Katecheza rodzinna. 5 niedziela wielkanocna, rok C
1. czytanie (Dz 14, 21 – 27)
W tym mieście głosili Ewangelię i pozyskali wielu uczniów, po czym wrócili do Listry, do Ikonium i do Antiochii, Umacniając dusze uczniów, zachęcając do wytrwania w wierze, bo przez wiele ucisków trzeba nam wejść do królestwa Bożego. Kiedy w każdym Kościele wśród modlitw i postów ustanowili im starszych, polecili ich Panu, w którego uwierzyli. Potem przeszli przez Pizydię i przybyli do Pamfilii. Nauczali w Perge, zeszli do Attalii, a stąd odpłynęli do Antiochii, gdzie za łaską Bożą zostali przeznaczeni do dzieła, które wykonali. Kiedy przybyli i zebrali [miejscowy] Kościół, opowiedzieli, jak wiele Bóg przez nich zdziałał i jak otworzył poganom podwoje wiary.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Znajdźcie w atlasie biblijnym trasę wędrówki uczniów.
- Co może zaszkodzić wytrwaniu w wierze? Co tę wytrwałość podkopuje?
- Dlaczego przez uciski wchodzimy do królestwa niebieskiego? To już radości się nie liczą? Naprawdę tylko cierpienie? A może tych słów nie należy brać dosłownie?
- Co takiego daje zestawienie następujące – modlitwa i post?
- Po co dzielić się opowieściami o wierze, głoszeniu?
- Czy Bóg przez nas także może dzisiaj działać w krzewieniu wiary?
- Ksiądz Twardowski napisał kiedyś w jednym z wierszy: „Nie płacz w liście / nie pisz że los Ciebie kopnął / nie ma sytuacji na ziemi bez wyjścia / kiedy Bóg drzwi zamyka – to otwiera okno.” O co chodzi z tym oknem???
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Schody. Rozmawiamy z dziećmi o tym, że warto pokonywać różne trudy i problemy, czego się można nauczyć w życiu dzięki różnym wyzwaniom. Porównujemy trudy do schodów, po których wchodzimy na górę w domu. Idziemy razem policzyć wszystkie schody, jakie mamy w domu i rysujemy je na kartce i każdemu schodkowi przypisujemy jakiś życiowy dylemat do pokonania.A co będzie na samym szczycie tych schodków???
Psalm (Ps 100,1-5)
REFREN: My ludem Pana i Jego owcami
Wykrzykujcie na cześć Pana wszystkie ziemie, służcie Panu z weselem.
Stawajcie przed obliczem Pana z okrzykami radości.
Wiedzcie, że Pan jest Bogiem, On sam nas stworzył.
Jesteśmy Jego własnością, Jego ludem, owcami Jego pastwiska.
W jego bramy wstępujcie z dziękczynieniem, z hymnami w Jego przedsionki.
Albowiem Pan jest dobry, Jego łaska trwa na wieki.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Łatwo czy trudno modlić się z radością?
- Czy to zależy tylko od nastroju i humoru danego dnia, chwili?
- Co nam daje wiara w to, że jesteśmy stworzeni przez Boga?
- Pan jest dobry? A te różne nieszczęścia, jakie ludzi spotykają?
- A co jeśli ktoś nie potrafi śpiewać? Jak może chwalić Pana?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zaczarowany pojemnik. Dzieci wrzucają do worka, pudełka wybrane przez siebie przedmioty, a rodzice z zamkniętymi oczami muszą zgadnąć, co to za przedmioty i gdzie na co dzień znajdują się w domu. Po odgadnięciu wszystkich przedmiotów zamieniamy się rolami – rodzice wkładają przedmioty, a dzieci zgadują.
2. czytanie (Ap 21, 1 – 5)
I ujrzałem niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma. I Miasto Święte – Jeruzalem Nowe ujrzałem zstępujące z nieba od Boga, przystrojone jak oblubienica zdobna w klejnoty dla swego męża. I usłyszałem donośny głos mówiący od tronu: Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi, i będą oni jego ludem, a On będzie Bogiem z nimi. I otrze z ich oczu wszelką łzę, a śmierci już odtąd nie będzie. Ani żałoby, ni krzyku, ni trudu już /odtąd/ nie będzie, bo pierwsze rzeczy przeminęły. I rzekł Zasiadający na tronie: Oto czynię wszystko nowe. I mówi: Napisz: Słowa te wiarygodne są i prawdziwe.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Bóg chce być wśród ludzi na co dzień. Czy ludziom to dopowiada?
- Niebo i ziemia i morze w symbolice świątyni jerozolimskiej – gdzie je tam można odnaleźć?
- Mamy czekać biernie, aż wszystko nowe spadnie samo nam z nieba?
- A jeśli to my – wspólnota Kościoła – jesteśmy tą nową ziemią i nowym niebem, i Oblubienicą zstępującą z nieba?
- Bóg czyni wszystko nowe – jak możemy Mu w tym pomóc?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Ilustracja z chusteczek higienicznych. Skoro Pan Bóg każdą łzę nam otrze, więc możemy poświęcić parę chusteczek, wziąć kolorowy kartonik (papier) i z tych chusteczek za pomocą kleju i innych przyborów zrobić jakąś ilustrację, na przykład Pana Jezusa, który dziecku wyciera łezki chusteczką.
Ewangelia (J 13, 31 – 35)
Po jego wyjściu rzekł Jezus: „Syn Człowieczy został teraz otoczony chwałą, a w Nim Bóg został chwałą otoczony. Jeżeli Bóg został w Nim otoczony chwałą, to i Bóg Go otoczy chwałą w sobie samym, i to zaraz Go chwałą otoczy. Dzieci, jeszcze krótko jestem z wami. Będziecie Mnie szukać, ale – jak to Żydom powiedziałem, tak i teraz wam mówię – dokąd Ja idę, wy pójść nie możecie. Przykazanie nowe daję wam, abyście się wzajemnie miłowali tak, jak Ja was umiłowałem; żebyście i wy tak się miłowali wzajemnie. Po tym wszyscy poznają, żeście uczniami moimi, jeśli będziecie się wzajemnie miłowali”.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego Jezus zwraca się do apostołów per „dzieci”?
- Po czym poznać to, jak Jezus nas umiłował?
- Czy jesteśmy w stanie naśladować Jego miłość do nas? Czy to zadanie czasami nas nie przerasta?
- Czy widać po nas, że jesteśmy uczniami Jezusa?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa – nijak się ma do Ewangelii, ale jest wesoła – w pieniążkowe żabki. Potrzebujemy miskę z wodą, talerz i drobne monety. Do miski nalewamy wodę, kładziemy na niej talerz, aby pływał na powierzchni. Z niewielkiej odległości rzucamy drobne monety w taki sposób, aby zatrzymały się na talerzu, a nie spadły do wody. Ciekawe, komu się uda!…