Katecheza rodzinna. 7 niedziela zwykła, rok C
1. czytanie (1 Sm 26,2.7-9.12-13.22-23)
Saul wyruszył ku pustyni Zif, a wraz z nim trzy tysiące doborowych Izraelitów, aby wpaść na trop Dawida na pustyni Zif. Dawid wraz z Abiszajem zakradli się w nocy do obozu; Saul właśnie spał w środku obozowiska, a jego dzida była wbita w ziemię obok głowy. Abner i ludzie leżeli uśpieni dokoła niego. Rzekł więc Abiszaj do Dawida: Dziś Bóg oddaje wroga twojego w twą rękę. Teraz pozwól, że przybiję go dzidą do ziemi, jednym pchnięciem, drugiego nie będzie trzeba. Dawid odparł Abiszajowi: Nie zabijaj go! Któż bowiem podniósłby rękę na pomazańca Pańskiego, a nie doznał kary? Zabrał więc Dawid dzidę i manierkę na wodę od wezgłowia Saula i poszli sobie. Nikt ich nie spostrzegł, nikt o nich nie wiedział, nikt się nie obudził. Wszyscy spali, gdyż Pan zesłał na nich twardy sen. Dawid oddalił się na przeciwległą stronę i stanął na wierzchołku góry z daleka, a dzieliła go od nich spora odległość. Dawid zaś odpowiedział: Oto dzida królewska, niech przyjdzie który z pachołków i weźmie ją. Pan nagradza człowieka za sprawiedliwość i wierność: Pan dał mi ciebie w ręce, lecz ja nie podniosłem ich przeciw pomazańcowi Pańskiemu.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Kim był Saul? Kim był Dawid? Kiedy ich losy się skrzyżowały? Poszukajcie informacji na ich temat – one wyjaśnią kontekst pierwszego czytania.
- Dlaczego właściwie Saul ścigał Dawida?
- Co to znaczy być pomazańcem Pańskim?
- Dlaczego Dawid bał się kary za jego zabicie?
- Czy zemsta za doznaną krzywdę załatwia problem?
- Czy Pan Bóg pomaga się mścić? Czy to pochwala?
- Czym się charakteryzuje człowiek, który potrafi zrezygnować z zemsty za doznane krzywdy?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
- Rozmowa na temat uczucia mściwości i zemsty – na przykładzie domowych sporów i kłótni. Poszukujemy odpowiedzi na pytanie: jaki może być lepszy sposób osiągnięcia sprawiedliwości niż zemsta?
- Rysowanie uczuć. Może warto narysować zemstę i to, jak przeradza się w przebaczenie?
Psalm (Ps 103,1-4.8.10.12-13)
Refren: Pan jest łaskawy, pełen miłosierdzia
Błogosław, duszo moja, Pana, i wszystko, co jest we mnie, święte imię Jego.
Błogosław, duszo moja, Pana i nie zapominaj o Jego dobrodziejstwach.
On odpuszcza wszystkie twoje winy i leczy wszystkie choroby.
On twoje życie ratuje od zguby, obdarza cię łaską i zmiłowaniem.
Miłosierny jest Pan i łaskawy; nieskory do gniewu i bardzo cierpliwy.
Nie postępuje z nami według naszych grzechów ani win naszych nam nie odpłaca.
Jak odległy jest wschód od zachodu, tak daleko odsunął od nas nasze winy.
Jak ojciec lituje się nad dziećmi, tak Pan się lituje nad tymi, którzy cześć Mu oddają.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co w człowieku może błogosławić Boga?
- Co by było, gdyby Bóg postępował z nami według naszych grzechów?
- Po czym możemy poznać, że Bóg traktuje nas jak ojciec traktuje swoje dzieci?
- Skąd Bóg bierze tyle cierpliwości do ludzi?
- Czym się różni wizja Boga jako dobrego ojca od wizji Boga jako surowego sędziego, albo skrupulatnego księgowego, który liczy wszystkie nasze dobre i złe uczynki, albo luźnego kumpla, który niczym się nie przejmuje?
- Dlaczego psalmista woła, że Bóg leczy wszystkie choroby? Przecież to nieprawda…
- Po czym poznać, że Bóg otacza mnie łaską i zmiłowaniem?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Bierzemy pierwsze litery każdej zwrotki psalmu, czyli: B, O, M, J. szukamy różnych wyrazów, które zaczynają się na te litery i zastanawiamy się, co mogą one powiedzieć o Bogu?
