Miasto godne człowieka
Scenariusz jest przeznaczony na zajęcia z młodzieżą gimnazjalną lub ponadgimnazjalną. Czas trwania: 60-90 min. Pomoce dydaktyczne: papierowa taśma klejąca (lakiernicza), przybory do pisania i kolorowania – kredki, pisaki, farby, pędzle, pojemniki na wodę, duże arkusze szarego papieru, nożyczki, stare gazety, klej biurowy.
1. Mól i rdza
WSTĘP
Przywitaj wszystkich uczestników spotkania. Sprawdź raz jeszcze, czy masz pod ręką potrzebne materiały, czy każdy ma wygodne miejsce do siedzenia, czy jest możliwe przeprowadzenie pracy w grupach.
Wprowadzając w spotkanie przypomnij przypowieść Pana Jezusa o molu i rdzy i gromadzeniu sobie skarbów w niebie. Możesz poprosić kogoś o jej przeczytanie.
Mt 6,19-21: Nie gromadźcie sobie skarbów na ziemi, gdzie mól i rdza niszczą i gdzie złodzieje włamują się i kradną. Gromadźcie sobie skarby w niebie, gdzie ani mól, ani rdza nie niszczą i gdzie złodzieje nie włamują się i nie kradną. Bo gdzie jest twój skarb, tam będzie i serce twoje.
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna na forum grupy. wyjaśnij pierwsze zadanie do wykonania: Za chwilę każdy weźmie kawałek taśmy papierowej klejącej oraz kartkę i przyklei ją… innej osobie na plecach. Każdy powinien mieć na plecach przyklejoną kartkę oraz coś do pisania. Zadanie jest następujące: w nawiązaniu do przypowieści Pana Jezusa wpisujemy sobie nawzajem na tych kartkach odpowiedź na pytanie: czy rzeczywiście najlepiej jest odwrócić się plecami do świata?
Wyjaśnij, że nie chodzi tylko o wpisanie TAK lub NIE. Chodzi przede wszystkim o odpowiedź na pytanie: dlaczego TAK lub NIE? Można także odnosić się do tego, co napisali poprzednicy, ale bez krytykowania i z zachowaniem wszelkich zasad dialogu i kultury.
Określ czas na wykonanie ćwiczenia. Pozwól na chwilę hałasu i emocji przy wpisywaniu się na kartki. Można zastąpić zwykły papier bardziej sztywnym kartonikiem, aby wpisywanie wypowiedzi nie sprawiało trudności. Na wyraźny znak prowadzącego grupa ucisza się, odczepiamy swoje kartki. Czas na zapoznanie się z wpisami i wymianę poglądów i wrażeń na forum ogólnym.
PUENTA
Zamykając pierwszą część spotkania przekaż poniższe treści:
EE, 97. Czynna miłość włącza nas w pracę nad przyspieszeniem nadejścia Królestwa. Tym samym przyczynia się do promowania autentycznych wartości, które stoją u podstaw cywilizacji godnej człowieka. Jak bowiem przypomina II Sobór Watykański, „podążając do królestwa niebieskiego, chrześcijanie powinni szukać i dążyć do tego, co w górze; nie zmniejsza się jednak przez to, lecz raczej wzrasta, znaczenie zadania ich współpracy ze wszystkimi ludźmi i wznoszenia budowli świata w bardziej ludzki sposób”. Oczekiwanie nowego nieba i nowej ziemi bynajmniej nie oddala od historii, ale wzmaga troskę o obecną rzeczywistość, gdzie już od teraz rośnie nowość będąca zalążkiem i zapowiedzią świata, który nadejdzie.
2. Miasto godne człowieka
WSTĘP
Wprowadzając w dalszy ciąg spotkania przedstaw poniższe treści.
