Kościół nadziei
1. Kościół jutra
WSTĘP
Przywitaj wszystkich uczestników spotkania. Zapytaj o samopoczucie. Sprawdź, czy każdy ma dla siebie wygodne miejsce do siedzenia i czy z każdym będziesz miał kontakt wzrokowy.
Wprowadzając w tematykę spotkania powiedz: Przed Kościołem stoją coraz to nowe wyzwania. Kościół – wspólnota ludzi w przyszłości będzie musiał zmagać się ze złem, zgorszeniem, słabością zapewne w podobny sposób, jak dotychczas. Ale niemal pewne jest, że staną przed nim zadania, których wcześniej nie było. Jak w takim razie się do tego przygotować? Jak nie zrejterować?
I jeszcze ważniejsze pytanie – jak rozwijać się w przyszłości? Jak odpowiadać Bogu na coraz to nowe dary i łaski? Jednym zdaniem – jaki powinien być „Kościół jutra”?
AKTYWIZACJA
Podziel uczniów na kilkuosobowe grupy. Przedstaw zadanie do wykonania: Zadanie będzie następujące: wykonujemy projekt banneru informacyjnego do postawienia przy zjeździe z autostrady. Ma w przyszłości wskazywać drogę do świątyni, gdzie spotykają się „chrześcijanie jutra”. Jakie informacje umieścimy na bannerze? Co będzie widać już z daleka? Co zaintryguje kierowcę, że zjedzie i dołączy się do wspólnej modlitwy?
Określ czas na wykonanie ćwiczenia, rozdaj potrzebne materiały. Prezentacja na forum. Galeria bannerów. Czas na wymianę wrażeń, dostrzeżenie wkładu pracy uczestników, pytania o inspiracje oraz przekaz najważniejszych treści.
PUENTA
Podsumowując pierwszą cześć spotkania przekaż poniższe treści.
Serce moje napełnia się radością, gdy widzę was razem, drodzy młodzi przyjaciele ze Wschodu i Zachodu, z Północy i Południa, gdy widzę was zjednoczonych wiarą w Chrystusa, który jest „wczoraj i dziś, ten sam także na wieki” (Hbr 13,8).
Wy jesteście młodością Kościoła, który stoi wobec wezwania nowego millenium. Jesteście Kościołem jutra, Kościołem nadziei.
2. Młodość i kruchość
WSTĘP
Zapraszając do kolejnej części spotkania powiedz: Widzimy wielkie zaufanie Jana Pawła II do młodzieży. Widzimy wielkie nadzieje pokładane w niej i oczekiwania.
Ale z drugiej strony trzeba mieć tez świadomość, że młodość jest czasem błędów, niestałości decyzji, chwilowych wyborów i kryzysów. Wtedy chyba najbardziej widać, w jak kruchym naczyniu złożony jest ten bezcenny skarb wiary… Mówi o tym sam papież.
Młodzi ludzie promieniują wiarą. Z drugiej strony są świadomi, że „przechowują ten skarb w naczyniach glinianych”.
Jest to oczywiście nawiązanie do słów z 2 Listu św. Pawła Apostoła do Koryntian:
(5) Nie głosimy bowiem siebie samych, lecz Chrystusa Jezusa jako Pana, a nas – jako sługi wasze przez Jezusa. (6) Albowiem Bóg, Ten, który rozkazał ciemnościom, by zajaśniały światłem, zabłysnął w naszych sercach, by olśnić nas jasnością poznania chwały Bożej na obliczu Chrystusa. (7) Przechowujemy zaś ten skarb w naczyniach glinianych, aby z Boga była owa przeogromna moc, a nie z nas. (8) Zewsząd znosimy cierpienia, lecz nie poddajemy się zwątpieniu; żyjemy w niedostatku, lecz nie rozpaczamy; (9) znosimy prześladowania, lecz nie czujemy się osamotnieni, obalają nas na ziemię, lecz nie giniemy. (10) Nosimy nieustannie w ciele naszym konanie Jezusa, aby życie Jezusa objawiło się w naszym ciele.
AKTYWIZACJA
Praca możliwa do wykonania w kilku wariantach. Wariant 1 – prezentacja gotowych już „pojemników na wiarę” (praca wykonana w domu, w grupie, niezbędne jest wcześniej zlecenie wykonania pracy). Wariant 2 – praca w poprzednio utworzonych grupach – lepienie z masy solnej „pojemnika na wiarę” (czasochłonne, ale jest oczywiście do wykonania). Można także taki pojemnik narysować, zrobić ze starych gazet ( w zależności od umiejętności uczestników i warunków pracy).
W przypadku wykonywania pojemników określ czas na wykonanie zadania. Rozdaj potrzebne materiały. Dopilnuj też posprzątania terenu po zakończeniu pracy.
Prezentacja na forum. Czas na dyskusję na temat wykonanych prac. Warto także nawiązać do oczekiwań Papieża wobec młodzieży, szans na ich spelnienie, problemów, które stają przed młodymi ludźmi.
PUENTA
Podsumowując tę część spotkania przekaż poniższe treści.
Wasza obecność, drodzy młodzi przyjaciele z Europy Wschodniej, jest dziś niezmiernie ważna. Kościół powszechny potrzebuje waszego świadectwa chrześcijańskiego jako cennego skarbu: świadectwa, za które trzeba było często płacić wielką cenę cierpienia w wyobcowaniu, prześladowaniach, w wiezieniu, wielką cenę.
3. Odpowiedzialność za Europę
WSTĘP
Przechodząc do kolejnej części spotkania powiedz: Młodzi ludzie są jednak nie tylko nadzieją Kościoła. Są także nadzieją naszej Europy. Przyszłe pokolenia przejmą odpowiedzialność za nasz kontynent. W ich ręce odchodzący już ludzie przekażą decyzje i władzę. Z nadzieją, że młodzi ludzie potraktują tę władzę jako służbę wobec społeczeństwa…
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Przedstaw zadanie do wykonania: Zadaniem do wykonania będzie dyskusja w grupach i zebranie odpowiedzi na pytania: w jaki sposób przygotować się do przejęcia odpowiedzialności za Europę? Czy wystarczy tylko wykształcić elitę i jej powierzyć władzę? Na czym polega powszechna odpowiedzialność? Jak ja mogę się zaangażować w tę odpowiedzialność?
Określ czas na dyskusję oraz przedstawienie wniosków. Prezentacja na forum. Czas na wymianę poglądów i uzupełnienia na forum całej grupy.
PUENTA
Podsumowując kolejną część spotkania przekaż poniższe treści.
Na ciebie, droga młodzieży europejskiego Wschodu i Zachodu, stawia stary kontynent w budowaniu owego „wspólnego domu”, od którego oczekujemy przyszłości zbudowanej na solidarności i pokoju. Na was liczy Kościół […]. Dla dobra przyszłych pokoleń konieczne jest to, by nowa Europa oparła się na fundamencie tych wartości duchowych, które stanowią sam wewnętrzny rdzeń jej tradycji kulturalnej.