Misterium życia Jezusa Chrystusa

Grupa docelowa: Studenci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Browary wiary Jezus Chrystus, Misterium

1. Misteria

WSTĘP

KKK 512: Jeśli chodzi o życie Chrystusa, Symbol wiary mówi tylko o misteriach Wcielenia (poczęcie i narodzenie) i Paschy (męka, ukrzyżowanie, śmierć, pogrzeb, zstąpienie do piekieł, zmartwychwstanie, wniebowstąpienie). Nie mówi wprost o misteriach ukrytego i publicznego życia Jezusa…

Podzielmy się swoimi najbardziej ulubionymi historiami z życia Jezusa… może niektóre jakoś utkwiły w pamięci… jakoś szczególnie do mnie przemówiły…

AKTYWIZACJA

Praca indywidualna, potrzebne będzie coś do pisania i kartki z bloczku. Na nich wypisujemy pojedynczo wydarzenie i motyw – dlaczego jest mi to szczególnie bliskie? Prezentacja opowieści – można je przykleić na papierze (UWAGA – PRZYKLEJAMY KARTKI W KRĘGU, dwie kartki: Zmartwychwstanie i Boże Narodzenie prowadzący musi mieć w zapasie, gdyby uczestnicy ich nie wypisali. Oczywiście potrzebny jest wtedy większy arkusz papieru). Wypisane treści odczytujemy na forum. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. czas na dyskusję.

PUENTA

KKK 512: … ale artykuły wiary dotyczące Wcielenia i Paschy wyjaśniają całe ziemskie życie Chrystusa. Wszystko, „co Jezus czynił i czego nauczał od początku aż do dnia, w którym… został wzięty do nieba” (Dz 1,1-2), trzeba widzieć w świetle misteriów Bożego Narodzenia i Paschy.

2. Powiązania

WSTĘP

Skoro te dwie tajemnice naświetlają wszystkie inne misteria, poszukajmy zatem powiązań między wszystkimi tajemnicami.

AKTYWIZACJA

Na przygotowanym w poprzednim ćwiczeniu arkuszu kreślimy powiązania liniami i nazywamy relacje między wypisanymi przez nas wydarzeniami – co je łączy? jak nawzajem się naświetlają? jak wskazują na siebie? może wyjaśniają się nawzajem? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PUENTA

KKK 514: Ewangelie nie przekazują wielu informacji, które zaspokajałyby ludzką ciekawość dotyczącą Jezusa. Prawie nic nie zostało powiedziane o Jego życiu w Nazarecie, a nawet nie ma relacji o dużej części Jego życia publicznego. To, co znajduje się w Ewangeliach, zostało napisane, „abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc mieli życie w imię Jego” (J 20, 31).

Wypisaliśmy na naszych kartkach wydarzenia z życia Jezusa, które zapamiętaliśmy szczególnie mocno. One odgrywają w naszym życiu jakąś szczególną rolę. Są powiązane z wydarzeniami i misteriami Bożego Narodzenia i Paschy. Mają również wpływ na naszą wiarę.

Są jednak przede wszystkim znakiem wiary tych, którzy te wydarzenia zapamiętali i spisali.

KKK 515: Ewangelie zostały napisane przez ludzi należących do pierwszych wierzących17l, którzy chcieli podzielić się wiarą z innymi. Poznawszy przez wiarę, kim jest Jezus, mogli oni zobaczyć i ukazać innym ślady Jego misterium w całym Jego ziemskim życiu. Wszystko w życiu Jezusa, od pieluszek przy Jego narodzeniu aż po ocet podany podczas męki i płótna pozostałe w grobie po Jego zmartwychwstaniu, jest znakiem Jego misterium. Przez czyny, cuda i słowa zostało objawione, że „w Nim… mieszka cała Pełnia: Bóstwo na sposób ciała” (Kol 2, 9). Człowieczeństwo Jezusa ukazuje się w ten sposób jako „sakrament”, to znaczy znak i narzędzie Jego Bóstwa i zbawienia, które przynosi. To, co było widzialne w Jego ziemskim życiu, prowadzi do niewidzialnego misterium Jego synostwa Bożego i Jego odkupieńczego posłania.

3. Cechy wspólne

WSTĘP

Możemy w tym momencie stwierdzić, że w zasadzie całe życie Jezusa jest jednym wielkim misterium, w którym każde wydarzenie, każdy przedmiot, spotkanie, czynność, słowo nabiera nadzwyczajnej wartości.[1]

AKTYWIZACJA

Są zatem pewne wspólne cechy wszystkich misteriów życia Chrystusa. Przyjrzyjmy się wybranym przez nas wydarzeniom z życia Jezusa pod ich kątem. Praca w grupach. Grupa wybiera wydarzenie, szuka go w tekście Ewangelii, odczytuje i analizuje opowieść pod kątem trzech pytań:

  • W jaki sposób to wydarzenie jest Objawieniem Ojca?
  • Jakie miejsce zajmuje to wydarzenie w dziele Odkupienia?
  • Co mówi to wydarzenie o człowieku i jego pierwotnym powołaniu?

Czas na wykonanie zadania.