EE, 97: Ożywiani tą pewnością wiary, włączajmy się w budowanie miasta godnego człowieka. Chociaż nie jest możliwe zbudowanie w historii doskonałego porządku społecznego, wiemy jednak, że każdemu szczeremu wysiłkowi, podejmowanemu w budowie lepszego świata, towarzyszy Boże błogosławieństwo, i że wszelkie ziarno sprawiedliwości i miłości zasiane w czasie obecnym kwitnie w wieczności.
AKTYWIZACJA
Podziel uczestników na kilkuosobowe grupy. Następnie wyjaśnij zadanie: Zadanie do wykonania jest następujące: wchodzimy w rolę planistów terenów miejskich. Możemy wymyślić, wymarzyć, zaplanować miasto. Mamy tylko jeden warunek: musi być „miastem godnym człowieka”.
Określ czas na wykonanie ćwiczenia. Rozdaj potrzebne materiały. Zachęć do twórczości, ale i próby zdefiniowania wymogu dotyczącego miasta. Jego plan lub pomysł na „miasto godne człowieka” ma mówić o swojej treści sam za siebie.
Prezentacja na forum. Czas na dyskusję, pytania i dzielenie się wrażeniami.
PUENTA
Puentując drugą część spotkania przekaż poniższe treści.
EE, 98. Gdy chodzi o budowanie miasta godnego człowieka, rolę inspirującą przyznać należy nauce społecznej Kościoła. Przez nią bowiem Kościół stawia przed kontynentem europejskim kwestię jakości moralnej jego cywilizacji. Bierze ona swój początek ze spotkania orędzia biblijnego z rozumem z jednej strony, a problemami i sytuacjami dotyczącymi życia człowieka i społeczeństwa z drugiej.
Dzięki proponowanemu zbiorowi zasad nauka ta przyczynia się do stworzenia trwałych podstaw życia społecznego na miarę człowieka, w sprawiedliwości, prawdzie, wolności i solidarności. Ukierunkowana na obronę i promocję godności osoby, będąc podstawą nie tylko życia gospodarczego i politycznego, ale również sprawiedliwości społecznej i pokoju, okazuje się ona zdolna podtrzymywać filary nośne przyszłości kontynentu.
W tej nauce znajdują się odniesienia pozwalające bronić struktury moralnej wolności, tak by zachować europejskie społeczeństwo i kulturę zarówno od totalitarnej utopii „sprawiedliwości bez wolności”, jak też od utopii „wolności bez prawdy”, której towarzyszy fałszywe pojęcie „tolerancji”, a obie są dla ludzkości zwiastunem błędów i okropności, czego smutne świadectwo daje najnowsza historia Europy.
3. Szczepy królestwa
WSTĘP
Zapraszając do ostatniej części spotkania przekaż poniższe treści.
EE, 99. Nauka społeczna Kościoła ze względu na jej ścisły związek z godnością osoby może być zrozumiała również dla tych, którzy nie należą do wspólnoty wierzących. Trzeba zatem pilnie zadbać o jej szerzenie i studia nad nią, by przezwyciężyć jej nieznajomość, również wśród chrześcijan. Wymaga tego nowa, tworząca się Europa, która potrzebuje ludzi wychowanych zgodnie z tymi wartościami, gotowych pracować nad urzeczywistnianiem dobra wspólnego.
AKTYWIZACJA
Praca w grupach. Metoda – drzewko i szczepki. Zadanie jest następujące: rysujemy drzewo, które będzie symbolem społeczeństwa i główne idee KNS jako szczepki. Co na nich może wyrosnąć? Jakie owoce? Co na to społeczeństwo?
PUENTA
Podsumowując ostatnią część spotkania przekaż poniższe treści.
EE, 99: W tym celu jest konieczna obecność świeckich chrześcijan, którzy, pełniąc różne odpowiedzialne funkcje w życiu społecznym, gospodarce, kulturze, służbie zdrowia, oświacie i polityce, postępowaliby tak, by móc zaszczepiać w nim wartości Królestwa.