Miłość chrześcijańska

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: miłość

1. Cymbał brzmiący, czyli chłam chłamów…

WSTĘP

Czy zdarzyło wam się kiedyś kupić kiepskie, podrabiane markowo buty, kasety, spodnie…  widzieć głupi film…  słuchać kretyńskiej muzyki?…

AKTYWIZACJA

Pytanie Co jest dla was najlepszym przykładem (synonimem) chłamu, tandety, badziewia?…

Uczniowie wypisują na kartce synonimy, przykłady czegoś naprawdę kiepskiego, klęski, porażki, beznadziejności… (przedmioty, sytuacje, wydarzenia np. buty Sofix, uciekający autobus, nie zapowiedziana kartkówka, zakochanie w JUST 5, turecki sweter z cekinami, dresy adidas z czterema paskami – w tym jeden gratis…)

Metoda – zbieranie pomysły na zasadzie „alternatywnych tytułów” – najpierw jak najwięcej przykładów, pomysłów.

Potem – wybór „chłamu chłamów” – największego „dołu” przez każdą grupę.

PUENTA

Zerem wielkim, badziewiem totalnym, szajsem, chłamem mogą być różne rzeczy… Także wasze życie…

2. Mój projekt na życie…

WSTĘP

Życie każdego z was może być jednym wielkim chłamem (tu można wstawić ich pomysły). Pytanie – jaki macie pomysł żeby tego uniknąć? co chcecie zrobić żeby nie stało się tandetą?

AKTYWIZACJA

Metoda – 5 z 25, inaczej „priorytety”. Zostają w grupach – ale pracują indywidualnie. Dajesz każdemu listę 22 potencjalnie ważnych rzeczywistości ułożonych w słupku Np. założyć rodzinę, sukces w pracy, stać się ekspertem w swoim zawodzie, wiele podróżować, mieć dużo kasy. Zostawiasz 3 miejsca wolne na ich pomysły.

Z tej listy każdy dla siebie ma wybrać jedną rzecz, najważniejszą – taka żeby jego życie nie było tandetą (może wariant: trzy wybory według ważności). Tego nie prezentują na forum – każdy dla siebie i to trzeba już wcześniej, na początku zapowiedzieć.

PUENTA

Św. Paweł miał jasno określony priorytet – pomysł – żeby jego życie nie było chłamem. Przeczytanie fragmentu Hymnu:

Gdybym mówił językami ludzi i aniołów,
a miłości bym nie miał,
stałbym się jak miedź brzęcząca albo cymbał brzmiący.
Gdybym też miał dar prorokowania i znał wszystkie tajemnice,
i posiadał wszelką wiedzę, i wszelką [możliwą] wiarę,
tak iżbym góry przenosił,
a miłości bym nie miał,
byłbym niczym.
I gdybym rozdał na jałmużnę całą majętność moją,
a ciało wystawił na spalenie,
lecz miłości bym nie miał,
nic bym nie zyskał.

Po twoim przeczytaniu prosisz, żeby przeczytali na forum ten fragment wstawiając – każda grupa – zamiast cymbału – swój synonim chłamu…

Najpierw odszukaliśmy własną receptę na to, by moje życie nie było chłamem, teraz konfrontujemy własne odpowiedzi z prawdą biblijną… Chodzi dokładnie o to samo, ale wyrażone innym językiem

3. Cechy miłości

WSTĘP

Czy jest jakaś recepta na to, by życie było udane? Czy jest sposób, by uniknąć porażki? Czyli – czy jest jakaś recepta na „antychłam”? Jest to Miłość. Stąd pytanie – czym jest miłość? jakie są jej istotne cechy?

AKTYWIZACJA

Uczniowie na kartkach z bloczku wypisują po 3 najważniejsze cechy miłości. Prezentacja metodą słoneczka. Powoli naklejasz na biały brystol z tekstem „miłość jest …..” kolorowe paski z cechami miłości wg Pawła – jeden pod drugim.

PUENTA

Cel: najpierw szukają cech miłości  a potem konfrontujesz ich z odpowiedzią biblijna.

4. Odniesienie osobiste

WSTĘP

Wyobraźmy sobie, że osiągnęliśmy to o czym mówi Paweł. Pytanie zatem powstaje – jaki mogę się stać?

AKTYWIZACJA

Uczniowie otrzymują kartkę z początkiem hymnu o miłości, dopisują resztę w swoim imieniu.

Metoda – modyfikacja tekstu i podróż w wyobraźni Każdy patrząc na kolorowy tekst hymnu o miłości na ścianie pisze indywidualnie tekst hymnu (fragment o cechach miłości) zamiast miłości wstawiając siebie np. „ja, Zbyszek jestem cierpliwy, łaskawy, nie szukam swego, nie unoszę się gniewem…

PUENTA

Możesz zadecydować – czy chcesz taki być? czy miłość postawisz na pierwszym miejscu…

jeśli tak – czeka Cię sporo pracy – ale możesz być pewny – że Bóg Ci pomoże – czeka na Ciebie dar Ducha św.

Jeśli nie – według Biblii – możesz być pewny, ze Twoje życie będzie tandetą i chłamem (tu można wstawić ich pomysły). Nawet jeśli twoja wiara będzie góry przenosić…