Oto Baranek Boży
HOMILIA 1
1. Jan Chrzciciel i Pan Jezus byli kuzynami. W tradycji żydowskiej – braćmi. Tam nie było i nie ma nowoczesnych określeń. Czas spędzali razem, gdy tylko się spotykali.
2. Jan Chrzciciel wskazał na Jezusa jako Baranka Bożego. Te słowa powtarza kapłan w czasie Mszy św. „Oto Baranek Boży” ukazując wiernym Ciało Pańskie pod postacią Chleba.
3. Uczniowie Jana poszli za Jezusem, przyciągnęli następnych.
4. To jest w pewnym sensie istota chrześcijańskiej wiary – „pozostać” – stać się domownikiem Jezusa i przyciągać innych, choćby przez modlitwę i przykład życia.
5. Dom Jezusa to także dom Maryi – to gidelskie sanktuarium. Czujmy się tutaj jak w domu u kochającej Matki.
Gidle, 4 stycznia 2020, 1 J 3,7-10; Ps 98: J 1,35-42
HOMILIA 2
1. Jest takie powiedzenie: „Lepszy przykład niż wykład”. Św. Jan oddał istotę i treść tego powiedzenia stawiając przed oczami czytelnika Jezusa, który jest sprawiedliwy.
2. Skoro Jezus jest sprawiedliwy, podobnie jest z każdym, który pozostaje w jedności z Nim.
3. Kto przywiązany jest do grzechu, ten do Jezusa nie należy – współpracuje ze złem. Krótko, konkretnie i na temat.
4. Do tego Jezusa, naszego Pana i Króla, przychodzimy i zostańmy, aby czynił cuda w naszych sercach.
Radonie, 4 stycznia 2022, 1 J 3, 7-10; Ps 98; J 1, 35-42
HOMILIA 3
1. Oto Baranek Boży…
- baranki składano rano i wieczorem w ofierze w świątyni, aby przebłagać Boga za obrazę,
- Jezus – Baranek jest nową, doskonałą ofiarą, inne już nie są potrzebne,
- coroczna celebracja Paschy, spożywanie zabitego baranka,
- Jezus – nowy Baranek paschalny, oddał życie, gdy w świątyni zabijano właśnie baranki na ofiarę, On jest naszą Paschą!
- nawiązanie do cierpiącego Sługi Jahwe z Iz, którego prowadzą na cierpienie, On cierpliwie to znosi… to jest obraz cierpiącego Jezusa.
2. On wziął na siebie całe zło i grzech świata. Także nasz grzech. Chwała Tobie Panie!
Polanica, 4 stycznia 2017, rok A, 1 J 3,7-10; Ps 98: J 1,35-42
HOMILIA 4
1. Przy wjeździe na teren klasztoru stoi drewniany słupek z daszkiem i tabliczką: „Ul. Widokowa 4, Klasztor sióstr dominikanek”.
2. Słupek stoi i się patrzy na przejeżdżające samochody. Niczym niewzruszony, czasem podkopywany przez kreta.
3. I to jest idealny symbol Św. Jana Chrzciciela z dzisiejszej Ewangelii. Jan stoi i się patrzy. A Pan Jezus oraz inne postaci są w ruchu, jak samochody na ul. Widokowej…
4. Jezus jest w ruchu. Przechodzi. Dla czytającego to normalne. Ale dla komentatorów to okazja do postawienia pytania: jaki jest głębszy sens tego chodzenia?
5. Dla jednych Jezus idzie do Jana przyjąć chrzest. Dla innych – Jezus trzyma dystans wobec Jana lub rozpoczął powoływanie uczniów. Ktoś mówi: Jezus krąży po okolicy, w sferze, w której króluje „grzech świata”, tam szykuje uczniów do głoszenia Ewangelii.
6. Nie wiadomo konkretnie, skąd Jezus przychodzi, dokąd zmierza. Uczniowie Jego stają się świadkami, a o kreciku… powstało sporo fajnych bajek na dobranoc.
Radonie, 4 stycznia 2023, 1 J 3,7-10; Ps 98: J 1,35-42
HOMILIA 5
1. Idziemy w tym tygodniu po śladach 1 Listu św. Jana. Te ślady prowadzą do nas tak:
- słuchanie słowa Bożego jest jak namaszczenie – słowo wnika do serca, przemienia je,
- przyjęcie słowa i przemiana czyni nas podobnymi do tego, którego słuchamy – Ojca niebieskiego,
- podobieństwo mobilizuje nas, abyśmy byli godni miana dzieci Bożych i żyli wg tej godności – unikali grzechów.
2. Dziś w Ewangelii słyszymy o tym, jak zaczęła się przygoda 3 uczniów – przygoda spotkania ze Słowem Ojca – Synem Bożym. Dwóch uczniów poszło za Mistrzem, Szymona Piotra przyprowadził brat.
3. Przed nimi podobny proces: słuchania, przyjęcia, przemiany, godnego życia, głoszenia.
4. I tylko pytanie Pana: „Czego szukacie?” na zawsze pozostanie żywe, wciąż z nowymi odpowiedziami w historii naszego życia.
Radonie, 4 stycznia 2024, 1 J 3,7-10; Ps 98: J 1,35-42