Katecheza rodzinna, 27 niedziela zwykła, rok B
1. czytanie (Rdz 2,18-24)
Potem Pan Bóg rzekł: Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc. Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta lądowe i wszelkie ptaki powietrzne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby przekonać się, jaką on da im nazwę. Każde jednak zwierzę, które określił mężczyzna, otrzymało nazwę istota żywa. I tak mężczyzna dał nazwy wszelkiemu bydłu, ptakom powietrznym i wszelkiemu zwierzęciu polnemu, ale nie znalazła się pomoc odpowiednia dla mężczyzny. Wtedy to Pan sprawił, że mężczyzna pogrążył się w głębokim śnie, i gdy spał, wyjął jedno z jego żeber, a miejsce to zapełnił ciałem. Po czym Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę. A gdy ją przyprowadził do mężczyzny, mężczyzna powiedział: Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała! Ta będzie się zwała niewiastą, bo ta z mężczyzny została wzięta. Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem. Chociaż mężczyzna i jego żona byli nadzy, nie odczuwali wobec siebie wstydu.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam? Tyle jest mężczyzn żyjących samotnie i wydaje się, że jest im dobrze…
- Dlaczego Bóg wziął żebro, a nie kawałek kręgosłupa? Albo miękkiej tkanki?
- Czy Bóg nie mógł sam dać nazwy zwierzętom, jak to zrobił wcześniej z innymi rzeczami, które stworzył? Co miał znaczyć ten gest nadania imion?
- Jak Bóg zbudował niewiastę z żebra? Dlaczego mężczyzna w tym czasie spał? O czym mógł śnić? Czy to ważne, że spał?
- Dlaczego mężczyzna, widząc kobietę, trzykrotnie mówi TA!?
- Dlaczego mężczyzna i jego żona nie odczuwali wstydu wobec siebie?
- Co to jest wstyd? Po co go mamy? Kiedy go odczuwamy?
ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI
- Lepimy z plasteliny kobietę i mężczyznę, a także zwierzęta, rośliny i budujemy razem raj. Można nawet ulepić Pana Boga, który przychodzi do ludzi i z nimi rozmawia. Wspólna modlitwa za cały świat i jego piękno. W ciągu tygodnia dbamy szczególnie o porządek w naszym „domowym świecie” (domu, pokoju dla dzieci) – Pan Bóg dał nam go w opiekę.
- Tata opowiada dzieciom, co mu się najbardziej podoba w mamie. Mama odwdzięcza się tym samym tacie. Rodzice oczywiście opowiadają dzieciom, co lubią w nich najbardziej. Z wzajemnością.
Psalm (Ps 128,1-6)
REFREN: Niechaj nas zawsze Pan Bóg błogosławi
Szczęśliwy człowiek, który się boi Pana i chodzi Jego drogami.
Będziesz spożywał owoc pracy rąk swoich, szczęście osiągniesz i dobrze ci będzie.
Małżonka twoja jak płodny szczep winny w zaciszu twojego domu.
Synowie twoi jak oliwne gałązki dokoła twego stołu.
Tak będzie błogosławiony człowiek, który się boi Pana.
Niech cię z Syjonu Pan błogosławi i obyś oglądał pomyślność Jeruzalem przez wszystkie dni twego życia.
Obyś oglądał potomstwo swych dzieci. Pokój nad Izraelem.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego mam bać się Boga? Czy to jest lepsze od zaufania?
- Czy tylko wtedy będzie mi się dobrze powodziło, gdy będę bał się Boga?
- Czy naprawdę człowiek, który się boi Pana jest szczęśliwy? A może jednak jest przestraszony po prostu?
- Obraz sielski i anielski… dlaczego wszyscy są wokół stołu? Może dzisiaj lepiej by było zgromadzić się wokół komputera?
- Dlaczego szczęściem jest oglądać pomyślność Jerozolimy?
ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI
Przeczytać słowa tego psalmu przed niedzielnym obiadem przy stole (można rozbudować słowa psalmu i dodać imiona żony, dzieci, innych gości przy stole; można dodać także to, za co uwielbiamy Boga i go wysławiamy).
