SAKRAMENT BIERZMOWANIA
Cele ogólne:
- Uświadomienie uczniom znaczenia i ważności Zesłania Ducha Świętego
- Kształtowanie świadomości, że sakrament bierzmowania przynosi wzrost wiary poprzez działanie Ducha Świętego
Cele operacyjne /uczeń po lekcji/:
- umie: – opowiedzieć wydarzenie
– wymienić niektóre dary Ducha Świętego
- rozumie: że Bóg pomaga człowiekowi poprzez Ducha Świętego w
sakramentach Świętych
- potrafi: wskazać na biskupa jako osobę udzielającą sakramentu
bierzmowania
Pomoce:
- Plansza „Przymierze”
- Plansza „7 sakramentów – znaki widzialne”
- Plansza „7 sakramentów – znaki niewidzialne”
- Płomyki z napisanymi darami Ducha Świętego – w kopercie „BIERZMOWANIE”
na powyższej planszy
- Pismo Święte
- Rysunek Zesłania Ducha Świętego
- Zdjęcie biskupa udzielającego bierzmowania /rysunek/
Metody i środki:
- Modlitwa
- Metoda oglądowa
- Rozmowa kierowana
- Praca zespołowa
Przebieg zajęć:
- Modlitwa
- Przypomnienie treści katechez o przymierzu i sakramencie chrztu świętego
- Odczytanie fragmentu Pisma Świętego Dz 2,1-6.14
- Sprawdzenie zrozumienia treści
- Katecheza właściwa
- Zajęcia aktywizujące
- Podsumowanie
- Modlitwa
Proponowany przebieg katechezy:
- /Katecheta trzyma serce ze wstążeczkami, które symbolizują przymierze Boga z człowiekiem. Końce wstążek trzymają dzieci./
Katecheta: Dziękujemy Ci Panie Boże za Twoją stałą opiekę, za Przymierze, które z nami zawarłeś.
Chwalmy Boga słowami: „Chwała Ojcu i Synowi…”
2.Katecheta rozkłada plansze: „Przymierze” i „7 sakramentów – znaki widzialne”. Prosi uczniów, aby pokrótce omówili przymierze Boga z człowiekiem na przykładzie Noego, Mojżesza., oraz wyjaśnili jak Bóg zawiera przymierze z każdym człowiekiem poprzez Jezusa Chrystusa.
Dla zdyscyplinowania klasy warto podzielić uczniów na cztery zespoły, z których każdy omówi:
- przymierze z Noem
- przymierze z Mojżeszem
- przymierze poprzez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa z każdym człowiekiem
- przymierze zawarte z tobą w sakramencie chrztu świętego
Dodatkowym zadaniem dla dzieci jest ułożenie na planszy „Przymierze” symboli konkretyzujących powyższe przymierza / Noe z arką, Mojżesz z tablicami, krzyż z paschałem, „ziarno wiary” i pokarmy warunkujące wzrost wiary. Zadania te dają katechecie odpowiedź, na ile przyswojone zostały treści z poprzednich katechez, umożliwiają wzmocnienie tych treści, które nie zostały przez dzieci zauważone.
- Katecheta: Za chwilę usłyszycie fragment z Dziejów Apostolskich, który opowiada
o Zesłaniu Ducha Świętego i Jego mocy.
Katecheta: /zachęca dzieci do przyjęcia prawidłowej postawy w czasie słuchania Słowa Bożego – Dz. 2,1-6.14./
- Katecheta prezentuje rysunek przedstawiający omawiane wydarzenie, sprawdza poziom zrozumienia przez dzieci przeczytanego fragmentu Pisma Świętego, zadaje pytania typu:
- Którego dnia miało miejsce Zesłanie Ducha Świętego?
- Jakie znaki towarzyszyły temu wydarzeniu?
- Na kogo zstąpił Duch Święty?
- Jakie dar otrzymali Apostołowie?
- Katecheta: posługuje się planszą „7 sakramentów – znaki widzialne”.
