Patronki Europy
1. Patron
WSTĘP
Mam wrażenie, że każda grupa społeczna czy zawodowa ma dzisiaj swojego patrona. Wzywamy naszych świętych opiekunów w różnych sytuacjach życiowych. Wzywamy w modlitwie prywatnej, wspólnej, w liturgii, organizujemy procesje, obchody, śpiewamy litanie… Warto jednak postawić pytanie: kim właściwie jest święty patron?
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Formularz – humor.[1] Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na w/w pytanie. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PUENTA
Kościół niebiański
Istotą nieba jest wspólnota zbawionych w komunii „życia i miłości”.[2] Jest to jednocześnie stan pełni wszystkiego, pełni życia. Jako pojęcie eschatologiczne oznacza wieczne zbawienie po śmierci lub „bycie z Chrystusem” (Flp i,23), wspólnotę z Nim.
Oznaką nieba jako wspólnoty świętych jest wzajemna więź, która wyklucza izolację. W niebie wypełnią się wszystkie oczekiwania Kościoła na ziemi. To jest Kościół w „chwale nieba”, gdzie osiąga swoje wypełnienie, cel swego pielgrzymowania.
Do Kościoła niebiańskiego należą wszyscy święci w niebie wraz z Matką Bożą, Maryją, i aniołami. Wstawiennictwo świętych utwierdza „Kościół świętości” przez zasługi, które zdobyli oni na ziemi. Sobór Watykański II przypomina, że istnieje „braterska troska” o nas. To jest patronat wszystkich zbawionych nad ich braćmi pielgrzymującymi do wieczności.
Kult świętych to wyraz aktywnej więzi nieba z ziemią. Skuteczne staje się zatem wstawiennictwo świętych za nami.
„Obcowanie świętych”
Wzajemnie udzielanie się dóbr duchowych realizuje się przez modlitwę, sakramenty (szczególnie Eucharystię), odpusty. Modlitwa to problem wymiany darów między ziemią a niebem oraz czyśćcem. Kościół zmaga się w walce o świętość, korzystając z zasług wszystkich.
Modlitwa człowieka jest wyrażeniem uznania Boga i Jego wszechmocy, wielkości i sprawiedliwości. Wzmacnia nas w walce ze złem i doprowadza do dobrego. Modlitwa wstawiennicza świętych jest w łączności z prawem miłości bliźniego. Dlatego czujemy się zobowiązani do modlitwy za wszystkich ludzi. Przykładem modlitwy wstawienniczej jest modlitwa powszechna we Mszy św. (od czasów św. Piotra Kanizjusza). Modlitwa wstawiennicza jest wyrazem komunii świętych.
Szczytem życia chrześcijańskiego i centrum życia Kościoła jest Eucharystia. Eucharystia uobecnia przymierze Chrystusa z Kościołem, które zostało przypieczętowane Jego śmiercią na krzyżu. Ze względu na te zasługi Pana Jego ofiara krzyżowa — Msza św. ma ogromną wartość dla żywych i zmarłych. Pan Jezus swoje zasługi z bezkrwawej Ofiary przenosi na zadośćuczynienie w czyśćcu.
Odpusty ofiaruje się ze względu na zasługi Chrystusa, Matki Najświętszej i świętych. Konieczne są warunki do spełnienia. Najważniejszy jest stan łaski uświęcającej i wola trwania w łasce, w bezgrzeszności. To jest istota odpustów, dająca moc zasługującą dla zadośćuczynienia cierpiących w czyśćcu.
Obcowanie świętych to wzajemna wymiana darów duchowych między niebem, czyśćcem a ziemią. Święci są nie tylko wzorami człowieczeństwa, ale i życia chrześcijańskiego.
2. Patronowie Europy
WSTĘP
Dla podkreślenia szczególnej roli, jaką zakony oparte na Regule św. Benedykta odegrały w łączeniu tradycji Wschodu i Zachodu, a także cywilizowania i kształtowania oblicza naszego kontynentu papież Paweł VI listem apostolskim Pacis nuntius z 24 października 1964 r. ogłosił św. Benedykta patronem Europy.
Jan Paweł II listem apostolskim Egregiae virtutis z 31 grudnia 1980 roku ogłosił świętych Braci z Sołunia (słowiańska nazwa Tessalonik) współpatronami Europy wraz ze św. Benedyktem. Natomiast w 1985 roku, w 1100. rocznicę śmierci Metodego, wydał encyklikę Slavorum Apostoli (Apostołowie Słowian).