2. czytanie (Hbr 2,9-11)
Widzimy Jezusa, który mało od aniołów był pomniejszony, chwałą i czcią ukoronowanego za cierpienia śmierci, iż z łaski Bożej za wszystkich zaznał śmierci. Przystało bowiem Temu, dla którego wszystko i przez którego wszystko, który wielu synów do chwały doprowadza, aby przewodnika ich zbawienia udoskonalił przez cierpienie. Tak bowiem Ten, który uświęca, jak ci, którzy mają być uświęceni, z jednego /są/ wszyscy. Z tej to przyczyny nie wstydzi się nazywać ich braćmi swymi.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Czy zaznanie śmierci naprawdę jest „łaską Bożą”?
- Czy cierpienie rzeczywiście udoskonala? Czy Jezusa ono udoskonaliło?
- Nie można znaleźć lepszego sposobu na udoskonalanie? Skoro Bóg jest Panem wszystkiego, to może wybrać też coś innego na doprowadzenie do chwały?…
- Co mamy „jednego” z Jezusem? Co mamy „wspólnego”
- Czy jest naszym Panem, czy „bratem”? Dlaczego w tym liście mówi się o Jezusie jako „bracie”? Co znaczyło wtedy „być bratem”?
ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI
Możemy przypomnieć sobie różne trudne sytuacje z życia codziennego, które w sumie przyniosły jakieś dobre owoce, pochwalić dzieci za coś, co dzielnie zniosły, nie bały się tak bardzo i były dzielne… Generalnie refleksja idzie w stronę taką – idziemy drogą Pana Jezusa, Jego śladami będą także trudne chwile, zamiast je omijać – lepiej podjąć i się czegoś nauczyć. Czy to dorosły, czy dziecko.
Ewangelia (Mk 10,2-16)
Faryzeusze przystąpili do Jezusa i chcąc Go wystawić na próbę, pytali Go, czy wolno mężowi oddalić żonę. Odpowiadając zapytał ich: Co wam nakazał Mojżesz? Oni rzekli: Mojżesz pozwolił napisać list rozwodowy i oddalić. Wówczas Jezus rzekł do nich: Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych napisał wam to przykazanie. Lecz na początku stworzenia Bóg stworzył ich jako mężczyznę i kobietę: dlatego opuści człowiek ojca swego i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, tego człowiek niech nie rozdziela! W domu uczniowie raz jeszcze pytali Go o to. Powiedział im: Kto oddala żonę swoją, a bierze inną, popełnia cudzołóstwo względem niej. I jeśli żona opuści swego męża, a wyjdzie za innego, popełnia cudzołóstwo. Przynosili Mu również dzieci, żeby ich dotknął; lecz uczniowie szorstko zabraniali im tego. A Jezus, widząc to, oburzył się i rzekł do nich: Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im; do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego. I biorąc je w objęcia, kładł na nie ręce i błogosławił je.
PYTANIA DO ROZMOWY Z NASTOLATKIEM
- Dlaczego faryzeusze wystawiali Pana Jezusa na próbę? Co właściwie chcieli osiągnąć w ten sposób?
- Na czym polegała zatwardziałość serce, która przekonała Mojżesza do listu rozwodowego?
- Czy dzisiaj takie listy by się może nam przydały?
- W jaki sposób człowiek może rozdzielić to, co Bóg złączył? Czy człowiek ma taką moc?
- Na czym polega cudzołóstwo? Czy tylko na związaniu się z inną osobą, czy także na czymś innym?
- Gdzie jest granica między wiernością, a niewiernością małżonkowi?
- Co miało znaczyć dotykanie dzieci przez Jezusa? Skąd taka szorsta reakcja uczniów?
- Dlaczego do dzieci należy królestwo niebieskie?
- Jak dziecko przyjmuje królestwo Boże? Dlaczego właśnie mamy je przyjmować jak dziecko?
- Czy nie można przyjąć królestwa Bożego jak dorosły?
- Co to jest królestwo Boże?
ZADANIE DLA RODZICÓW I DZIECI
Pobłogosławić dzieci przed snem – znak krzyża na czole dziecka; gest ten warto powtarzać codziennie; jako dziedzice królestwa Bożego możemy zrobić sobie wspaniałe korony i nosić je w domu – piękne i kolorowe, pełne Bożej radości…