Prawomocni chrześcijanie

Grupa docelowa: Dzieci Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Chrześcijanie, Źródła chrześcijańskie

Pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie: Pismo święte, prezentacja Power-point, teksty z informacjami o sakramencie dojrzałości, świeca.
Nazwy stosowanych metod: analiza tekstu, rozmowa kierowana, krótki wykład, praca z formularzem, plakat.
 Zastosowane pomoce: Pismo święte, podręcznik ucznia, zdjęcia – PowerPoint, kartki z tekstem, filmik.
Cel ogólny: Ukazanie wartości sakramentu bierzmowania jako rozwijania łaski chrztu świętego .
 Cele szczegółowe: dydaktyczny: Uczeń wie, że sakrament bierzmowania czyni człowieka dojrzałym chrześcijaninem. Wychowawczy: Uczeń rozumie, że sakrament bierzmowania czyni człowieka prawomocnym chrześcijaninem, ponieważ otrzymuje pełnie darów Ducha Świętego. operacyjny: Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego sakrament bierzmowania był tak ważny dla Apostołów i jest ważny dla nas dzisiaj.

Elementy wstępne katechezy: powitanie uczniów katechizowanych, przedstawienie się, komenda do wyciszenia, komentarz do modlitwy (Stanąć w obecności Pana), intencja modlitwy, modlitwa, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej.
 Powitanie i modlitwa wstępna:
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Następnie czekam na odpowiedź: Na wieki wieków Amen! Krótko przedstawiam się: Mam na imię … i jestem …. Mam dzisiaj przyjemność przeprowadzić z wami katechezę. Kochani: za chwilę będziemy zaprosimy do naszej klasy Jezusa Chrystusa, aby był z nami podczas tej lekcji i przez całe nasze życie.

Komentarz – stanąć w obecności Pana: Syn Boży, Jezus Chrystus jest teraz obecny wśród nas. Wszyscy jesteśmy dla Niego bardzo ważni. On przychodzi, aby dzisiaj do nas przemawiać, aby zamieszkać w naszych sercach, aby nam pokazać jak mamy żyć.

Intencja modlitwy: Uczyńmy teraz znak Krzyża świętego i pomódlmy się o światło Ducha Świętego. Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły…

Sprawdzenie obecności i pracy domowej: Poprzez wyczytywanie imion w kolejności zapisanej w dzienniku. Gdy kogoś nie ma mogę zapytać dlaczego ta osoba jest nieobecna. Zapowiedź sprawdzenia: Moi drodzy za chwilę sprawdzę listę obecności. Mieliście również zadaną pracę domową, chciałbym teraz sprawdzić owoce waszej pracy.

Minuta miłosierdzia: Dla tych wszystkich, którzy nie odrobili pracy domowej ogłaszam minutę miłosierdzia. Proszę, aby te osoby, które wyczytam z dziennika  w postawie szczerości poinformowały mnie o tym, a nie będzie dla nich skutków w postaci negatywnych ocen. Dwie osoby, które wyczytam przeczytają nam wszystkim treść swojej pracy domowej.

Zainteresowanie: Pokazuje im pierwszy slajd i pytam co za scena umieszczona jest na obrazie (Zesłanie Ducha Świętego), później pokazuje drugi slajd i pytam co widzą na kolejnym slajdzie(Oleje Święte). Pytam uczniów: Jak myślicie na podstawie obejrzanych obrazów o jakim z siedmiu sakramentów będziemy dzisiaj mówić. Uczniowie powinni odpowiedzieć, że chodzi o sakrament bierzmowania .  Po odpowiedzi włączam trzeci slajd(Biskup udzielający sakramentu bierzmowania)

Podanie nowego tematu: Prawomocni chrześcijanie

Podanie nowego materiału i nowe wiadomości: 

Po zapisaniu nowego tematu przez uczniów. Wybieram jedną osobę by przeczytał pierwszy punkt z podręcznika (Opowieść o Agnieszce, która przygotowywała się do bierzmowania). Po czym zadaje 2 pytania. Pierwsze: Kto pomagał Agnieszce zrozumieć powagę sakramentu bierzmowania?. Drugie pytanie: Co na temat tego sakramentu wyczytała Agnieszka ze słów kardynała Godfrieda Danneelsa?

Po udzielonych odpowiedziach pokazuje slajd z tekstem – J 16, 7.12-13. Proszę o odczytanie chętnego ucznia po czym krótko komentuje przypominając o obietnicy Chrystusa danej Apostołom, że ześle im Ducha Pocieszyciela. Mówię uczniom, że zesłanie Ducha Świętego nazywa się także pięćdziesiątnicą gdyż Duch Święty zstąpił na Apostołów w 50-tym dniu po zmartwychwstaniu i mówi się o nim także jako o ,,pierwszym bierzmowaniu,,. Apostołowie sami obdarowani łaskami Ducha Świętego przekazywali Jego dary innym. Uczeń odczytuje fragment Pisma Świętego: Dz 8, 14-17.     Zadaje pytanie jakie dary otrzymali apostołowie? Uczniowie mówią o 7 darach Ducha Świętego. Pokazuje na slajdzie. Następnie wyjaśniam iż uczniowie mają za zadanie indywidualnie dokonać analizy tekstu a później wypisać na dołączonych formularzach skutki i zobowiązania  wynikające z sakramentu bierzmowania. Czas pracy to ok. 10 min. Po tym czasie nastąpi prezentacja wyników pracy. Na tablicy chętni uczniowie po zgłoszeniu się będą mogły wypisać owe skutki i zobowiązania. W razie potrzeby uzupełniam formularz. Uczniowie otrzymują tekst do analizy. Po uzupełnieniu pytam czy dzieci wiedzą jaki święty jest patronem obecnego roku(odpowiedź: Jan Maria Vianney) następne na slajdzie pojawia się postać Św. Jana Marii Vianney i wyświetlają się jego słowa o Duchu Świętym.