Papież pisze w niej o wielkiej pracy, jaką święci bracia musieli włożyć, by językiem i pojęciami zrozumiałymi dla odbiorców przybliżyć ludom słowiańskim Ewangelię. Cyryl i Metody przeszczepili nie tylko wiarę chrześcijańską, ale także kulturę starożytnej Grecji, kontynuowanej przez Bizancjum. „Cyryl i Metody stanowią jakby ogniwo łączące, jakby pomost pomiędzy nurtem tradycji wschodniej i zachodniej, która łączy się razem w jedną wielką tradycją Kościoła powszechnego – stwierdza Jan Paweł II. – (…) Realizując własny charyzmat Cyryl i Metody wnieśli decydujący wkład w budowę Europy nie tylko jako wspólnoty wiary chrześcijańskiej, ale także jako organizmu państwowego i kulturowego”.[3]
„Europa została już oddana pod opiekę trzech wielkich świętych: Benedykla z Nursji, ojza zachodniego monastycyzmu, oraz braci Cyryla i Metodego, Apostołów Słowian.
U boku tych wybitnych świadków Chrystusa pragnąłem postawić trzy postaci kobiece, także po to, aby podkreslić doniosłą rolę, jaką kobiety odegrały i nadal odgrywają w kościelnych i cywilnych dziejach kontynentu aż po nasze czasy”.[4]
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Metoda – sztandary i transparenty.[5] Zadanie jest następujące: poszukujemy odpowiedzi na pytanie: jaką „doniosłą rolę” kobiety odegrały i nadal odgrywają w kościelnych i cywilnych dziejach kontynentu aż po nasze czasy? Odpowiedź na to pytanie umieszczamy w formie haseł na transparentach niewielkiej wielkości własnoręcznie przygotowanych. Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.
PUENTA
„Każda z nich [patronek Europy] to podziwu godny przykład syntezy kontemplacji i działania. Ich życie i dzieła świadczą bardzo wymownie o mocy Chrystusa zmartwychwstałego, żyjącego wswoim Kościele: o mocy wielkodusznej miłości Boga do człowieka, mocy autentycznej odnowy moralnej i społecznej.
Nowe Patronki, niezwykle bogate w dary nadprzyrodzone i ludzkie, mogą być źródłem inspiracji dla chrześcijan i Wspólnot kościelnych wszystkich wyznań, jak również dla obywateli i państw Europy, szczerze poszukujących prawdy i wspólnego dobra”.[6]
3. Patronki
WSTĘP
Zapoznajmy się zatem z patronkami Europy, aby zdać sobie sprawę, na ile mogą być dla Europy źródłem inspiracji.
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Praca z tekstem – życiorysem patronek. Zadanie jest następujące: zapoznajemy się z życiorysami oraz poszukujemy odpowiedzi na pytanie: w czym mogą być pomocne dla dzisiejszej Europy? Dyskusja na forum.
PUENTA
Konkretny powód, dla którego wybrałem te właśnie postaci, kryje się w samym ich życiu. Ich świętość bowiem urzeczywistniła się w określonych kontekstach historycznych i geograficznych, które sprawiają, że są to postaci szczególnie ważne dla kontynentu europejskiego.[7]
4. Marzenia o zmianie
WSTĘP
Kobieta lubi się zmieniać. Kupuje nowe ciuchy, przedmioty do domu, zmienia fryzurę. Wyobraża sobie, jak to będzie w przyszłości… Spróbujmy wczuć się w sytuację Kobiety – Europy i razem z nią trochę pomarzyć…
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Formularz- sztych.[8] Zadanie jest następujące: odpowiadamy pisemnie na pytanie: jaka może być Europa za 10-15 lat? Czym może się charakteryzować?
PUENTA
Wspólna modlitwa w intencji naszego kontynentu.
[1] Źródło rysunku: POLITYKA nr 15 (2293), 14 kwietnia 2001, s.81.
[2] http://www.opoka.org.pl/biblioteka/T/TD/communio_sanctorum.html
[3] Źródło: http://www.europa.e.kai.pl/
[4] Jan Paweł II, Homilia na rozpoczęcie Synodu Biskupów poświęconego Europie, Rzym, 14.10.199, w: Europa jutra. Jana Pawła II wizja Europy, Wydawnictwo M, Kraków 2000, s.123.
[5] Niezbędne materiały: paski papieru, patyczki do szaszłyków oraz mocny klej szybkoschnący.
[6] Jan Paweł II, Homilia na rozpoczęcie Synodu Biskupów…, dz. cyt., s.122.
[7] LIST APOSTOLSKI Jana Pawła II ogłaszający św. Brygidę Szwedzką, św. Katarzynę ze Sieny i św. Teresę Benedyktę od Krzyża Współpatronkami Europy (1 października 1999), źródło: http://www.europa.e.kai.pl/
[8] Wykorzystałem tutaj sztych Sebastiana Muenstera „Pani Europa”, źródło: Europa na co dzień. Pakiet edukacyjny, foliogram nr 2.