Katecheza rodzinna. Chrzest Pański, rok A

Grupa docelowa: Rodziny Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Chrzest Pański, Katecheza rodzinna, rok A

1. czytanie (Iz 42,1-4.6-7)

To mówi Pan: Oto mój Sługa, którego podtrzymuję. Wybrany mój, w którym mam upodobanie. Sprawiłem, że Duch mój na Nim spoczął; On przyniesie narodom Prawo. Nie będzie wołał ni podnosił głosu, nie da słyszeć krzyku swego na dworze. Nie złamie trzciny nadłamanej, nie zagasi knotka o nikłym płomyku. On niezachwianie przyniesie Prawo. Nie zniechęci się ani nie załamie, aż utrwali Prawo na ziemi, a Jego pouczenia wyczekują wyspy. Ja, Pan, powołałem Cię słusznie, ująłem Cię za rękę i ukształtowałem, ustanowiłem Cię przymierzem dla ludzi, światłością dla narodów, abyś otworzył oczy niewidomym, ażebyś z zamknięcia wypuścił jeńców, z więzienia tych, co mieszkają w ciemności.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Sługa Jahwe to w Księdze Izajasza ważna postać. Ciekawe dlaczego?
  2. Jakie Prawo przyniósł nam Jezus? Jak żyjemy wg niego?
  3. Czym Jezus mógłby się zniechęcić przychodząc na ziemię do ludzi?
  4. Co sprawia, że człowiek staje się duchowo niewidomym?
  5. Czy grzech i zło naprawdę robią z nas jeńców i więźniów? A może jest wręcz przeciwnie – dają wolność?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Sprawdzamy zawartość naszej domowej apteczki i przypominamy sobie, jak z niej korzystać i w jakich sytuacjach czego potrzebujemy.

Psalm (Ps 29,1-4.9b-10)

REFREN: Pan ześle pokój swojemu ludowi

Oddajcie Panu, synowie Boży, oddajcie Panu chwałę i sławcie Jego potęgę.
Oddajcie chwałę Jego imieniu, na świętym dziedzińcu uwielbiajcie Pana.

Ponad wodami głos Pański, Pan ponad wód bezmiarem!
Głos Pana potężny, głos Pana pełen dostojeństwa.

Zagrzmiał Bóg majestatu: a w świątyni jego wszyscy wołają: „Chwała”.
Pan zasiadł nad potopem, Pan jako Król zasiada na wieki.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jak zbudowana była świątynia jerozolimska? Ile miała dziedzińców? Poszukajcie informacji na ten temat.
  2. Bezmiar wód… morze… ocean… co czuje człowiek siedzący nad brzegiem oceanu?
  3. Czy Bóg musi podnosić głos i grzmieć, żeby budzić szacunek?
  4. Co to znaczy dostojeństwo? Kiedy Boga traktujemy jako bliskiego Przyjaciela, a kiedy jako Pana pełnego dostojeństwa?
  5. Czy w życiu człowieka przydaje się także cecha dostojeństwa?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Przypominamy sobie różne zasady savoire vivre’u niezbędne w życiu codziennym i od święta.

2. czytanie (Dz 10,34-38)

Gdy Piotr przybył do Cezarei, do domu Korneliusza, przemówił: Przekonuję się, że Bóg naprawdę nie ma względu na osoby. Ale w każdym narodzie miły jest Mu ten, kto się Go boi i postępuje sprawiedliwie. Posłał swe słowo synom Izraela, zwiastując im pokój przez Jezusa Chrystusa. On to jest Panem wszystkich. Wiecie, co się działo w całej Judei, począwszy od Galilei, po chrzcie, który głosił Jan. Znacie sprawę Jezusa z Nazaretu, którego Bóg namaścił Duchem Świętym i mocą. Dlatego że Bóg był z Nim, przeszedł On dobrze czyniąc i uzdrawiając wszystkich, którzy byli pod władzą diabła, dlatego że Bóg był z Nim.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Gdzie jest Cezarea, w której mieszkał Korneliusz? Kim była sam Korneliusz? Poszukajcie informacji na ten temat.
  2. jak to – Bóg nie ma względu na osoby? To już nie ma narodu wybranego, szczególnie umiłowanego przez Boga? A może teraz Kościół jest nowym „narodem wybranym”?
  3. Czy Bogu mili są również ludzie sprawiedliwi z innych narodów i religii?
  4. My też jesteśmy lub będziemy namaszczeni Duchem i mocą w sakramencie bierzmowania. Jak z tej mocy korzystać?
  5. My też „znamy sprawę Jezusa z Nazaretu”. Jak czynić ją dzisiaj piękną i ciekawą w naszej codzienności?
  6. Jezus jest „Panem wszystkich”. Łatwo powiedzieć, a trudno… No właśnie – z czym tutaj jest problem?

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Szukamy piosenki lub kanonu ze słowami „Jezus jest Panem” i śpiewamy go razem w czasie wieczornej modlitwy.

Ewangelia (Mt 3,13-17)

Jezus przyszedł z Galilei nad Jordan do Jana, żeby przyjąć chrzest od niego. Lecz Jan powstrzymywał Go, mówiąc: To ja potrzebuję chrztu od Ciebie, a Ty przychodzisz do mnie? Jezus mu odpowiedział: Pozwól teraz, bo tak godzi się nam wypełnić wszystko, co sprawiedliwe. Wtedy Mu ustąpił. A gdy Jezus został ochrzczony, natychmiast wyszedł z wody. A oto otworzyły Mu się niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę i przychodzącego na Niego. A głos z nieba mówił: Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie.

TEMATY DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM

  1. Jezus rozpoczyna swoją misję głoszenia Ewangelii. Czy bardzo nam brakuje informacji o tym, co robił i gdzie był przez 30 lat?
  2. Jakie ludzie maja teorie na temat 30 lat ukrytego życia Jezusa?
  3. Chrzest to zanurzenie w Bożej miłości. Jak żyć na co dzień tą laską?
  4. Dlaczego Jan ochrzcił Jezusa?
  5. Symbol gołębicy w Biblii – co oznacza?
  6. Głos z nieba – kiedy jeszcze odezwie się w Ewangelii? Czy jest to jedyna sytuacja?
  7. Jezus będzie zawsze posłuszny Ojcu, wsłuchany w Niego – czy miłość ma coś wspólnego z posłuszeństwem?
  8. Gdzie jest Galilea? Gdzie jest Jordan? Poszukajcie w atlasie biblijnym.

ZADANIE DO WYKONANIA DLA RODZICÓW I DZIECI

Zabawa „niedokończone zdania” – w ciągu tygodnia w naszej rodzince mówimy sobie często „tyś jest mój syn (mąż, żona, córka, tata, mama, babcia, dziadek…) umiłowany, w którym mam upodobanie… szczególnie wtedy, gdy… (tu podajemy przyczynę!).