Katecheza rodzinna. 33 niedziela zwykła, rok C
1. czytanie (Ml 3,19-20a)
Oto nadchodzi dzień palący jak piec, a wszyscy pyszni i wszyscy wyrządzający krzywdę będą słomą, więc spali ich ten nadchodzący dzień, mówi Pan Zastępów, tak że nie pozostawi po nich ani korzenia, ani gałązki. A dla was, czczących moje imię, wzejdzie słońce sprawiedliwości i uzdrowienie w jego skrzydłach.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Skąd Bóg będzie wiedział, kto jest pysznym i złym człowiekiem? Zapisuje sobie nasze czyny, myśli i słowa? Robi jakieś notatki? Zapamiętuje wszystko?
- Po śmierci miało być niebo albo piekło, ewentualnie i tymczasowo czyściec. A tu jeszcze jakiś piec… O co tu chodzi?
- Czy ten niszczący ogień, to zemsta Boga na grzesznikach?
- Co to jest pycha? Po czym poznać człowieka pełnego pychy? Co może taki człowieka pomyśleć w kościele, gdy usłyszy o tym rozpalonym piecu?
- Czy właściwie człowiek zdaje sobie sprawę z własnej pychy? W którym momencie?
- Jak palą się różne materiały? Drewno, węgiel, gaz, papier, słoma. Dlaczego źli i pyszni porównani zostali właśnie do słomy?
- Czy słońce i uzdrowienie to jedyne atrakcje, które oczekują ludzi sprawiedliwych przy końcu świata?
- Czy „dnia palącego jak piec” oczekujemy z nadzieją czy niepokojem?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Sprawdzamy w kalendarzu, o której godzinie będzie w niedzielę wschód słońca, liczymy, jak długo będzie trwał dzień, jak długo noc. Możemy narysować wspólnie wschód lub zachód słońca…
Psalm (Ps 98,5-9)
REFREN: Pan będzie sądził ludy sprawiedliwie
Śpiewajcie Panu przy wtórze cytry przy wtórze cytry i przy dźwięku harfy,
przy trąbach i przy dźwięku rogu, na oczach Pana, Króla, się radujcie.
Niech szumi morze i wszystko, co w nim żyje, krąg ziemi i jego mieszkańcy.
Rzeki niech klaszczą w dłonie, góry niech razem wołają z radości.
W obliczu Pana, który nadchodzi, bo przychodzi osądzić ziemię.
On będzie sądził świat sprawiedliwie i ludy według słuszności.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Jakie emocje wywołuje w nas fakt zbliżającego się końca czasów i świata?
- „Przyjdź królestwo Twoje” – to modlitwa i prośba o przyspieszenie tego końca. A może lepiej nie podkreślać zbyt mocno tej prośby?
- W końcu Pan przyjdzie, aby przeprowadzić sąd. Czujesz się oskarżonym? Świadkiem? Prokuratorem? Kimś jeszcze?… Z czego się cieszyć w takim razie?
- Jakie jest oblicze Pana, który nadchodzi, aby sądzić? Co na tym obliczu będziemy mogli dostrzec?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Poszukujemy informacji na temat budowy i działania instrumentów muzycznych: cytry, harfy, rogu, trąbki.
2. czytanie (2 Tes 3,7-12)
Sami wiecie, jak należy nas naśladować, bo nie wzbudzaliśmy wśród was niepokoju ani u nikogo nie jedliśmy za darmo chleba, ale pracowaliśmy w trudzie i zmęczeniu, we dnie i w nocy, aby dla nikogo z was nie być ciężarem. Nie jakobyśmy nie mieli do tego prawa, lecz po to, aby dać wam samych siebie za przykład do naśladowania. Albowiem gdy byliśmy u was, nakazywaliśmy wam tak: Kto nie chce pracować, niech też nie je! Słyszymy bowiem, że niektórzy wśród was postępują wbrew porządkowi: wcale nie pracują, lecz zajmują się rzeczami niepotrzebnymi. Tym przeto nakazujemy i napominamy ich w Panu Jezusie Chrystusie, aby pracując ze spokojem, własny chleb jedli.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czy masz kogoś, kogo możesz naśladować na drodze wiary?
- Czy będąc przekonanym o rychłym końcu świata normalnie chodziłbyś do pracy i do szkoły?
- Po co budować ten świat, skoro i tak być może za niedługo się skończy?
- Czy można pracować normalnie na co dzień i być mistykiem?
- Czy trudno ma dzisiaj osoba, która jest wzorowym chrześcijaninem?
- Interesujesz się wiarą innych ludzi? Czy to tylko prywatna sprawa każdego człowieka?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Całą rodzinką przygotowujemy kolację. A jeśli jeszcze można upiec własny chleb…
Alleluja (Łk 21,28) Nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie.
Ewangelia (Łk 21,5-19)
Gdy niektórzy mówili o świątyni, że jest przyozdobiona pięknymi kamieniami i darami, powiedział: Przyjdzie czas, kiedy z tego, na co patrzycie, nie zostanie kamień na kamieniu, który by nie był zwalony. Zapytali Go: Nauczycielu, kiedy to nastąpi? I jaki będzie znak, gdy się to dziać zacznie? Jezus odpowiedział: Strzeżcie się, żeby was nie zwiedziono. Wielu bowiem przyjdzie pod moim imieniem i będą mówić: Ja jestem oraz: Nadszedł czas. Nie chodźcie za nimi. I nie trwóżcie się, gdy posłyszycie o wojnach i przewrotach. To najpierw musi się stać, ale nie zaraz nastąpi koniec. Wtedy mówił do nich: Powstanie naród przeciw narodowi i królestwo przeciw królestwu. Będą silne trzęsienia ziemi, a miejscami głód i zaraza; ukażą się straszne zjawiska i wielkie znaki na niebie. Lecz przed tym wszystkim podniosą na was ręce i będą was prześladować. Wydadzą was do synagog i do więzień oraz z powodu mojego imienia wlec was będą do królów i namiestników. Będzie to dla was sposobność do składania świadectwa. Postanówcie sobie w sercu nie obmyślać naprzód swej obrony. Ja bowiem dam wam wymowę i mądrość, której żaden z waszych prześladowców nie będzie się mógł oprzeć ani się sprzeciwić. A wydawać was będą nawet rodzice i bracia, krewni i przyjaciele i niektórych z was o śmierć przyprawią. I z powodu mojego imienia będziecie w nienawiści u wszystkich. Ale włos z głowy wam nie zginie. Przez swoją wytrwałość ocalicie wasze życie.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Jak mogła wyglądać świątynia jerozolimska w czasach Pana Jezusa? Poszukajcie informacji na ten temat. Czym można było się tam zachwycać?
- Jezus zapowiada zniszczenie świątyni. Kiedy Jego przepowiednia się faktycznie spełniła?
- Czym można dzisiaj zwieść człowieka? Dlaczego wierzymy dzisiaj różnym fałszywym prorokom?
- Skąd tyle nienawiści do ludzi żyjących w imię Jezusa?
- Także w najbliższej rodzinie mogą być tragedie z powodu Jezusa? Wśród przyjaciół? Dlaczego?
- Czy naprawdę włos z głowy nam nie zginie? Czy to tylko jednak piękna i nieprawdziwa przenośnia?
- Jakie świadectwo wiary możemy dzisiaj dawać ludziom wokół?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zbudowanie kościoła z klocków, kartonu lub innych materiałów