PUENTA

KKK 516: Całe życie Jezusa jest Objawieniem Ojca: Jego słowa i czyny, milczenie i cierpienia, sposób bycia i mówienia. Jezus może powiedzieć: „Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca” (J 14, 9), a Ojciec oznajmia: „To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie!” (Łk 9, 35). Ponieważ nasz Pan stał się człowiekiem, by wypełnić wolę Ojca, dlatego nawet najmniejsze szczegóły Jego misteriów ukazują „miłość Boga ku nam” (1 J 4, 9).

KKK 517: Całe życie Chrystusa jest misterium Odkupienia. Odkupienie przychodzi do nas przede wszystkim przez krew Krzyża, ale to misterium jest obecne w dziele całego życia Chrystusa; jest już w Jego Wcieleniu, przez które, stawszy się ubogim, ubogacił nas swoim ubóstwem; w Jego życiu ukrytym, w którym przez swoje poddanie naprawia nasze nieposłuszeństwo; w Jego słowie, przez które oczyszcza słuchaczy; w Jego uzdrowieniach i egzorcyzmach, przez które „On wziął na siebie nasze słabości i nosił nasze choroby” (Mt 8, 17); w Jego Zmartwychwstaniu, przez które nas usprawiedliwia.

KKK 518: Całe życie Chrystusa jest misterium „rekapitulacji” w Nim jako Głowie. Wszystko, co Jezus uczynił, powiedział i wycierpiał, miało na celu na nowo skierować człowieka do jego pierwotnego powołania: Kiedy Syn Boży przyjął ciało i stał się człowiekiem, dokonał w sobie nowego zjednoczenia długiej historii ludzkiej i dał nam zbawienie. To więc, co utraciliśmy w Adamie, czyli bycie na obraz i podobieństwo Boże, odzyskujemy w Jezusie Chrystusie. Dlatego właśnie Chrystus przeszedł przez wszystkie okresy życia, przywracając przez to wszystkim ludziom komunię z Bogiem.

4. Moja komunia z misteriami Chrystusa

WSTĘP

Podzieliliśmy się w czasie naszego spotkania naszymi najbardziej ulubionymi wydarzeniami z życia Chrystusa, powiązaliśmy je ze sobą, z wydarzeniami Bożego Narodzenia i Paschy. Wskazywaliśmy wspólne cechy wszystkich misteriów życia Chrystusa. Warto jeszcze raz powrócić do osobistego odniesienia do tych wydarzeń. W końcu Jezus żył, głosił, umarł i zmartwychwstał dla mnie.

AKTYWIZACJA

Praca indywidualna. Konieczne jest poczucie bezpieczeństwa oraz zapewnienie, że owoce tej pracy są tylko dla mnie. Zadanie jest następujące: na karteczce każdy pisze swoimi słowami dziękczynną modlitwę za to wszystko, co Jezus dla mnie uczynił… może za jakiś fakt z Jego życia… za jakiś fakt z mojego życia… w końcu wydarzenia, których dzisiaj Jezus dokonuje w Kościele także należą do misterium Jego życia, są jego wielkim owocem…

PUENTA

KKK 519: Całe bogactwo Chrystusa „jest przeznaczone dla każdego człowieka, ono jest dobrem każdego człowieka”. Chrystus nie żył dla siebie, ale dla nas, od chwili Wcielenia „dla nas ludzi i dla naszego zbawienia” aż do swojej śmierci „za nasze grzechy” (1 Kor 15, 3) i Zmartwychwstania „dla naszego usprawiedliwienia” (Rz 4, 25). Także teraz jeszcze jest On naszym „Rzecznikiem wobec Ojca” (1 J 2, 1), „bo zawsze żyje, aby się wstawiać” za nami (Hbr 7, 25). Ze wszystkim, co przeżył i wycierpiał za nas raz na zawsze, jest ciągle obecny „przed obliczem Boga”, „aby teraz wstawiać się za nami” (Hbr 9, 24).

KKK 520: Jezus w całym swoim życiu ukazuje się jako nasz wzór: jest „człowiekiem doskonałym”, który zaprasza nas, abyśmy się stali Jego uczniami i szli za Nim. Przez swoje uniżenie dał nam wzór do naśladowania, przez swoją modlitwę pociąga do modlitwy, przez swoje ubóstwo wzywa do dobrowolnego przyjęcia ogołocenia i prześladowań.

KKK 521: Wszystko, co Chrystus przeżył, czynił po to, abyśmy mogli przeżywać to w Nim i aby On przeżywał to w nas. „Przez Wcielenie swoje Syn Boży zjednoczył się jakoś z każdym człowiekiem”. Jesteśmy powołani do tego, by stawać się coraz bardziej jedno z Nim. Jako członkom swego Ciała daje On nam udział w tym, co przeżył w ludzkim ciele dla nas i jako nasz wzór: Powinniśmy przedłużać i dopełniać w sobie zbawcze dzieło Chrystusa; powinniśmy prosić Go często, aby doprowadził je do ostatecznego wypełnienia w nas i w całym Kościele… Tymczasem Syn Boży pragnie przekazać nam, jakby rozwijać i przedłużać swe misteria w nas i w całym swoim Kościele przy pomocy łask, których chce nam udzielić, oraz skutków, których dzięki tym misteriom pragnie w nas dokonać. W takim znaczeniu Chrystus pragnie dopełnić w nas swoje misteria.

[1] Podobnie ujmuje to nawet tytuł rozdziału 1 w paragrafie trzecim, który jest zatytułowany: „Całe życie Chrystusa jest misterium”.