Twórcza moc chrztu 2
Pomoce dydaktyczne wykorzystane w katechezie: tekst biblijny, Katechizm Kościoła Katolickiego, plakaty z narysowaną drogą do nieba, kartki wycięte w kształcie drogowskazów, flamastry, klej, magnesy, Pismo święte, podręcznik, komputer, projektor multimedialny, tablica.
Nazwy stosowanych metod: pogadanka, rozmowa kierowana, analiza tekstu, krótki wykład, plakat, celebracja katechetyczna.
Zastosowane pomoce: Pismo święte, podręcznik, prezentacja power point, plakat, świeca, Obrzędy chrztu dzieci, woda święcona.
Cel ogólny: Uświadamiam uczniów, że w sakramencie chrztu otrzymujemy dary nadprzyrodzony: wiarę, nadzieję, miłość i że mamy je w sobie rozwijać i pogłębiać.
Cele szczegółowe:
dydaktyczny: Uczeń wie że w sakramencie chrztu świętego otrzymaliśmy nadprzyrodzone dary: wiary, nadziei, miłości.
wychowawczy: Uczeń jest świadomy o konieczność nieustannego, codziennego rozwijania w sobie darów nadprzyrodzonych otrzymanych w sakramencie chrztu świętego (wiary, nadziei, miłości).
operacyjny: Uczeń wie, że sakrament chrztu św. jest początkiem życia Bożego i daje mu nowe możliwości duchowego rozwoju, mobilizuje do umacniania więzi z Bogiem. Uczeń rozumie, że w sakramencie chrztu św. otrzymujemy dary nadprzyrodzone wiary, nadziei i miłości i naszym zadaniem jest nieustanne rozwijanie ich w codziennym życiu. Uczeń potrafi wskazać sposoby rozwijania w sobie życia Bożego.
Elementy wstępne katechezy:
- gdy uczniowie wchodzą do klasy puszczam muzykę z wyświetlonym tekstem i w międzyczasie rozdaje uczniom teksty modlitwy wiernych
- powitanie uczniów katechizowanych i przedstawienie się
- komenda do wyciszenia
- komentarz do modlitwy (Stanąć w obecności Pana)
- modlitwa
- sprawdzenie obecności
- sprawdzenie pracy domowej
Powitanie:
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus. Następnie czekam na odpowiedź: Na wieki wieków Amen! Krótko przedstawiam się: Nazywam się … i jestem …. Mam dzisiaj przyjemność przeprowadzić z wami katechezę. Wierzę że ten czas spędzimy miło i owocnie. Wszyscy jesteśmy dziećmi Bożymi i jak każde dziecko chcemy być blisko Ojca, chcemy żeby nam zawsze towarzyszył i dopomagał. Zaprośmy teraz Boga do naszej wspólnoty.
Komentarz – stanąć w obecności Pana:
„On jest mym Bogiem, nie jestem sam. W Nim moja siła nie jestem sam!” – słyszeliśmy w pieśni. Wierzymy, że Bóg jest tu i teraz razem z nami, że zawsze obdarza nas swoimi łaskami dlatego pokornie prośmy Go o potrzebne dary.
Intencja modlitwy:
„Pan jest mocą swojego ludu.” Czyniąc Znak Krzyża i odmawiając Modlitwę Pańską módlmy się za tych wszystkich którzy przeżywają kryzys wiary, nadziei bądź miłości aby w Panu Bogu odnaleźli siłę i mocy do przezwyciężenia trudności. W imię Ojca i Syna… Ojcze nasz…
Sprawdzenie obecności i pracy domowej: Poprzez wyczytywanie imion w kolejności zapisanej w dzienniku. Gdy kogoś nie ma, mogę zapytać dlaczego ta osoba jest nieobecna.
Zapowiedź sprawdzenia: Moi drodzy za chwilę sprawdzę listę obecności. Mieliście również zadaną pracę domową, chciałbym teraz sprawdzić owoce waszej pracy. Za chwilę przejdę się po klasie i u każdego w zeszycie sprawdzę czy wywiązał się z obowiązku.
Minuta miłosierdzia: Dla tych wszystkich, którzy nie odrobili pracy domowej ogłaszam minutę miłosierdzia. Proszę, aby te osoby, które z jakiegoś powodu nie odrobiły pracy domowej w postawie szczerości poinformowały mnie o tym, a nie będzie dla nich skutków w postaci negatywnych ocen. Niech teraz te osoby podadzą mi swój numer w dzienniku. Dwie osoby, które wyczytam przeczytają nam wszystkim treść swojej pracy domowej.
Zainteresowanie: Zebranie wiadomości o sakramencie chrztu św. zdobytych na poprzednich katechezach. Proszę żeby ktoś w skrócie powiedział czego się na nich dowiedział.
