Sprawiedliwy
Krytyka cywilizacji śmierci w Księdze Mądrości
Jezus Mesjasz według Nowego Testamentu
Pochodzenie Jezusa jako Mesjasza i Syna Bożego według J 7,14-52
HOMILIA 1
1. Przeżywamy drugą część Wielkiego Postu. Czytania skupiają się już nie tak bardzo na odnowie moralnej wiernych, ale na samym Zbawicielu i Jego dziele odkupienia.
2. Dzisiaj w osobie sprawiedliwego z Księgi Mądrości widzimy zapowiedź Jezusa, Jego mękę i zwycięstwo, a także nikczemność niesprawiedliwych ludzi.
3. Męka i śmierć Jezusa doprowadziła do zwycięskiego zmartwychwstania. Nie pojmiemy tajemnic Bożych, ale wierzmy Jezusowi!
Gidle, 27 marca 2020, Mdr 2,1a.12-22; Ps 34; J 7,1-2.10.25-30
HOMILIA 2
1. Przerażająca jest postawa występnych z czytania. Jak w ogóle można coś takiego wymyślić? Tak jakby chcieli swoimi planami, czynami, niegodziwościami dotknąć samego Boga w człowieku sprawiedliwym.
2. Usłysz, Panie, wołających o pomoc, ratuj od wszelkiej udręki i wybaw ze wszystkich nieszczęść.
3. A oczy zaślepionych własną złośliwością ulecz mocą miłosierdzia, aby dotknęli Ciebie i doświadczyli Twoich tajemnic.
Radonie, 1 kwietnia 2022, Mdr 2,1a.12-22; Ps 34; J 7,1-2.10.25-30
HOMILIA 3
1. Ten Jezus, który czyni wielkie znaki i cuda, na Święto Namiotów przychodzi do Jerozolimy skrycie, w tajemnicy przed ludźmi. Dopiero w czasie kilkudniowego świętowania zaczyna w mieście rozmawiać z Żydami, uroczyście przemawiać. Ale entuzjazmu w narodzie nie ma. Niewiara!
2. Ponieważ pochodzi z Nazaretu, a Mesjasz przyjdzie tajemniczo, nieoczekiwanie, nie wiadomo skąd. Inni nie wierzą w Jego mesjańskie posłannictwo, bo przecież nie pochodzi z Betlejem, a przecież Mesjasz – wg proroctwa – będzie pochodził z Betlejem.
3. Jezus tymczasem cierpliwie wyjaśnia, że nie pochodzi ani z Betlejem, ani z Nazaretu, ale od Ojca niebieskiego, który Go posłał.
4. W tłumie słuchaczy zdania są podzielone. Nadto jedni chcą Go pojmać, ale Jego godzina jeszcze nie nadeszła…
Radonie, 24 marca 2023, Mdr 2,1a.12-22; Ps 34; J 7,1-2.10.25-30
HOMILIA 4
1. W tym roku mija 10 lat od momentu, gdy wymyślono i wyprodukowano Zdrapkę Wielkanocną – nową formę inspiracji na czas Wielkiego Postu.
2. Ewangelia Janowa, której fragmenty czytamy w drugiej części Wielkiego Postu są podobne do pól do zdrapania na zdrapce, zwłaszcza dla… Izraelitów spotykających Jezusa.
3. Nowe pole na dziś to oczywiście „godzina Jezusa”. To pojęcie ma różne znaczenia: dosłowne i chronologiczne; może dotyczyć czasów ostatecznych – czas sądu, pełnego objawienia chwały Bożej; może także odnosić się do samego Jezusa: „moja godzina”.
4. Tutaj oznacza godzinę uwielbienia Jezusa. Wie o niej tylko Ojciec niebieski, On ją ustalił.
5. Godzina Jezusa jeszcze nie nadeszła. Jeszcze musimy powiedzieć, że „Pan jest blisko skruszonych w sercu, ocala upadłych na duchu”.
Radonie, 15 marca 2024, Mdr 2,1a.12-22; Ps 34; J 7,1-2.10.25-30