Wzrost

Grupa docelowa: Młodzież Rodzaj nauki: Katecheza Tagi: Adhortacja o młodzieży, Doświadczenie Boga, Papież Franciszek, Poznanie Boga

1. Poznawać Pana

WSTĘP

Jezus robił wszystko w czasie swojej ziemskiej działalności, aby uczniowie Go poznali, odkryli Jego boską naturę, wzięli udział w misji, umocnili swoją wiarę i doświadczyli Bożej miłości. Jezus chce również i nam dać się poznać!

AKTYWIZACJA

Praca w grupach. Metoda – płomienie. Zadanie: na małych płomykach z kolorowego papieru wpisujemy hasłami odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób młody człowiek może poznać dzisiaj Jezusa, aby to poznanie rozpaliło jego serce? Czas na wykonanie zadania. Prezentacja na forum. Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Gdzie można doświadczyć dzisiaj tego ognia?
  2. Jak utrwalić płomienie poznania Jezusa?
  3. Z jakiego powodu mogą one przygasać?

PUENTA

CV, 212-214

212. W odniesieniu do wzrostu chcę uczynić ważną przestrogę. Zdarza się w niektórych miejscach, że spowodowawszy w ludziach młodych intensywne doświadczenie Boga, spotkania z Jezusem, które poruszyło ich serca, proponuje się im spotkania „formacyjne”, w których poruszane są jedynie kwestie doktrynalne i moralne. Mowa jest o złu współczesnego świata, o Kościele, o nauce społecznej, o czystości, o małżeństwie, o kontroli urodzeń i o innych sprawach. Powoduje to, że wielu młodych się nudzi, zatraca ogień spotkania z Chrystusem i radość z pójścia za Nim, wielu opuszcza drogę, a inni stają się smutni i negatywni. Uspokójmy chęć przekazywania wielkiej ilości treści doktrynalnych, a starajmy się przede wszystkim pobudzić i zakorzenić wspaniałe doświadczenia, które podtrzymują życie chrześcijańskie. Jak mówił Romano Guardini: „W doświadczeniu wielkiej miłości […] wszelkie zdarzenia następują w obrębie tego odniesienia”112.

212. Wszelki projekt edukacyjny, każdy program rozwoju dla ludzi młodych powinien z pewnością zawierać formację doktrynalną i moralną. Równie ważne jest, aby był on skoncentrowany na dwóch głównych obszarach: pierwszy to pogłębienie kerygmatu, podstawowego doświadczenia spotkania z Bogiem przez Chrystusa umarłego i zmartwychwstałego. Drugim jest wzrost w miłości braterskiej, życiu wspólnotowym, w służbie.

213. Bardzo na to nalegałem w Evangelii gaudium i myślę, że warto o tym przypomnieć. Z jednej strony poważnym błędem byłoby myślenie, że w duszpasterstwie młodzieżowym „rezygnuje się z kerygmy na rzecz formacji, która miałaby być bardziej «solidna». Nie ma nic bardziej solidnego, bardziej głębokiego, bardziej pewnego, bardziej treściwego i bardziej mądrego niż takie orędzie. Cała formacja chrześcijańska jest przede wszystkim pogłębieniem kerygmy, która przybiera coraz większą i coraz lepszą postać”113. Dlatego też duszpasterstwo młodzieżowe powinno zawsze obejmować wydarzenia pomagające odnowić i pogłębić osobiste doświadczenie miłości Boga i żywego Jezusa Chrystusa. Uczyni to, czerpiąc z różnych źródeł: świadectw, pieśni, chwil adoracji, przestrzeni refleksji duchowej z Pismem Świętym, a także za pomocą różnych bodźców poprzez sieci społecznościowe. Ale to radosne doświadczenie spotkania z Panem nigdy nie powinno zostać zastąpione przez swoistą „indoktrynację”.

2. Miłość

WSTĘP

Poznanie Jezusa skłania nas do bycia świadkiem i podzielenia się tym doświadczeniem spotkania z Panem.

AKTYWIZACJA

Praca na forum. Metoda – dyskusja. Pytanie na otwarcie dyskusji: jak dzielić się tym wspaniałym płomieniem poznania Pana z innymi? Czas na dyskusję.

PYTANIA DO DYSKUSJI

  1. Jak tworzyć atmosferę braterstwa?
  2. Jakie środki i zasoby warto wykorzystać w tym celu?
  3. O czym księża i duszpasterze nie wiedzą? Co powinni ogarnąć w duszpasterstwie?
  4. Jak stawać się znakiem Bożej miłości w tym świecie?

PUENTA

215. Z drugiej strony wszelki plan duszpasterstwa młodzieżowego powinien wyraźnie włączać różnorodne środki i zasoby, aby pomóc ludziom młodym wzrastać w braterstwie, by żyli jak bracia, pomagali sobie nawzajem, tworzyli wspólnotę, służyli innym, byli blisko ubogich. Jeśli braterska miłość jest „nowym przykazaniem” (por. J 13, 34), jeśli jest „doskonałym wypełnieniem Prawa” (Rz 13, 10), jeśli jest tym, co najlepiej ukazuje naszą miłość do Boga, to powinna zajmować ważne miejsce we wszelkim planie formacji i rozwoju młodzieży.