Kochać to nie zawsze znaczy…

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: miłość

1. Co znaczy, co nie znaczy?…

WSTĘP

Dzisiaj trudno jest odpowiedzieć na pytanie – co znaczy kochać? Zbyt wiele chyba się go używa i w zbyt wielu różnych znaczeniach i sytuacjach… Posłuchajmy teraz piosenki zespołu De Mono „Kochać to nie zawsze znaczy to samo…”

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Metoda – praca z tekstem piosenki. Zadanie jest następujące: uzupełniamy tabelkę naszymi wypowiedziami. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy dzisiaj rzeczywiście każdy rozumie kochanie inaczej?
  2. Czy już zawsze rozumienie słowa „kochać” będzie związane ze sowami „to zależy”?
  3. Czy miłość ma jakieś granice, czy raczej jest bezgraniczna?
  4. Kiedy ludzie mogą być od siebie daleko? Czy będą tuz obok także można być daleko?
  5. Czego można żałować w miłości?
  6. Spadanie w miłości bardzo boli? Można się po nim podnieść?
  7. Czy w miłości można kogoś zranić?
  8. Kochać jest łatwo, czy trudno? Być razem jest łatwo czy trudno?

PUENTA

Wers. 1
Dlaczego „kochać to nie znaczy zawsze to samo”?

Wers 2
Jak rozumiecie pojęcie miłości lekkiej i  miłości bez granic?

Wers 3, 4
Jak to się dzieje, że zakochujemy się w danej osobie, kiedy wkoło są tysiące innych, nieznanych nam osób?
Co to znaczy „kochać, aby wszędzie i zawsze być razem”?
Kiedy możemy powiedzieć, że wynika  to z altruizmu, a kiedy z egoizmu?
Co to znaczy sami ze sobą i sami we dwoje (w miłości potrzebna jest przestrzeń)

Wers 6,8
W czym inna jest miłość na odległość od miłości nie na odległość?
Jaka powinna być miłość, aby przetrwała próbę odległości?

Wers 7
Co jest niebezpieczne w kochaniu? (egoizm)
Dlaczego? (bo zaślepia, każe szukać kogoś idealnego, skrojonego według naszych potrzeb)

Wers 11
Czy w poszukiwaniu miłości potrzebny jest realizm? Na ile w poszukiwaniu miłości warto kierować się realizmem?
Jakie znaczenie w miłości ma pożądanie?
Jakie są granice pożądania? Po co te granice, czy są potrzebne. Do czego?

Wers 13
W jakich sytuacjach czujemy się zranieni w miłości?
Jak sobie z tym radzić?
Jaka nasza postawa może zaprzepaścić miłość? (skrajna nieufność) Dlaczego?
Na ile można zaufać drugiej osobie? Czy w miłości istnieje granica zaufania?

Wers 9
Jak skomentowalibyście zdanie: „miłość dotyka każdego”?
Jakie zatem widzicie rodzaje miłości? (matczyna, kobiety do mężczyzny, braterska, itp.)

Wers 13
Jaki jest według was warunek prawdziwej miłości?

Wers 14-15
Jakie widzicie trudności w kochaniu i w byciu razem? Czy miłość bez zranienia jest możliwa?
Jak można radzić sobie z tymi trudnościami? (Tak kochać, by złe rzeczy przyjmować i wspólnie je rozwiązywać; przezwyciężać zazdrość)

Wers 13-15
Co jest jeszcze ważne w miłości, aby była trwała, scementowana i wartościowa dla obu stron? (wierność)
Czym jest wierność.
W czym przejawia się trud bycia wiernym?

Wers 16
Jak myślicie, co jest najlepsze w miłości?
Zastanówmy się, co się dzieje, kiedy takie wyobrażenia wypływają z egoistycznych pragnień osoby?

2. Uzupełnienie

WSTĘP

Przypomnijmy sobie jeszcze inny tekst o miłości zaczerpnięty z Biblii (1 Kor 13,1-13).

Gdybym mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący. Gdybym też miał dar prorokowania i znał wszystkie tajemnice, i posiadał wszelką wiedzę, i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił, a miłości bym nie miał, byłbym niczym. I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją, a ciało wystawił na spalenie, lecz miłości bym nie miał, nic bym nie zyskał. Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest. Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą; nie dopuszcza się bezwstydu, nie szuka swego, nie unosi się gniewem, nie pamięta złego; nie cieszy się z niesprawiedliwości, lecz współweseli się z prawdą. Wszystko znosi, wszystkiemu wierzy, we wszystkim pokłada nadzieję, wszystko przetrzyma. Miłość nigdy nie ustaje, [nie jest] jak proroctwa, które się skończą, albo jak dar języków, który zniknie, lub jak wiedza, której zabraknie. Po części bowiem tylko poznajemy, po części prorokujemy. Gdy zaś przyjdzie to, co jest doskonałe, zniknie to, co jest tylko częściowe. Gdy byłem dzieckiem, mówiłem jak dziecko, czułem jak dziecko, myślałem jak dziecko. Kiedy zaś stałem się mężem, wyzbyłem się tego, co dziecięce. Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w twarz: Teraz poznaję po części, wtedy zaś poznam tak, jak i zostałem poznany. Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość – te trzy: z nich zaś największa jest miłość.

AKTYWIZACJA

Praca na forum. Metoda – dyskusja. Zadanie jest następujące: porównujemy tekst piosenki z tekstem biblijnym. Szukamy podobieństw i przeciwieństw w rozumieniu miłości. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Czy taka miłość jest dzisiaj możliwa, realna?
  2. Czy taka miłość ma dzisiaj rację bytu?
  3. Czy można się zawieść na takiej miłości?
  4. Jakie mogą być owoce takiej miłości?
  5. Czy Pan Bóg przeszkadza w miłości między ludźmi, czy pomaga?

PUENTA

Modlitwa o prawdziwą miłość.