Rozmowa o rozmawianiu
1. Dlaczego ludzie ze sobą rozmawiają?
WSTĘP
Człowiek rozmawia z człowiekiem, miliony słów, zdań, pełnych emocji, informacji, wrażeń, pytań… Rozmowa jest MOSTEM między dwojgiem ludzi.
AKTYWIZACJA
Musisz przygotować kartki dla uczniów oraz duży arkusz papieru z narysowanymi dwiema osobami i dymkiem między nimi – ale wlot ma być z dwóch stron, od tych postaci. Praca w grupach. Zadanie jest następujące: wypisujemy hasłami na kartkach z bloczku: dlaczego ludzie ze sobą rozmawiają? Kartki z hasłami wklejamy do wielkiego dymku, przyklejamy arkusz na tablicy, aby był widoczny.
PUENTA
Tak wiele ma do powiedzenia człowiek człowiekowi… słowom i gestom – mowie niewerbalnej – towarzyszy bardzo często mnóstwo emocji i przeżyć… spróbujmy im się przez chwilę przyjrzeć…
2. Przeżywanie rozmowy
WSTĘP
Każdy z nas na swój sposób podchodzi do rozmowy, w swój sposób odbiera słowa drugiego człowieka… przyjrzyjmy się teraz naszemu przeżywaniu.
AKTYWIZACJA
Praca indywidualna. Formularz z pytaniami. Zapewnij o bezpieczeństwie, nikt nie będzie zabierał kartek, trzeba je zabrać ze sobą do domu, tam przyjrzeć się im raz jeszcze.
PUENTA
Tak wiele ma do powiedzenia człowiek człowiekowi… ale w “Małym Księciu” ktoś powiedział, że mowa jest źródłem nieporozumień… aby zatem do tych nieporozumień nie dochodziło, warto wystosować jakieś ZASADY prowadzenia rozmowy, aby była dialogiem, rzeczywiście zbliżała ludzi do siebie.
3. Zasady dialogu
WSTĘP
Przyczyny i cele rozmawiania między ludźmi mamy napisane na naszym plakacie – to wasza praca…
Aby moje słowa były dobrze zrozumiane, abym mógł przekazać treści w rozmowie drugiej osobie, aby nie było bałaganu w moich słowach, warto ustalić sobie pewne zasady rozmawiania, zasady dialogu.
AKTYWIZACJA
Zrobimy to na zasadzie negatywu – co trzeba zrobić, aby rozmowa się nie udała??? Praca w grupach. Formularz z błyskawicą,w którą wpisujemy sposoby “iskrzenia”, czyli zepsucia rozmowy między ludźmi.
PUENTA
Istnieją trzy najważniejsze zasady dialogu:
- Pierwszeństwo słuchania przed mówieniem,
- Pierwszeństwo rozumienia przed ocenianiem,
- Pierwszeństwo dzielenia się przed dyskutowaniem.