Podanie nowego materiału i nowe wiadomości:
Wyświetlam fragment KKK 1265-1266. Uczniowie zapoznają się z nim i szukają w tekście takiego skutku sakramentu chrztu św., o którym jeszcze nie było mowy w poprzednich katechezach. Wyjaśniam pojęcie życia Bożego, łaski uświęcającej. Uczeń odczytuje z podręcznika fragment Listu do Rzymian: Rz 5,1-5. Uczniowie wyszukują w tym tekście dary, które otrzymują w sakramencie chrztu. Wyjaśniam, że nazywamy je cnotami Boskimi, że przez różne etapy życia musimy je w sobie pogłębiać i rozwijać.
Dzielę klasę na 4 grupy i proszę żeby na kartkach wyciętych w kształcie drogowskazów, wskazujących drogę do nieba, napisali odpowiedź na pytanie: W jaki sposób (przez co) rozwijam w sobie wiarę, nadzieję, miłość a przez to życie Boże? Przedstawiciel grupy podchodzi do plakatu i przykleja kartoniki. Ewentualnie uzupełniam odpowiedzi i komentuje zobowiązania rodziców i chrzestnych do wychowania dzieci w wierze katolickiej. Mówię o sakramentalnych etapach pogłębiania cnót Boskich. Tłumacze że sakrament chrztu św. jest darmowym darem i jak każdy dar niesie ze sobą zobowiązanie.
Cel wychowawczy: Uświadomienie ucznia o konieczności nieustannego, codziennego rozwijania w sobie cnót Boskich.
Treści z celu dydaktycznego, do których wraca się poprzez modlitwę w celu wychowawczym:
Uczniowie posiadają wiedzę że w sakramencie chrztu otrzymali dary nadprzyrodzone: wiarę, nadzieję, miłość które należy pielęgnować i rozwijać. Komentarz wprowadzający uczniów do modlitwy: Zapraszam teraz wszystkich na środek abyśmy wspólnie pomodlili się.
Modlitwa śródlekcyjna: Celebracja katechetyczna (scenariusz opisany w dodatku)
Podsumowanie:
Wyświetlam slajdy z pytaniami:
1. Czego początkiem jest chrzest święty?
2. Jakie dary otrzymujemy na chrzcie świętym? Co powinniśmy z nimi robić?
3. Jakie znasz sposoby rozwijania w sobie cnót Boskich i życia Bożego?
Czekam na odpowiedzi uczniów.
9.Treść notatki do zeszytu:
Sakrament chrztu świętego jest początkiem życia Bożego w człowieku. Otwiera drogę do życia wiecznego i przyjmowania pozostałych sakramentów.
W sakramencie chrztu świętego otrzymujemy dary nadprzyrodzone, zwane cnotami Boskimi lub teologalnymi: wiarę, nadzieję, miłość. Mamy je nieustannie rozwijać w codziennym życiu poprzez: słuchanie i rozważanie Słowa Bożego, modlitwę, uczestnictwo we Mszy Świętej, przystępowanie do sakramentów świętych (szczególnie pokuty i Eucharystii), dobre uczynki, zadośćuczynienie, posłuszeństwo, miłowanie Boga w drugim człowieku, angażowanie się w tworzenie wspólnoty Kościoła.
Praca domowa
Napisz modlitwę, którą będziesz się modlić o rozwijanie w sobie życia Bożego otrzymanego na chrzcie świętym. Napisz list do kolegi w którym wytłumaczysz mu dlaczego cieszysz się że przyjąłeś sakrament chrztu świętego. Wybierz jedną cnotę Boską i napisz na czym polega jej realizacja w życiu. Znajdź w Internecie, np. na stronie www.opoka.org.pl, znaczenie słowa „agape” i zapisz do zeszytu.
Zakończenie- kolejność czynności: krótkie podziękowanie, słowa pożegnania i zachęty, komentarz do modlitwy, komenda do powstania, modlitwa, komenda do pakowaniu się (na dźwięk dzwonka można wyjść).
Komentarz na zakończenia katechezy: Bardzo dziękuję wszystkim za dzisiejsze spotkanie, uwagę i skupienie podczas tej katechezy. Mam nadzieję, że treści, które dzisiaj poznaliśmy wspólnie na długo zostaną w naszej pamięci. A teraz pomódlmy się na zakończenie katechezy, prosząc pogłębienie w nas darów otrzymanych na chrzcie świętym.
Modlitwy na koniec katechezy: (akt wiary) Wierzę w Ciebie… (akt nadziei) Ufam Tobie… (akt miłości) Boże choć Cię…