Katecheza rodzinna. 5 niedziela zwykła, rok C
1. czytanie (Iz 6,1-2a.3-8)
W roku śmierci króla Ozjasza ujrzałem Pana siedzącego na wysokim i wyniosłym tronie, a tren Jego szaty wypełniał świątynię. Serafiny stały ponad Nim; każdy z nich miał po sześć skrzydeł. I wołał jeden do drugiego: Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia pełna jest Jego chwały. Od głosu tego, który wołał, zadrgały futryny drzwi, a świątynia napełniła się dymem. I powiedziałem: Biada mi! Jestem zgubiony! Wszak jestem mężem o nieczystych wargach i mieszkam pośród ludu o nieczystych wargach, a oczy moje oglądały Króla, Pana Zastępów! Wówczas przyleciał do mnie jeden z serafinów, trzymając w ręce węgiel, który kleszczami wziął z ołtarza. Dotknął nim ust moich i rzekł: Oto dotknęło to twoich warg: twoja wina jest zmazana, zgładzony twój grzech. I usłyszałem głos Pana mówiącego: Kogo mam posłać? Kto by Nam poszedł? Odpowiedziałem: Oto ja, poślij mnie!
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kim są Serafiny? Poszukajcie na ich temat informacji? Czy to osobiści ochroniarze Pana Boga?
- Pierwsze czytanie ukazuje nam opis powołania Izajasza na proroka. Izajasz się boi odpowiedzieć na powołanie. Czy rzeczywiście bycie prorokiem jest tak straszną misją?
- Na czym polega właściwie bycie prorokiem?
- Co może oznaczać gest dotknięcia ust rozpalonym węglem?
- Dlaczego po tym geście Izajasz sam ofiarował się, aby pójść z misją?
- Jak dzisiaj przyjmujemy ludzi uważanych za proroków?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Bawimy się w zabawę „Co by było, gdyby…” Wychodzimy od czytania z Izajasza, ale potem można już bawić się na całego. Zadajemy różne dziwne pytania, : Co by było, gdyby tata miał 6 skrzydeł, jak anioł? Co by było, gdyby Pan Bóg kazał nam uszyć dla siebie królewską szatę? Co by było, gdyby Pan Bóg szukał w naszym miasteczku kandydatów na proroków? Co by było, gdyby tata był prorokiem? Co by było, gdyby…
Psalm (Ps 138,1-5.7-8)
REFREN: Wobec aniołów psalm zaśpiewam Panu
Będę Cię sławił, Panie, z całego serca, bo usłyszałeś słowa ust moich.
Będę śpiewał Ci psalm wobec aniołów, pokłon Ci oddam w Twoim świętym przybytku.
I będę sławił Twe imię za łaskę i wierność, bo ponad wszystko wywyższyłeś Twe imię i obietnicę.
Wysłuchałeś mnie kiedy, Cię wzywałem, pomnożyłeś pomoc mojej duszy.
Wszyscy królowie ziemi będą dziękować Tobie, Panie, dy usłyszą słowa ust Twoich,
i będą opiewać drogi Pana: „Zaprawdę, chwała Pana jest wielka”.
Wybawia mnie Twoja prawica. Pan za mnie wszystko dokona.
Panie, Twa łaska trwa na wieki; nie porzucaj dzieła rąk Twoich.
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Modlitwa do naszych aniołów stróżów. Rozmawiamy o tym, co się robi lewą, a co prawą ręką? Może poszukamy czegoś, co się robi TYLKO jedną albo drugą ręką?
2. czytanie (1 Kor 15,1-11)
Przypominam, bracia, Ewangelię, którą wam głosiłem, którąście przyjęli i w której też trwacie. Przez nią również będziecie zbawieni, jeżeli ją zachowacie tak, jak wam rozkazałem… Chyba żebyście uwierzyli na próżno. Przekazałem wam na początku to, co przejąłem; że Chrystus umarł – zgodnie z Pismem – za nasze grzechy, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z Pismem; i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim apostołom. W końcu, już po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi. Jestem bowiem najmniejszy ze wszystkich apostołów i niegodzien zwać się apostołem, bo prześladowałem Kościół Boży. Lecz za łaską Boga jestem tym, czym jestem, a dana mi łaska Jego nie okazała się daremna; przeciwnie, pracowałem więcej od nich wszystkich, nie ja, co prawda, lecz łaska Boża ze mną. Tak więc czy to ja, czy inni, tak nauczamy i tak wyście uwierzyli.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to znaczy – uwierzyć na próżno? Czy można wierzyć w Boga nie oczekując zbawienia?
- Kiedy Jezus ukazał się Pawłowi? Poszukajcie w Biblii tej sceny i przypomnijcie ją. Dlaczego jest taka ważna?
- Po czym można poznać współpracę człowieka z łaską Bożą?
- W jakich krajach obecnie chrześcijanie są prześladowani? Dlaczego tak się dzieje?
- Dlaczego Jezus na swojego świadka wybrał prześladowcę chrześcijan?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Zabawa ruchowa „Chodzimy jak…” Na zmianę podajemy komendy i wszyscy poruszamy się wg podawanych wskazówek. Np. „chodzimy jak… Pan Jezus… jak apostołowie… jak ludzie, którym cudownie ukazał się Pan Jezus… prześladowca chrześcijan… jak człowiek pełen łaski Bożej…”
Ewangelia (Łk 5,1-11)
Zdarzyło się raz, gdy tłum cisnął się do Niego, aby słuchać słowa Bożego, a On stał nad jeziorem Genezaret – zobaczył dwie łodzie, stojące przy brzegu; rybacy zaś wyszli z nich i płukali sieci. Wszedłszy do jednej łodzi, która należała do Szymona, poprosił go, żeby nieco odbił od brzegu. Potem usiadł i z łodzi nauczał tłumy. Gdy przestał mówić, rzekł do Szymona: Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów! A Szymon odpowiedział: Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i niceśmy nie ułowili. Lecz na Twoje słowo zarzucę sieci. Skoro to uczynili, zagarnęli tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać. Skinęli więc na współtowarzyszy w drugiej łodzi, żeby im przyszli z pomocą. Ci podpłynęli; i napełnili obie łodzie, tak że się prawie zanurzały. Widząc to Szymon Piotr przypadł Jezusowi do kolan i rzekł: Odejdź ode mnie, Panie, bo jestem człowiek grzeszny. I jego bowiem, i wszystkich jego towarzyszy w zdumienie wprawił połów ryb, jakiego dokonali; jak również Jakuba i Jana, synów Zebedeusza, którzy byli wspólnikami Szymona. Lecz Jezus rzekł do Szymona: Nie bój się, odtąd ludzi będziesz łowił. I przyciągnąwszy łodzie do brzegu, zostawili wszystko i poszli za Nim.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego Piotr postanowił mimo wszystko wypłynąć jeszcze raz na połów?
- Dlaczego Piotr poprosił Jezusa o to, aby go zostawił?
- Dlaczego Jezus wybrał Piotra na rybaka ludzi?
- W jaki sposób można łowić ludzi?
- Czy umiejętności rybaka nadają się do łowienia ludzi?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
- Możemy porozmawiać o rybach, ich rodzajach i zwyczajach (przyda się książka z ilustracjami).
- Poznajemy pracę rybaka lub hobby wędkarza.
- Opowiadamy sobie przepisy na najsmaczniejsze danie z ryby (możemy zadzwonić do przyjaciół z tym pytaniem i wspólnie zrobić taką potrawę).
- Wymyślamy dla świętego Piotra sprzęt do łowienia ludzi. Czy będzie podobny do sprzętu, którym łowi się ryby?