Cel wychowawczy: uczniowie uczą się wydobywać istotne treści z tekstu.

Treści z celu dydaktycznego, do których wraca się poprzez modlitwę w celu wychowawczym: Uczniowie posiadają wiedzę iż Duch Święty którego otrzymają w sakramencie bierzmowania uczyni ich dojrzałymi ludźmi, którzy staną się odpowiedzialnymi za swoje życie. Komentarz wprowadzający uczniów do modlitwy: Zapraszam teraz wszystkich na środek abyśmy wspólnie pomodlili się do Pana Jezusa.

Modlitwa śródlekcyjna: Zapalenie świecy, jednocześnie uczeń wypowiada słowa: „ Światło Chrystusa” , wszyscy odpowiadają „ Bogu niech będą dzięki”. Następnie moja modlitwa: Panie Jezu stajemy tutaj wierząc, że jesteś wśród nas obecny. Dałeś nam Ducha Świętego pocieszyciela dlatego chcemy Ci Panie teraz dziękować.

Uczniowie czytają wezwania dziękczynne, wszyscy odpowiadają „Dziękujemy Ci Panie”.
Dziękujemy Ci Panie za dar Ducha Świętego, który pozwala nam odkrywać Prawdę.  Dziękujemy Ci Panie.
Dziękujemy Ci Panie Jezu za chrzest święty przez który przyjąłeś nas do Kościoła Świętych.  Dziękujemy Ci Panie.
Dziękujemy Ci Panie za sakramenty święte które są pewną drogą do Nieba. Dziękujemy Ci Panie.
Dziękujemy Ci Panie za dar naszych rodziców, opiekunów, wychowawców, którzy wychowują nas do bycia wiary i miłości. Dziękujemy Ci Panie.
Dziękujemy Ci Panie za biskupów- współczesnych apostołów, którzy sami obdarowani łaskami Ducha Świętego przekazują Jego dary innym. Dziękujemy Ci Panie.

Prosimy Cię Panie Jezu o dobre przygotowanie do przyjęcia sakramentu bierzmowania.

Teraz przechodzę do modlitwy prośby: Panie Jezu, sami nie wiele możemy uczynić, dlatego zwracamy się do Ciebie o pomoc. Uczniowie odczytują prośby. Wszyscy odpowiadają „Prosimy Cię Panie”.
Prosimy Cię Panie by sakrament bierzmowania uczynił nas odpowiedzialnymi za swoje życie. Prosimy Cię Panie.
Prosimy Cie Panie Jezu o Twoją łaskę, dar, który pomoże nam wytrwać w wierności przy Tobie jedynej Prawdzie. Prosimy Cię Panie.
Prosimy Cię Panie Jezu, abyśmy potrafili pomagać ludziom chorym, cierpiącym, potrzebującym i w nich wiedzieli Ciebie. Prosimy Cię Panie.
Prosimy Cię Panie Jezu aby siedem darów Ducha Świętego, które otrzymamy w sakramencie bierzmowania umocniły nas do mężnego wyznawania wiary. Prosimy Cię Panie.

Kończę modlitwę słowami: Złączmy to nasze dziękczynienie ,i nasze prośby w modlitwę, której nauczył nas Jezus Chrystus. Ojcze nasz… Po modlitwie proszę, aby wszyscy usiedli na swoich miejscach.

Podsumowanie:
Wyświetlam slajdy z pytaniami: Dlaczego sakrament bierzmowania był tak ważny dla Apostołów i jest ważny dla nas dzisiaj? Dlaczego sakrament bierzmowania czyni człowieka prawomocnym i dojrzałym chrześcijaninem? Czekam na odpowiedzi uczniów.

10.Treść notatki do zeszytu: Notatką do lekcji będzie wynik pracy uczniów, który będzie umieszczony na plakacie.

Praca domowa: Napisz korzystając z podręcznika, jaki związek mają sakrament chrztu i sakrament bierzmowania. Napisz kogo i dlaczego wybrałbyś (wybrałabyś) za patrona w sakramencie bierzmowania. Opisz krótko jego historie życia. Korzystając z portali katolickich napisz życiorys Św. Mikołaja.

Zakończenie- kolejność czynności: krótkie podziękowanie, słowa pożegnania i zachęty, komentarz do modlitwy, komenda do powstania, modlitwa, komenda do pakowaniu się (na dźwięk dzwonka można wyjść).

Komentarz na zakończenia katechezy: Bardzo dziękuję wszystkim za dzisiejsze spotkanie, uwagę i  skupienie podczas tej katechezy. Mam nadzieję, że treści, które dzisiaj poznaliśmy wspólnie na długo zostaną w naszej pamięci. A teraz wspólnie pomódlmy się na zakończenie katechezy, prosząc o potrzebne łaski dla nas.

 Modlitwy na koniec katechezy: Pragniemy, aby Duch Święty, którego otrzymamy, umocnił nas do mężnego wyznawania wiary i do postępowania według jej zasad.

Uwaga!!! Na koniec dla gdy wystarczy czasu chciałbym puścić filmik 4 minutowy o człowieku, który po 19 latach obudził się ze śpiączki. Może ten filmik nie jest ściśle związany z tematem ale po części pokazuje jednak wiarę i dojrzałość tej kobiety, która przez trud i modlitwę objawiała działanie Ducha Świętego.