2. czytanie (1 Kor 15,45-49)
Stał się pierwszy człowiek, Adam, duszą żyjącą, a ostatni Adam – Chrystus – duchem ożywiającym. Nie było jednak wpierw tego, co duchowe, ale to, co ziemskie; duchowe było potem. Pierwszy człowiek z ziemi – ziemski, drugi Człowiek – z nieba. Jaki ów ziemski, tacy i ziemscy; jaki Ten niebieski, tacy i niebiescy. A jak nosiliśmy obraz ziemskiego [człowieka], tak też nosić będziemy obraz [człowieka] niebieskiego.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Co to znaczy, że jesteśmy stworzeni na obraz i podobieństwo Boże?
- Znajdźcie znaczenie słowa ADAM. Czy to tylko imię, czy coś więcej?
- Jakie podobieństwo do Chrystusa nosimy w sobie? W czym jesteśmy do Niego podobni?
- W czym będziemy jeszcze bardziej podobni do Chrystusa?
- Czy bycie podobnym do Chrystusa pomaga w dzisiejszym życiu?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
Siadamy na kolanach rodzicom, bierzemy lustro i wspólnie zerkamy do niego. Szukamy podobieństw między rodzicami i dziećmi.
Ewangelia (Łk 6,27-38)
Powiadam wam, którzy słuchacie: Miłujcie waszych nieprzyjaciół; dobrze czyńcie tym, którzy was nienawidzą; błogosławcie tym, którzy was przeklinają, i módlcie się za tych, którzy was oczerniają. Jeśli cię kto uderzy w [jeden] policzek, nadstaw mu i drugi. Jeśli bierze ci płaszcz, nie broń mu i szaty. Daj każdemu, kto cię prosi, a nie dopominaj się zwrotu od tego, który bierze twoje. Jak chcecie, żeby ludzie wam czynili, podobnie wy im czyńcie! Jeśli bowiem miłujecie tych tylko, którzy was miłują, jakaż za to dla was wdzięczność? Przecież i grzesznicy miłość okazują tym, którzy ich miłują. I jeśli dobrze czynicie tym tylko, którzy wam dobrze czynią, jaka za to dla was wdzięczność? I grzesznicy to samo czynią. Jeśli pożyczek udzielacie tym, od których spodziewacie się zwrotu, jakaż za to dla was wdzięczność? I grzesznicy grzesznikom pożyczają, żeby tyleż samo otrzymać. Wy natomiast miłujcie waszych nieprzyjaciół, czyńcie dobrze i pożyczajcie, niczego się za to nie spodziewając. A wasza nagroda będzie wielka, i będziecie synami Najwyższego; ponieważ On jest dobry dla niewdzięcznych i złych. Bądźcie miłosierni, jak Ojciec wasz jest miłosierny. Nie sądźcie, a nie będziecie sądzeni; nie potępiajcie, a nie będziecie potępieni; odpuszczajcie, a będzie wam odpuszczone. Dawajcie, a będzie wam dane; miarę dobrą, natłoczoną, utrzęsioną i opływającą wsypią w zanadrza wasze. Odmierzą wam bowiem taką miarą, jaką wy mierzycie.
TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Miłować nieprzyjaciół? Jakie macie pierwsze skojarzenia z tym słowami?
- Czy ten fragment Ewangelii uczy nas bezradności i pobłażliwości wobec zła?
- Czy to czasem nie jest grzech takie pozwalanie na zło?
- Jaką nagrodę za takie postępowanie Jezus ma na myśli?
- Dlaczego Bóg jest dobry dla niewdzięcznych?
- Co znaczy – być miłosiernym?
- Co to znaczy, że miara jest „dobra, natłoczona, utrzęsiona i opływająca”?
- Czy warto być człowiekiem hojnym i ofiarnym?
- Których słów Jezusa z tego fragmentu nie można brać i traktować dosłownie, literalnie?
- Dlaczego Jezus porównuje nas z grzesznikami?
ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI
NACZYNIA – zabawa z pomocą różnych naczyń domowych. Wyobrażamy sobie, że mamy na przykład worek złota. Jakim naczyniem zaczerpniemy go dla mamy, taty, koleżanki, nieprzyjaciela? Dlaczego? Mamy kubełek lodów – ile nałożymy komuś lubianemu, a ile komuś przykremu? Dlaczego? Jak postąpiłby na przykład Pan Jezus? Dlaczego tak a nie inaczej by zrobił? Potem przechodzimy do treści niematerialnym – mamy górę miłości… siły… zdrowia… radości…