Krzew winny

Grupa docelowa: Dorośli Rodzaj nauki: Homilia Tagi: Dz 15, J 15, Ja jestem krzewem winnym, Jezus krzew winny, Krzew winny, Menein, Owoce, Ps 122

POCHODZENIE I ZNACZENIE FORMUŁY „JA JESTEM WINNYM KRZEWEM”

HOMILIA 1

1. Owocować i być uczniem to dwa zadania na całe życie:

  • drzewo i pole wydają plony i owoce – potem odpoczywają – my tez mamy chwile wyjątkowo owocne, ale i szare i banalne także są potrzebne,
  • postawa ucznia – chcę się rozwijać i poznawać Boga.

2. Bierzmy przykład z Maryi!

Gidle, 22 maja 2019, Dz 15,1-6; Ps 122; J 15,1-8

HOMILIA 2

1. Pytanie uczniów skierowane do Jezusa nad Jordanem: „Gdzie mieszkasz?” oraz dzisiejszy fragment Ewangelii o krzewie winnym łączy jedno słowo greckie: „menein” – mieszkać, trwać, przebywać.

2. Jest to tzw. „słowo programowe” u św. Jana, pada w Ewangelii Janowej wiele razy i ma pokazać relację Jezusa do uczniów, a także do Ojca i Dycha Świętego.

3. Przesłanie jest proste: mamy trwać w Jezusie, czerpać z Niego więzią miłości i owocować.

Radonie, 10 maja 2023, Dz 15,1-6; Ps 122; J 15,1-8.

HOMILIA 3

1. We fragmencie Ewangelii powtarza się słowo „trwajcie” – gr. meinate.

2. Oznacza ono jednak coś więcej niż taki moralny wysiłek, typu ja postanawiam teraz trwać w Bogu. Ale…

3. Meinate oznacza „przebywanie w…”, „zamieszkanie w…” Chodzi o bardziej prostą, głęboką więź z Jezusem, słuchanie się nawzajem…

4. Maryjo, ucz nas wciąż tego!

Gidle, 23 lipca 2019, J 15,1-8

HOMILIA 4

1. Modlimy się, polecamy Bogu różne intencje. Czasem ktoś z wdzięcznością mówi: dzięki twojej modlitwie nic się nie stało złego, albo – coś się zmieniło…

2. I dziękujemy Bogu za to, że posłużył się nami jako prostymi gałązkami, aby na nich rozwiesić, aby dzięki nim wydać owoce swojej wielkiej dobroci!

Zakopane Karmel, 13 października 2020, 2 Kor 4, 7-15; Ps 89; J 15, 1-8

HOMILIA 5

1. Bolesne są słowa Jezusa, gdy chce umyć nogi Apostołom w Wieczerniku. Piotr energicznie woła, że nie tylko stopy, ale i ręce, i głowę! Wtedy właśnie Jezus mówi: „Wy jesteście czyści, ale nie wszyscy…” Chodzi oczywiście o zdrajcę. Ale gdy on wychodzi, wtedy Jezus może powiedzieć: „Wy już jesteście czyści dzięki słowom, które wypowiedziałem do was”.

2. Wiemy, że to oczyszczenie za chwilę zmieni się w ucieczkę…. Dlatego uczniowie potrzebują mocy, która nie będzie tylko z nich, nie będzie tylko ludzka. Potrzebują trwania w mocy Chrystusa, potrzebują ognia Ducha Świętego.

3. Nie w tym celu, aby swoją czystością się cieszyć, ale aby Bogu oddać chwałę i Jemu samemu owoc przynieść.

Radonie, 1 maja 2024, Dz 15,1-6; Ps 122; J 15,1-8

HOMILIA 6

1. Gdzie nie spojrzeć, tam przykazania. Dziesięciu przykazań uczymy się od dziecka, „zdajemy” przed I Komunią św., bierzmowaniem. Potem zapominamy, albo dojrzewają i dorasta ich rozumienie wraz z nami. Są jeszcze kościelne.

2. Nawet Jezus rozmawia z uczniami w Wieczerniku i mówi jasno: zachowuję przykazania Ojca mojego. I wzywa do trwania w miłości na wzór Jego wierności tym przykazaniom.

3. Aby zrozumieć sens tego wezwania, trzeba przypomnieć sobie naszych… szkolnych wychowawców. Prowadzili nas przez kilka lat, przekazywali następcom. Wiele możemy im zawdzięczać. Chcieli jak najlepiej, ale to my sami musimy przeżyć nasze osobiste życie.

4. Przykazania to taki wychowawca, mentor, opiekun… Celem tego wychowania i kształtowania jest pokazać, że warto żyć w miłości i wolności.

Radonie, 2 maja 2024, Dz 15,1-6; Ps 122; J 15,1-8