Katecheta: Tego Ducha Świętego, którego moc poznali Apostołowie w pięćdziesiąt dni po zmartwychwstaniu Jezusa, otrzymuje każdy chrześcijanin, który przystępuje do sakramentu bierzmowania. Jest to ważny sakrament, bo daje odwagę i moc głoszenia Zmartwychwstałego Jezusa. Jest jeden warunek: trzeba otworzyć swoje serce, mieć pragnienie działania Ducha Świętego w swoim życiu.
Katecheta: wskazuje na planszy „7 sakramentów” znaki widzialne sakramentu bierzmowania i omawia sakrament , przypominając, że pod znakami widzialnymi Bóg działa w sposób niewidzialny/. Omawia kolejne znaki widzialne, przybliżając uczniom celebrację sakramentu bierzmowania, kładąc nacisk na osobę szafarza – biskupa, gest nałożenia rąk, odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych, namaszczenie olejem świętym – bierzmem.
6..Katecheta wyjmuje z koperty „BIERZMOWANIE” z planszy „7 sakramentów – znaki niewidzialne” wycięte z kartonu „ogniste języki”, na których wypisane są dary Ducha Świętego.
Dzieci odczytują określenia darów Ducha św. / dar mądrości, rozumu…./
Prosi o ułożenie na planszy „ Przymierze” symbolu Ducha Świętego – gołębicę.
Katecheta wyjaśnia znaczenie poszczególnych darów, nie identyfikuje ich /nie nazywa/. Prosi dzieci by wskazały, który dar został omówiony.
Prawidłowa odpowiedź nagradzana jest możliwością położenia przez ucznia „ognistego języka” na planszy „Przymierze” pod symbolem Ducha Świętego – gołębicy.
DAR MĄDROŚCI
Ten dar uczy nas jak mamy żyć, aby podobało się to Bogu. Kto posiada ten dar, zna Boże przykazania i chce zgodnie z nimi żyć. Wie, że mądry Bóg wskazuje mu przykazaniami drogę do nieba.
DAR ROZUMU
Ten dar, pozwala lepiej rozumieć Słowo Boże, którego słuchamy w czasie Mszy Świętej i na katechezie.
DAR UMIEJĘTNOŚCI
Posiadając ten dar umiemy wykorzystać wszystkie zdolności, którymi Bóg nas obdarzył. Umiemy również dzielić się dobrem z innymi.
DAR RADY
Przez ten dar doradza nam Duch Święty, jak mamy zachować się zwłaszcza w trudnych sytuacjach, kiedy musimy dokonać wyboru. Duch Święty doradza nam to, co jest zgodne z wolą Boga.
DAR MĘSTWA
Przez ten dar Duch Święty pomaga nam odważnie, mężnie znosić to co dla nas jest trudne i przykre. Dzięki temu darowi umiemy podejmować trudne zadania, które mogą przynieść radość nam i innym.
DAR POBOŻNOŚCI
Dzięki temu darowi człowiek jest szczęśliwy, gdy może spotkać się z Bogiem na Mszy Świętej i pobożnie modlić się.
DAR BOJAŻNI BOŻEJ
Ten dar pomaga człowiekowi tak żyć, by zawsze widzieć w Bogu swojego Ojca i nie utracić Jego miłości, byśmy bali się obrażać Pana Boga.
Podsumowując, katecheta wraca do ziarna wiary wskazując, że możemy „dodać” kolejny „pokarm” potrzebny do wzrostu wiary – działanie w sakramencie bierzmowania Ducha Świętego, jego darów.
- Katecheta jeszcze raz stosując metodę kierowaną uświadamia dzieciom, że od momentu chrztu Świętego cała Trójca Święta: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty działają w nas, a w sakramencie bierzmowania szczególnie działa Duch Święty. To on daje nam odwagę głoszenia Zmartwychwstałego Jezusa.
- Katecheta: Dziękujemy ci Panie Boże za dary Ducha Świętego i jego działanie w nas.