Obrzezanie konieczne czy nie?
HOMILIA 1
1. Św. Paweł otwarcie nauczał, że żydowskie obrzezanie nie ma żadnego znaczenia. A tutaj nagle Tymoteusza postanowił obrzezać „ze względu na Żydów”.
2. Czy to był z jego strony oportunizm? Czy to była chęć przypodobania się Żydom? Chciał w ten sposób uniknąć kłopotów lub wymówek ze strony chrześcijan żydowskiego pochodzenia?
3. Chodziło jednak o coś zupełnie innego – o wiarygodność głoszonej Ewangelii, o potwierdzenie tej wiarygodności.
4. Żydzi, którzy słuchali o Ewangelii, oczekiwali wierności Tradycji ojców. Treścią tej Tradycji były obietnice mesjańskie, nadzieje i żywe oczekiwanie na Mesjasza. Jeżeli zatem one spełniły się w Jezusie Chrystusie, to ich głosiciele powinni być wierni Tradycji przodków. Krótko mówiąc: wiarygodność i konsekwencja.
5. Te cechy są też wyzwaniem na dzisiejsze czasy. Dzięki nim nie będziemy własnością tego świata, lecz sługami Jezusa Chrystusa.
Radonie, 21 maja 2022, Dz 16,1-10; Ps 100; J 15,18-21
HOMILIA 2
1. Świat w Janowej Ewangelii to ludzie przeciwni Jezusowi, Kościołowi, Ewangelii. Odrzucili Chrystusa, sprzeciwiają się Jego nauce.
2. Jeśli zobaczą uczniów Jezusa żyjących wg Ewangelii, wiernych, kochających Boga, pragnących zbawienia – zawsze znajdą sposób, aby im szkodzić.
3. Słusznie nie można lekceważyć tego zagrożenia. Na szczęście – całą pierwszą część swojej przemowy do uczniów w Wieczerniku, Jezus poświęcił miłości i jedności w ich gronie. Dopiero potem wskazał na zagrożenie.
4. „Pan jest dobry, Jego łaska trwa na wieki, a Jego wierność przez pokolenia”.
Radonie, 4 maja 2024, Dz 16,1-10; Ps 100; J 15,18-21