeszenia do życia.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Poszukajcie informacji na temat prześladowania Izraelitów, o którym opowiada 2 Księga Machabejska.
- Jak skończyła się historia męczeństwa tej rodziny?
- Skąd bohaterowie tego fragmentu mieli tyle odwagi i pogardy wobec śmierci?
- Czy taka dzielna postawa przychodzi w momencie męczeństwa, czy można ją jakoś wcześniej wypracować?
- Dla jakich praw warto oddać swoje życie? W imię jakich ideałów dzisiaj ludzie chętnie swoje życie oddają?
- Dlaczego Bóg nie uratował tych zamęczonych braci? Przecież oni cierpieli dla Niego! Powinien zareagować…
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa rodzinna „Język i ręce”. Wracając z kościoła przypominamy sobie najpiękniejsze lub najważniejsze słowo, które nasz język wypowiedział w czasie niedzielnej Mszy św. Rękami rodzice przytulają swoje dzieci, a dzieci… hmmm… no właśnie… po co dzieciom ręce w taką ładną, rodzinną, jesienną niedzielę?
Psalm (Ps 17,1.5-6.8.15)
REFREN: Gdy zmartwychwstanę, będę widział Boga
Rozważ, Panie, moją słuszną sprawę, usłysz moje wołanie,
wysłuchaj modlitwy moich warg nieobłudnych.
Moje kroki mocno trzymały się Twoich ścieżek, nie zachwiały się moje stopy.
Wołam do Ciebie, bo Ty mnie, Boże, wysłuchasz; nakłoń ku mnie Twe ucho, usłysz moje słowo.
Strzeż mnie jak źrenicy oka, skryj mnie w cieniu Twych skrzydeł.
A ja w sprawiedliwości ujrzę Twe oblicze, ze snu powstając nasycę się Twym widokiem.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czym się różni modlitwa obłudna od nieobłudnej? Która z nich jest łatwiejsza?
- Co to znaczy, że „kroki mocno trzymają się ścieżek”?
- Skąd taka pewność w ustach psalmisty, że Bóg wysłucha jego modlitwy?
- Cień – dlaczego jest znakiem opieki? Być w czyimś cieniu nie jest przecież zbyt miłe…
- Co lub kogo lubisz zobaczyć, gdy budzisz się ze snu i wstajesz o poranku?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Podobno grupa mięśni poruszających powieki, „strzegących źrenicy oka”, to najbardziej zapracowane mięśnie w całym ciele człowieka. Sprawdźcie, czy ta informacja jest prawdziwa?
2. czytanie (2 Tes 2,16-3,5)
Sam Pan nasz Jezus Chrystus i Bóg, Ojciec nasz, który nas umiłował i przez łaskę udzielił nam nie kończącego się pocieszenia i dobrej nadziei, niech pocieszy serca wasze i niech utwierdzi we wszelkim czynie i dobrej mowie! Poza tym, bracia, módlcie się za nas, aby słowo Pańskie rozszerzało się i rozsławiło, podobnie jak jest pośród was, abyśmy byli wybawieni od ludzi przewrotnych i złych, albowiem nie wszyscy mają wiarę. Wierny jest Pan, który umocni was i ustrzeże od złego. Co do was, ufamy w Panu, że to, co nakazujemy, czynicie i będziecie czynić. Niechaj Pan skieruje serca wasze ku miłości Bożej i cierpliwości Chrystusowej!
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to znaczy „umiłował”? Na czym polega „umiłowanie”? Co można o nim powiedzieć?
- Myślisz, że twoja modlitwa za kogoś bliskiego czy dalekiego rzeczywiście mu pomaga?
- Dlaczego Bóg nie wybawia nas od wszystkiego, co jest złe w życiu? Zwłaszcza od złych ludzi?
- Jak dzisiaj być chrześcijaninem? Czy mamy chęć i czas poznawać bieżące nauczanie Kościoła? Gdzie je odnaleźć?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Rozmawiamy o cierpliwości. Czym ona jest? Kiedy nam jej brakuje w naszej rodzince? Kiedy mamy jej najwięcej? Co zrobić, aby uczyć się cierpliwości?
ALLELUJA (Ap 1,5-6)
Jezus Chrystusa jest Pierworodnym umarłych, Jemu chwała i moc na wieki wieków!
Ewangelia (Łk 20,27-38)
Podeszło do Jezusa kilku saduceuszów, którzy twierdzą, że nie ma zmartwychwstania, i zagadnęli Go w ten sposób: Nauczycielu, Mojżesz tak nam przepisał: Jeśli umrze czyjś brat, który miał żonę, a był bezdzietny, niech jego brat weźmie wdowę i niech wzbudzi potomstwo swemu bratu. Otóż było siedmiu braci. Pierwszy wziął żonę i umarł bezdzietnie. Wziął ją drugi, a potem trzeci, i tak wszyscy pomarli, nie zostawiwszy dzieci. W końcu umarła ta kobieta. Przy zmartwychwstaniu więc którego z nich będzie żoną? Wszyscy siedmiu bowiem mieli ją za żonę. Jezus im odpowiedział: Dzieci tego świata żenią się i za mąż wychodzą. Lecz ci, którzy uznani zostaną za godnych udziału w świecie przyszłym i w powstaniu z martwych, ani się żenić nie będą, ani za mąż wychodzić. Już bowiem umrzeć nie mogą, gdyż są równi aniołom i są dziećmi Bożymi, będąc uczestnikami zmartwychwstania. A że umarli zmartwychwstają, to i Mojżesz zaznaczył tam, gdzie jest mowa „O krzaku”, gdy Pana nazywa Bogiem Abrahama, Bogiem Izaaka i Bogiem Jakuba. Bóg nie jest [Bogiem] umarłych, lecz żywych; wszyscy bowiem dla Niego żyją.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kim byli saduceusze? Czym różnili się od faryzeuszów?
- Saduceusze wierzyli w zmartwychwstanie czy nie?
- Co nam pomaga wierzyć w zmartwychwstanie, a co przeszkadza?
- Czy idea reinkarnacji stanowi zagrożenie dla wiary w zmartwychwstanie?
- Po co właściwie ludzie wstępują w związek małżeński?
- Gdzie w Biblii jest mowa „O krzaku”?
- Co to znaczy, że dla Boga wszyscy żyją?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Nawiedzamy cmentarz i modlimy się za zmarłych, żeby dla nich zyskać odpust cząstkowy.