Katecheza rodzinna. 5 niedziela wielkanocna, rok C

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: 5 niedziela wielkanocna, Katecheza rodzinna, rok C

1. czytanie (Dz 14, 21 – 27)

W tym mieście głosili Ewangelię i pozyskali wielu uczniów, po czym wrócili do Listry, do Ikonium i do Antiochii, Umacniając dusze uczniów, zachęcając do wytrwania w wierze, bo przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego. Kiedy w każdym Kościele wśród modlitw i postów ustanowili im starszych, polecili ich Panu, w którego uwierzyli. Potem przeszli przez Pizydię i przybyli do Pamfilii. Nauczali w Perge, zeszli do Attalii, a stąd odpłynęli do Antiochii, gdzie za łaską Bożą zostali przeznaczeni do dzieła, które wykonali. Kiedy przybyli i zebrali [miejscowy] Kościół, opowiedzieli, jak wiele Bóg przez nich zdziałał i jak otworzył poganom podwoje wiary.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Znajdźcie w atlasie biblijnym trasę wędrówki uczniów.
  2. Co może zaszkodzić wytrwaniu w wierze? Co tę wytrwałość podkopuje?
  3. Dlaczego przez uciski wchodzimy do królestwa niebieskiego? To już radości się nie liczą? Naprawdę tylko cierpienie? A może tych słów nie należy brać dosłownie?
  4. Co takiego daje zestawienie następujące – modlitwa i post?
  5. Po co dzielić się opowieściami o wierze, głoszeniu?
  6. Czy Bóg przez nas także może dzisiaj działać w krzewieniu wiary?
  7. Ksiądz Twardowski napisał kiedyś w jednym z wierszy: „Nie płacz w liście / nie pisz że los Ciebie kopnął / nie ma sytuacji na ziemi bez wyjścia / kiedy Bóg drzwi zamyka – to otwiera okno.” O co chodzi z tym oknem???

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Schody. Rozmawiamy z dziećmi o tym, że warto pokonywać różne trudy i problemy, czego się można nauczyć w życiu dzięki różnym wyzwaniom. Porównujemy trudy do schodów, po których wchodzimy na górę w domu. Idziemy razem policzyć wszystkie schody, jakie mamy w domu i rysujemy je na kartce i każdemu schodkowi przypisujemy jakiś życiowy dylemat do pokonania.A co będzie na samym szczycie tych schodków???

Psalm (Ps 100,1-5)

REFREN: My ludem Pana i Jego owcami

Wykrzykujcie na cześć Pana wszystkie ziemie, służcie Panu z weselem.
Stawajcie przed obliczem Pana z okrzykami radości.

Wiedzcie, że Pan jest Bogiem, On sam nas stworzył.
Jesteśmy Jego własnością, Jego ludem, owcami Jego pastwiska.

W jego bramy wstępujcie z dziękczynieniem, z hymnami w Jego przedsionki.
Albowiem Pan jest dobry, Jego łaska trwa na wieki.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Łatwo czy trudno modlić się z radością?
  2. Czy to zależy tylko od nastroju i humoru danego dnia, chwili?
  3. Co nam daje wiara w to, że jesteśmy stworzeni przez Boga?
  4. Pan jest dobry? A te różne nieszczęścia, jakie ludzi spotykają?
  5. A co jeśli ktoś nie potrafi śpiewać? Jak może chwalić Pana?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zaczarowany pojemnik. Dzieci wrzucają do worka, pudełka wybrane przez siebie przedmioty, a rodzice z zamkniętymi oczami muszą zgadnąć, co to za przedmioty i gdzie na co dzień znajdują się w domu. Po odgadnięciu wszystkich przedmiotów zamieniamy się rolami – rodzice wkładają przedmioty, a dzieci zgadują.

2. czytanie (Ap 21, 1 – 5)

I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma. I Miasto Święte – Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża. I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi, i będą oni jego ludem, a On będzie Bogiem z nimi. I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już odtąd nie będzie. Ani żałoby, ni krzyku, ni trudu już /odtąd/ nie będzie, bo pierwsze rzeczy przeminęły. I rzekł Zasiadający na tronie: Oto czynię wszystko nowe. I mówi: Napisz: Słowa te wiarygodne są i prawdziwe.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Bóg chce być wśród ludzi na co dzień. Czy ludziom to dopowiada?
  2. Niebo i ziemia i morze w symbolice świątyni jerozolimskiej – gdzie je tam można odnaleźć?
  3. Mamy czekać biernie, aż wszystko nowe spadnie samo nam z nieba?
  4. A jeśli to my – wspólnota Kościoła – jesteśmy tą nową ziemią i nowym niebem, i Oblubienicą zstępującą z nieba?
  5. Bóg czyni wszystko nowe – jak możemy Mu w tym pomóc?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Ilustracja  z chusteczek higienicznych. Skoro Pan Bóg każdą łzę nam otrze, więc możemy poświęcić parę chusteczek, wziąć kolorowy kartonik (papier) i z tych chusteczek za pomocą kleju i innych przyborów zrobić jakąś ilustrację, na przykład Pana Jezusa, który dziecku wyciera łezki chusteczką.

Ewangelia (J 13, 31 – 35)

Po jego wyjściu rzekł Jezus: „Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy. Dzieci, jeszcze krótko jestem z wami. Będziecie Mnie szukać, ale – jak to Żydom powiedziałem, tak i teraz wam mówię – dokąd Ja idę, wy pójść nie możecie. Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali tak, jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. Po tym wszyscy poznają, żeście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali”.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Dlaczego Jezus zwraca się do apostołów per „dzieci”?
  2. Po czym poznać to, jak Jezus nas umiłował?
  3. Czy jesteśmy w stanie naśladować Jego miłość do nas? Czy to zadanie czasami nas nie przerasta?
  4. Czy widać po nas, że jesteśmy uczniami Jezusa?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa – nijak się ma do Ewangelii, ale jest wesoła – w pieniążkowe żabki. Potrzebujemy miskę z wodą, talerz i drobne monety. Do miski nalewamy wodę, kładziemy na niej talerz, aby pływał na powierzchni. Z niewielkiej odległości rzucamy drobne monety w taki sposób, aby zatrzymały się na talerzu, a nie spadły do wody. Ciekawe, komu się uda!…