Wolność

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Homilia Tagi: brak tagów

Czytania Iz 11,1-10; Łk 10, 21-24

WSTĘP

Tradycja chrześcijańska przedstawia ją jako córkę bogatego człowieka pochodzenia greckiego.
Żyła w okresie krwawych prześladowań chrześcijan za panowania cesarza Maksymiliana (III-IV wiek).
W tajemnicy przed ojcem przyjęła chrzest i oddała swoje życie Jezusowi.
Ojciec zamknął ją w wieży i próbował zmusić do zmiany decyzji, czyli do małżeństwa.
Częsta Komunia św. umacniała ją duchowo. Chciała zostać wierna Jezusowi do końca.
Ojciec, obawiając się o swoją pozycję społeczną i majątek, wydał swoją córkę władzom i osobiście wykonał na niej wyrok śmierci przez ścięcie.

HOMILIA

  1. Co łączy nasze czasy ze św. Barbarą?
  2. Po pierwsze – postać ojca. Ojciec chciał dobra swej córki, chciał, by wyszła za mąż za młodego bogatego człowieka i była szczęśliwa. Ojciec miał plan i wydawało mu się, że gdy córka zrobi tak, jak on to zaplanował, to będzie szczęśliwa. Chyba wszyscy tak wtedy robili. Rodzice byli dumni. Dzieci traktowane w ten sposób chyba też. Chociaż zdarzały się wyjątki.
  3. Barbara była takim wyjątkiem. Postanowiła, że sama zadecyduje o swojej przyszłości. Spotkała chrześcijan, przyjęła chrzest, postanowiła swoje życie oddać, powierzyć Chrystusowi.
  4. Zatem wylądowała w wieży.
  5. Wieża, w której ojciec umieścił swoją córkę, może być symbolem zniewolenia człowieka przez różne czynniki zewnętrzne.
  6. Jednak wewnętrznie człowiek zawsze pozostaje wolny, jak długo sam tego chce.
  7. Wieża ukazuje nam również dalekie horyzonty z Niebem jako celem ostatecznym naszego ziemskiego bytowania.
  8. Ojciec Barbary, bojąc się o swoją pozycję i urząd, sam stał się prześladowcą córki – osobiście oskarżył ją przed sędzią, a gdy zapadł wyrok ska-zujący, sam uciął jej głowę.
  9. Jaki z tego morał!?
  10. Jesteśmy wolni nawet wtedy, gdy inni mają nas w swojej ręce. Trzeba tylko być wiernym temu, co cenne i widzieć trochę dalej niż mają-cy nad nami władzę i moc.

RORATY W LSU 4 XII 2012